2. GOSPODARKA I SYSTEM JST, Sopocka Szkoła Wyższa, Zarządzanie finansami, Finanse samorządu terytorialnego
[ Pobierz całość w formacie PDF ] FINANSE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Finanse samorządu terytorialnego to publiczne zasoby i i ż (ś dki bli ) i itó pieniężne (środki publiczne) gmin, powiatów, województw samorządowych i ich związków, operacje tymi zasobami i normy prawne je regulujące tymi zasobami i normy prawne je regulujące. Finanse samorządu terytorialnego obejmują zjawiska i procesy związane z gromadzeniem oraz procesy związane z gromadzeniem oraz rozdysponowaniem środków publicznych przez JST i ich związki oraz podległe im jednostki organizacyjne GOSPODARKA FINANSOWA I SYSTEM FINANSOWY JEDNOSTEK SAMORZĄDU Ą TERYTORIALNEGO związki oraz podległe im jednostki organizacyjne. 2 OBSZAR ZAINTERESOWANIA FINANSÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 1/2 OBSZAR ZAINTERESOWANIA FINANSÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 2/2 problematyka racjonalności gospodarowania zasobami środków publicznych ‐ skuteczność i efektywność pobierania środków publicznych skuteczność i efektywność pobierania oraz gromadzenia dochodów budżetowych JST, zasadność i racjonalność wydatków ponoszonych przez organy JST, poziom i struktura długu JST mechanizm redystrybucji środków publicznych pomiędzy podsektorem rządowym a poszczególnymi ogniwami podsektorem rządowym a poszczególnymi ogniwami podsektora samorządowego (redystrybucja pionowa) mechanizm redystrybucji środków publicznych dokonywany yy j treść ekonomiczna izwązki przyczynowo‐skutkowe między gromadzeniem środków publicznych a między gromadzeniem środków publicznych a zakresem interwencji samorządu terytorialnego w procesy rozwojulokalnegoiregionalnego p y j g g g związki między wydatkami i rozchodami JST a przeobrażeniami jakościowymi, jakie zachodzą na danym obszarze w zakresie poziomu życia ludności i warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych p y yy w ramach podsektora samorządowego pomiędzy poszczególne ogniwa tego podsektora (redystrybucja pozioma) pozioma ) 3 4 FINANSE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ODRÓŻNIA SIĘ OD FINANSÓW SZCZEBLA CENTRALNEGO Z UWAGI NA: FINANSÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NIE MOŻNA PRZECIWSTAWIAĆ FINANSOM SZCZEBLA CENTRALNEGO, GDYŻ: różnice co do miejsca koncentracji publicznych zasobów pieniężnych stanowią istotną część systemu finansów publicznych, są ściśle powiązane z finansami na szczeblu centralnym tzn są ściśle powiązane z finansami na szczeblu centralnym, tzn. część publicznych zasobów pieniężnych przesuwana jest ze szczebla centralnego na szczebel samorządowy w formie dotacji, subwencji, udziałów w podatkach państwowych, metody pieniężnych, odmienny zasięg terytorialny, oddzielenie finansów samorządu terytorialnego od oddzielenie finansów samorządu terytorialnego od finansów szczebla centralnego, następujące poprzez tworzenie norm prawno‐finansowych, określających kompetencje organów publicznych do gospodarowania środkami publicznymi, óż i i k ii JST l ż ś i d zróżnicowaniezakresu autonomii JST wzależności od warunków społecznych, gospodarczych, politycznych. finansowania zadań publicznych na szczeblu tl i d bd bliż centralnym i samorządowym sąbardzo zbliżone, formy działania organów samorządowych można porównywać z formami działania organów centralnych, tzn. występują one z formami działania organów centralnych, tzn. występują one w roli: podmiotu prawa publicznego i prywatnego, kasjera oraz bankiera. 