2007 MAJ OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, WIEDZA O TAŃCU arkusze maturlane, POZIOM ROZSZERZONY
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Miejsce na naklejkę z kodem szkoły dysleksja MWT – R1A1P-072 EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O TAŃCU POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 180 minut MAJ ROK 2007 Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19stron (zadania 1 – 11). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin. 2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora. 7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy KOD ZDAJĄCEGO PESEL ZDAJĄCEGO 2 Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu Poziom rozszerzony ANALIZA DZIEŁA TANECZNEGO W tej części egzaminu cztery razy obejrzysz krótki fragment dzieła tanecznego. Przed pierwszą prezentacją filmu zapoznaj się z treścią zadania nr 1 i materiałami pomocniczymi. Kolejne prezentacje oddzielone będą czasem przeznaczonym na rozwiązanie zadania (czas przerwy podany będzie na ekranie). ZADANIE 1. (20 pkt) Zanalizuj przedstawiony na filmie fragment dzieła tanecznego, uwzględniając następujące elementy: 1. inspirację twórcy (1 pkt) 2. kompozycję ruchu (6 pkt) 3. symbolikę kompozycji (7 pkt) 4. warstwę dźwiękową (3 pkt) 5. scenografię i jej symbolikę (3 pkt) W analizie nie obowiązuje kolejność zapisu poszczególnych jej elementów. Jako materiał pomocniczy do zadania wykorzystaj ilustracje (A – D). MATERIAŁ POMOCNICZY B A C Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu Poziom rozszerzony 3 D Inspiracja twórcy: Inspiracją dla artysty była scena zwiastowania. Kompozycja ruchu: Jest to duet kobiet: Marii i Anioła. W ich tańcu możemy wyodrębnić trzy części: taniec Marii, taniec obu postaci oddzielnie i taniec w parze. Taniec Marii i Anioła różni się od siebie. Ruchy ramion i korpusu Marii są miękkie i delikatne, natomiast ruchy Anioła ostre i dynamiczne. Ramiona Anioła często są wyprostowane i wyciągnięte w bok lub ku górze. Postacią dominującą jest Anioł, który kieruje ruchem Marii. Tempo ruchu jest zróżnicowane: od spokojnego do bardzo dynamicznego. W ruchu obu postaci widoczne są pauzy, które potęgują napięcie. Pewne ruchy tancerki wykonują synchroniczne, np. klękają. Na początku dzieła Maria porusza ramionami i tułowiem, pozostając w pozycji siedzącej. W końcowej scenie Anioł chwyta Marię pod ramiona. 4 Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu Poziom rozszerzony Symbolika kompozycji Różny charakter odtwarzanych postaci spowodował, że w duecie role powierzono tancerkom o różnych cechach psychofizycznych. Maria wyciąga ramiona w stronę, z której ma nadejść Anioł, co symbolizuje Zwiastowanie. Nadchodzący z głębi sceny Anioł wyobraża zstąpienie z nieba. Maria w pokorze i zamyśleniu pochyla głowę. Anioł przechodzący przez wodę przypomina Chrystusa, a ponadto może symbolizować oczyszczenie. Ruchy ramion Anioła naśladują ruchy skrzydeł, a wyciągnięte w górę ramiona i palec kieruje uwagę odbiorcy ku górze – niebu. Symbolem aktu poczęcia jest ruch ramienia i dłoni Anioła wzdłuż ciała Marii i płaskie ułożenie dłoni na jej brzuchu. Skupiony na Marii wzrok Anioła podkreśla, że jest wybrana przez Boga. Anioł, klęcząc przed Marią, wyraża szacunek dla niej. Maria nie patrzy na Anioła, patrzy w siebie, co można odczytać z jej wzroku niedostrzegającego Anioła. Tajemnicę i zachowanie milczenia artysta wyraził zakryciem dłonią ust przez Marię. W końcowej scenie obie tancerki układają ramiona w kształt krzyża. Warstwa dźwiękowa: W dziele wykorzystana jest muzyka klasyczna, instrumentalna, symfoniczna. Na warstwę dźwiękową składają się ponadto: głosy dziecięce, cisza, plusk wody, muzyka elektroniczna. Możemy dostrzec przypisanie poszczególnych elementów warstwy dźwiękowej postaciom: Marii towarzyszy muzyka. Scenografia i jej symbolika: W zbudowanej z prostych brył geometrycznych dekoracji dzieła, wykorzystano tylko kilka podstawowych kolorów: czerń, biel i czerwień. Symbolika kolorów nawiązuje do symboliki chrześcijaństwa: biały strój Marii oznacza czystość, błękitny strój Anioła symbolizuje boskość i życie, natomiast czerwień w tle to kolor krwi, męki, miłości ikrólowania. Ciemne tło, skontrastowane z jasną sceną, sprawia wrażenie nieskończoności. Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu Poziom rozszerzony 5 TEST Zadanie 2. (1 pkt) Podaj nazwy polskich tańców narodowych, o których mówią poniższe fragmenty tekstów (2.1 – 2.4). 2.1 Taniec ten charakteryzuje się taktem dwudzielnym, synkopowym rytmem i szybkim tempem. Związany był szczególnie z obyczajami weselnymi wsi regionu, z którego się wywodzi, choć niektórzy przypisują mu pierwiastki tańca wojennego. Nazwa tańca Krakowiak 2.2 Choreotechnika tego tańca, jako narodowego w wykonaniu scenicznym czy towarzyskim, niewiele ma wspólnego z jego formą ludową. Trójmiarowy rytm z akcentem na drugiej lub na trzeciej części taktu, wielka liczba figur tanecznych, najrozmaitszych rozwiązań przestrzennych oraz szybkie tempo wymagają niezwykłej sprawności tancerzy. Nazwa tańca Mazur 2.3 Towarzyszą temu tańcowi przepiękne melodie, utrzymane przeważnie w tonacjach minorowych. Częste są w tych melodiach fermaty i wydłużane okresy. Charakterystyczne muzyczne akcentowania występujące zwykle na zakończenie frazy, wytworzyły różnorodne przytupywania o stonowanej ruchowej dynamice. Nazwa tańca Kujawiak 2.4 Przy końcu tańca, zgodnie z wiejską tradycją, muzykanci grają go coraz szybciej, aż taniec przybiera wprost zawrotne tempo. Jako jedyny polski taniec narodowy ma elementy akrobatyczne. Charakterystyczne jest przenoszenie przez partnera partnerki czy podrzucanie jej do góry. Nazwa tańca Oberek
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2007 1 IPN - Pamięć i Sprawiedliwosc, IPN - PAMIĘĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ | : 2014 Matura 25.02.2014 II(1), CZESIOZAPRASZA | : 2006 st, MATURA !!!, CHEMIA, Chemia R, MATURY | : 2007 - egzamin zawodowy, egzamin zawodowy | : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny | : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2009.II.etap.odpowiedzi(1), Matura, Chemia, Klucze | : 2003 styczeń klucz, Matura, Chemia, Klucze |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plakte20.opx.pl
. : : . |
|