5 6 DOCHODY SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W LATACH 2005-2010 Dochody, wydatki, wynik i dług samorządu terytorialnego 27 krajów UE na tle dochodów, wydatków, wyniku i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2004-2010 Wyszczególnienie Dochody SFP w mld zł Struktura dochodów SFP w % Wyszczególnienie 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 y g D ochody sektora ogółem Ogółem 382,5 420,4 484,9 514,0 539,7 551,1 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 43,9 44,3 44,8 44,7 44,6 44,0 43,9 Podsektor rządowy, z tego: 236,5 260,8 304,5 331,0 355,8 307,9 61,8 62,0 62,8 64,4 65,9 55,9 D ochody szczebla stanowego 4,2 4,2 4,2 4,2 4,3 4,5 4,2 Budżet państwa 177,8 195,0 232,8 249,8 270,2 246,4 46,5 46,4 48,0 48,6 50,1 44,7 p Agencje państwowe D ochody szczebla lokalnego 11,1 11,1 11,2 11,2 11,3 12,0 11,8 3,7 4,2 4,7 4,8 4,0 4,1 0,9 1,0 1,0 0,9 0,7 0,7 Wydatki sektora ogółem 46,8 46,8 46,3 45,6 46,9 50,8 50,3 Pozostałe jednostki 55,0 61,6 67,0 76,4 81,7 57,4 14,4 14,6 13,8 14,9 15,1 10,3 Wydatki szczebla stanowego Wydatki szczebla stanowego 4,4 4,4 4,4 4,4 4,3 4,3 4,2 4,4 4,4 4,8 4,8 4,7 4,7 Podsektor samorządowy, z tego: 4,2 66,5 74,9 87,4 91,2 88,9 84,2 17,4 17,8 18,0 17,8 16,5 15,3 Wydatki szczebla lokalnego 11,4 11,3 11,4 11,3 11,5 12,3 12,2 Budżety JST 54,2 62,2 73,2 77,0 73,9 75,5 14,2 14,8 15,1 15,0 13,7 13,7 Wynik sektora -2,9 -2,5 -1,5 -0,9 -2,3 -6,8 -6,4 Pozostałe jednostki 12,4 12,7 14,2 14,2 15,1 8,7 3,2 3,0 2,9 2,8 2,8 1,6 Wynik szczebla stanowego -0,3 -0,2 -0,1 0,0 -0,2 -0,4 -0,5 Podsektor ubezpieczeń społecznych, z tego: Wynik szczebla lokalnego -0,2 -0,2 -0,2 -0,1 -0,2 -0,4 -0,4 79,4 84,6 93,0 91,8 95,0 159,0 20,8 20,2 19,2 17,8 17,6 28,8 D ług sektora Dług sektora 62 2 62,2 62 8 62,8 61 5 61,5 58 8 58,8 61 8 61,8 74 0 74,0 80 0 80,0 Fundusz Ubezpieczeń Społecznych 76,8 81,9 89,9 88,2 91,2 94,7 20,1 19,6 18,5 17,1 16,9 17,2 D ług szczebla stanowego 5,0 5,1 4,9 4,6 5,0 5,9 6,3 Fundusz Emerytalno- Rentowy D ług szczebla lokalnego 5,1 5,2 5,3 5,1 5,1 5,7 5,8 1,1 1,3 1,3 1,3 1,3 1,5 0,3 0,3 0,3 0,3 0,2 0,3 Rentowy Pozostałe jednostki 1,5 1,5 1,8 2,3 2,5 62,8 0,4 0,3 0,4 0,4 0,5 11,3 8 7 WYDATKI SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W LATACH 2005-2010 WYNIK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W LATACH 2005-2010 W MLD ZŁ Wyszczególnienie 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Wydatki SFP w mld zł Struktura wydatków SFP w % 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Wyszczególnienie Ogółem -29,6 -22,2 1,7 -20,0 -51,1 -84,7 Ogółem 412,1 442,6 483,2 534,0 590,8 635,8 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Podsektor rządowy, z tego: -26,8 -21,4 -9,7 -18,9 -25,7 -57,1 Podsektor rządowy, z tego: 163,3 172,0 199,3 217,3 231,0 226,8 39,6 38,8 41,2 40,7 39,1 35,7 Budżet państwa -28,4 -25,1 -16,0 -24,3 -23,8 -44,6 Budżet państwa 106,2 111,3 133,5 141,9 145,2 144,1 25,8 25,1 27,6 26,6 24,6 22,7 Agencje państwowe 0,2 0,5 0,8 -0,7 -0,6 0,4 Agencje państwowe 5,0 5,3 5,9 6,6 6,9 5,3 1,2 1,2 1,2 1,2 1,2 0,8 Pozostałe jednostki 1,4 3,2 5,4 6,2 -1,2 -12,9 Pozostałe jednostki 52,0 55,4 59,9 68,8 78,8 77,4 12,6 12,5 12,4 12,9 13,3 12,2 j , , , , , , , , , , , , Podsektor samorządowy, z tego: -3,5 -3,3 2,1 -2,3 -13,6 -16,3 Podsektor samorządowy, z tego: 122,8 136,1 147,7 166,1 192,8 194,5 29,8 30,7 30,6 31,1 32,6 30,6 Budżety JST -0,9 -3,0 2,3 -2,6 -13,0 -15,0 Budżety JST 88,6 102,8 111,0 125,4 145,3 150,0 21,5 23,2 23,0 23,5 24,6 23,6 Pozostałe jednostki -2,6 -0,3 -0,2 0,3 -0,6 -1,4 Pozostałe jednostki 34,2 33,3 36,7 40,7 47,6 44,5 8,3 7,5 7,6 7,6 8,0 7,0 Podsektor ubezpieczeń społecznych, z tego: Podsektor ubezpieczeń społecznych, z tego: 0,7 2,5 9,3 1,2 -11,8 -11,2 126,1 134,5 136,2 150,5 167,0 214, 5 30,5 30,4 28,2 28,1 28,3 33,7 Fundusz Ubezpieczeń Społecznych Fundusz Ubezpieczeń Społecznych -0,1 1,6 7,8 0,3 -13,2 -3,3 107,7 116,1 118,7 132,4 148,1 157,2 26,1 26,2 24,6 24,8 25,1 24,7 Fundusz Emerytalno-Rentowy 14,1 14,3 13,3 13,6 14,1 3,4 3,2 2,7 2,5 2,4 2,2 14,3 Fundusz Emerytalno-Rentowy -0,2 0,2 0,5 -0,6 0,0 -0,2 Pozostałe jednostki Pozostałe jednostki 4,3 4,1 4,1 4,2 4,2 4,5 4,5 4,9 4,9 43,0 43,0 1,0 1,0 1,0 0,9 0,9 0,8 6,8 6,8 Po ostałe jednostki Pozostałe jednostki 10 1,0 07 0,7 10 1,0 14 1,4 13 1,3 -7,7 10 77 4,3 1,0 0,9 0,9 0,8 9 DŁUG SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W LATACH 2005-2010 SAMORZĄDOWA GOSPODARKA FINANSOWA SAMORZĄDOWA GOSPODARKA FINANSOWA 1/2 Dług publiczny w mld zł Struktura długu publicznego w % Wyszczególnienie 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Samorządowa gospodarka finansowa to wszystkie czynności gromadzenia i wydatkowania środków czynności gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych przez organy JST i ich związki w celu realizacji ich zadań ifunkc .Dotychczynności należyrównież planowanie operacji gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych, wykonywanie tych operacji Ogółem 466,6 505,3 527,4 597,8 669,9 748,5 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Pd kt Podsektor rządowy, z tego: d t 439 3 439,3 478 0 478,0 500 2 500,2 572 8 572,8 623 6 623,6 693 8 693,8 92 8 92,8 94 4 94,4 94 8 94,8 94 0 94,0 93 1 93,1 92 7 92,7 Dług Skarbu Państwa 438,4 476,6 499,0 569,9 622,4 692,6 92,3 94,1 94,6 93,5 92,9 92,5 Pozostałe jednostki Pozostałe jednostki 0,9 0,9 1,4 1,4 1,2 1,2 2,9 2,9 1,2 1,2 0,5 0,5 0,3 0,3 0,2 0,2 0,5 0,2 0,2 0,2 1,2 1,2 0,5 0,2 Podsektor samorządowy, z tego: 20,2 23,3 24,5 33,9 39,3 53,5 5,7 4,6 4,6 5,6 5,9 7,2 i kontrola ich Dług JST 17,2 20,0 21,2 29,0 36,4 50,6 4,5 3,9 4,0 4,8 5,4 6,8 przebiegu oraz wyniku przebiegu oraz wyniku. Rdzeniem samorządowej gospodarki finansowej jest samorządowa gospodarka budżetowa obok gospodarki samorządowa gospodarka budżetowa obok gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych gmin, powiatów, województw. Pozostałe jednostki 3,0 3,3 3,3 4,9 3,0 2,9 1,2 0,7 0,6 0,8 0,5 0.4 Podsektor ubezpieczeń społecznych, z tego: 7,1 5,0 2,8 2,8 7,0 1,2 1,5 1,0 0,5 0,5 1,0 0,1 p y, g ZUS i zarządzane przez ZUS fundusze 7,1 5,0 2,8 2,8 7,0 1,2 1,5 1,0 0,5 0,5 1,0 0,1 Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 1,0 0,0 0,0 0,0 0,0 11 12 PRZESŁANKI WYODRĘBNIENIA SAMORZĄDOWEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ Z PUBLICZNEJ GOSPODARKI FINANSOWEJ SAMORZĄDOWA GOSPODARKA FINANSOWA SAMORZĄDOWA GOSPODARKA FINANSOWA 2/2 względy ustrojowe – decentralizacja, demokratyzacja względy Przedmiotem samorządowej gospodarki finansowej są t i i dhdó i dtkó hdó i strumienie dochodów i wydatkóworazprzychodów i rozchodów. Pd i historyczne ewolucyjny rozwój samorządu względy historyczne – ewolucyjny rozwój samorządu terytorialnego względy ekonomiczne – podniesienie racjonalności działania wględy ekonomic ne podniesienie racjonalności diałania w sektorze publicznym na szczeblu lokalnym i regionalnym względy Podmiotem samorządowej gospodarki dj dkifi finansowej są j organy JST oraz jednostki organizacyjne JST polityczne – wzmocnienie odpowiedzialności gospodarująceśrodkami publicznymi gospodarująceśrodkami publicznymi. Gospodarka finansowa JST musi być prowadzona z h i d l ś i d ś i zachowaniem zasad: c lowości, szczędności, efektywności, skuteczności, terminowości. organów samorządowych względy społeczne ‐ możliwość ustalenia społecznej hierarchii potrzeb i pobudzenie inicjatywy społeczności samorządowej potrzeb i pobudzenie inicjatywy społeczności samorządowej 13 14 PRZEDMIOTEM SYSTEMU FINANSOWEGO JEDNOSTEK PRZEDMIOTEM SYSTEMU FINANSOWEGO JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO SĄ SYSTEM FINANSOWY JST System finansowy JST to ogół norm prawnych określających formy organizacyjne, zasady i określających formy organi acyjne, asady i procedury gromadzenia i wydatkowania środków publicznych przez JST i ich związki w celu realizacji publicznych przez JST i ich związki w celu realizacji ich zadań i funkcji. Podmiotem systemu finansowego JST są organy JST Podmiotem systemu finansowego JST są organy JST oraz jednostki organizacyjne gmin, powiatów i województw kompetencje organów JST w sprawach finansowych d di dj dkifi j zasady prowadzeniasamorządowej gospodarki finansowej zasady i tryb procedury budżetowej (zasady postępowania organów samorządowych i jednostek organizacyjnych JST w organów samorządowych i jednostek organizacyjnych JST w trakcie planowania, uchwalania wykonywania i kontroli wykonania budżetu JST) zasady prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości formy organizacyjne podsektora samorządowego zasady zaciągania zobowiązań (zaciągania długu) samorządowych gospodarujące województw samorządowych gospodarujące środkami publicznymi. 15 16 Gwarancje samodzielności finansowej JST Gwarancje samodzielności finansowej JST 1/4 ŚĆ SAMODZIELNOŚĆ FINANSOWA JST Samodzielność finansowa JST to inaczej prawo samodzielnego prowadzenia samorządowej gospodarki finansowej,czyi pobierania dochodów określonych w ustawach oraz pobierania dochodów określonych w ustawach oraz dysponowania nimi, w granicach określonych przez ustawy, dla realizacji prawnie określonych zadań. O zakresie samodzielności finansowej samorządu terytorialnego decyduje: ilkść Jednym z podstawowych źródeł gwarancji samodzielności finansowej samorządu terytorialnego są: finansowej samorządu terytorialnego są: Europejska Karta Samorządu Lokalnego przyjęta w Strasburgu w 1985 roku, Strasburgu w 1985 roku, Europejska Karta Samorządu Regionalnego przyjęta w Strasburgu w 1997 roku. g Polska ratyfikowała Europejską Kartę Samorządu Terytorialnego w 1993 r., która weszławżycie od 1994 r. wielkość zasobówpieniężnych bó i i ż h przekazanych k h d do j jego samodzielnej dyspozycji (w relacji do wielkości zasobów pieniężnych państwa), p ę y p ), zakres swobody w: kształtowaniu wydatków, wydatkowaniu środków, organizacji budżetów samorządowych, planowaniu budżetowym i wykonywaniu budżetu. 17 18 Gwarancje samodzielności finansowej JST Gwarancje samodzielności finansowej JST 2/4 Gwarancje samodzielności finansowej JST Gwarancje samodzielności finansowej JST 3/4 prawo społeczności samorządowych do posiadania własnych wystarczających zasobów finansowych oraz własnych wystarczających zasobów finansowych oraz prawo do swobodnego dysponowania nimi w ramach wykonywania przyznanych uprawnień, yy py y p , społeczności samorządowe powinny mieć, w granicach prawa, dostępdorynkówkapitałowych w celu uzyskania pożyczek na wydatki kapitałowe (inwestycyjne), zasada solidarności oraz zasada ochrony społeczności samorządowych finansowo słabszych wymaga stosowania samorządowych finansowo słabszych wymaga stosowania mechanizmu wyrównywania finansowego (procedur wyrównawczych, działań równoważących), biorącego pod uwagę potencjalne źródładochodów,atakżepo rzeby społeczności samorządowych (ponoszone wydatki na realizację zadań), realizację zadań), transfery i granty z zasady powinny być przeznaczone na cele ogólne i przyznawane na podstawie zobiektywizowanych kryteriów oraz nie powinny ograniczać swobody podejmowania decyzji w ramach przyznanych społecznościom samorządowym kompetencji samorządowym kompetencji, 19 20
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|