2. Ekologiczne konsekwencje ...
|
2. Ekologiczne konsekwencje pozyskiwania energii, Szkoła, Nowy folder, gotowce, Ekologia, Ekologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 2. Ekologiczne konsekwencje pozyskiwania energii. Historia ludzkości – pozyskiwanie energii. Dzieje przetwarzania energii są starsze niż dzieje cywilizacji. Energia była i jest podstawowym czynnikiem rozwoju cywilizacji, - przemysł, - transport, - prąd elektryczny: ogrzewanie domów, oświetlenie. Czym jest energia ? Energia – wielkość fizyczna. Energia (z greckiego – aktywność, działanie). Energia – zdolność ciała do wykonywania pracy lub spowodowania przepływu ciepła. Prawo zachowania masy i energii: całkowita ilość masy i energia nie zmienia się w czasie przemian E=mc 2 . - energia (jednostka międzynarodowa): 1J, jest to energia = pracy wykonanej na drodze 1m przez siłę 1N w kierunku jej działania, 1J = 1N * 1m = 1m 2 *kg*s 2 - energia cieplna: kaloria (cal), 1kcal = 1 000cal, 1Mcal, itd. 1kWh – energia elektryczna ilość energii jaką zużywa urządzenie o mocy 1kW w ciągu godziny, ilość zużytej energii (kWh) = moc urządzenia (kW) x czas pracy urządzenia (h). Przeliczanie. Jednostki energii można wzajemnie przeliczać według poniższych: 1J = 0,2389cal, 1 cal = 4,1856J 1kWh = 3 600 kJ = 3,6MJ 1kWh = 0,86Mcal Schemat przemian energii. Energia pierwotna – energia czerpana z przyrody w postaci odnawialnej i nieodnawialnej (energia paliw organicznych i jądrowych, wiatru, geotermalna, słoneczna). Przetwarzanie energii na pochodne (elektrownie, ciepłownie, gazownie, rafinerie, itp.) Wtórne nośniki energii (energia finalna) – przedmiot zakupu – prąd elektryczny. Ciepło, benzyna, gaz, itd. Przesyłanie (sieci elektryczne, gazowe, cieplne, sieci paliw ciekłych i przetwarzanie ostateczne w odbiornikach elektrycznych (silniki, grzejniki, żarówki). Energia użytkowa – energia mechaniczna, ciepło, światło, dźwięk. Energia elektryczna. Energia finalna – energia będąca przedmiotem zakupu celu zaspokojenia potrzeb człowieka na energię użytkową, do energii bezpośredniej zalicza się zwykle energię elektryczną, ciepło grzejne. Energia elektryczna – wartość rynkowa jako towar (pieniądze) + cechy zdecydowanie odróżniające od innych towarów na rynku. - brak możliwości obserwacji bezpośredniej za pomocą zmysłów, - brak możliwości magazynowania (przy praktycznie jednoczesnej produkcji i konsumpcji energii elektrycznej), - szczególne warunki transportu bez użycia zwykłych środków przewozowych lecz przy użyciu środków specjalnych (sieć elektryczna), - wszechstronność zastosowania, do celów przemysłowych, militarnych, naukowych, itp. w rolnictwie i gospodarstwach domowych. Źródła energii pierwotnej. Energia pierwotna – energia czerpana z przyrody w postaci odnawialnej i nieodnawialnej. a) paliwa pierwotne: - węgiel kamienny - węgiel brunatny - ropa naftowa - gaz ziemny ---------- > energia nieodnawialna b) paliwa jądrowe (materiały rozszczepialne): c) woda d) wiatr d) gorące skały i oda zewnątrz Ziemi f) słońce ---------- > energia odnawialna Obecnie ciągle jeszcze zasadniczym rodzajem wykorzystywanej energii jest energia chemiczna paliw pierwotnych. Pozytywne i negatywne strony przetwarzania energii nośników pierwotnych. NOŚNIK ENERGII CECHY POZYTYWNE CECHY NEGATYWNE Węgiel. Obfitość zasobów , bezpieczeństwo, łatwy w transporcie i magazynowaniu. Wyzwania dla ograniczenia emisji CO 2 Ropa. Łatwa do transportu i magazynowania, brak substytutu w wykorzystywaniu w transporcie. Emisja CO 2 , zmienność cen,. Niestabilność polityczna, koncentracja zasobów. Gaz. Wydajny, wygodny. Emisja CO 2 , zmienność cen, niestabilność polityczna, koncentracja zasobów. Paliwo jądrowe. Brak emisji. Akceptacja społeczna, odpady, kapitałochłonność. Odnawialne. Niskie emisje na bazie cyklu życia. Wysokie koszty, nieciągłe zasoby, problem z lokalizacją. Rozłożenie surowców energetycznych na kuli ziemskiej. Udział poszczególnych krajów w światowych rezerwach węgla kamiennego i brunatnego. a) Pozostałe kraje 7% b) Niemcy 8% c) Indie 9% d) Australia 12% e) Chiny 16% f) Rosja 25% g) USA 23% Rozłożenie surowców energetycznych na kuli ziemskiej. 1. Udział poszczególnych kontynentów w światowych rezerwach ropy naftowej a) Ocenia 0,3% b) Azja 5,9% c) Europa 6,6% d) Afryka 7,0% e) Ameryka Płn. 8,0% f) Ameryka Płd. 8,3% g) Środkowy Wschód 63,9% 2. Udział poszczególnych kontynentów w światowych rezerwach gazu: a) Ocenia 1,1% b) Ameryka Płd. 4,0% c) Ameryka Płn. 6,2% d) Afryka 6,8% e) Azja 10,9% f) Środkowy Wschód 34,1% g) Europa 36,9% Produkcja elektryczności w podziale na paliwa. - źródła odnawialne 2% - ropa 7% - energia wodna 16% - energia jądrowa 16% - gaz 20% - węgiel 40% Udział węgla w produkcji elektryczności jest znacząco coraz większy, niż w całości energii, użytkowanie ropy do produkcji elektryczności jest marginalne, jej wykorzystanie dominuje za to w transporcie . Węgiel jako paliwo kopalne. Antracyt (ok. 96%) – Ukraina, USA, Czechy, Chiny, stosowany jako pawio i do produkcji elektrod; Węgiel kamienny (78%-92% C) – paliwo energetyczne i surowiec chemiczny; Węgiel brunatny (65%-78% C)- tanie paliwo opałowe, surowiec chemiczny, w ogrodnictwie; Torf (ok. 60%) – w medycynie (jako borowina), ogrodnictwie (wyrób doniczek torfowo-ziemnych) i rolnictwie (w produkcji nawozu organicznego, ściółki torfowej). Wysokotemperaturowy rozkład węgla, bez dostępu powietrza – pirolizą (suchą destylacją węgla): koks, smoła pogazowa, woda pogazowa, gaz świetlny. Koks – stała, porowata substancja, zawiera około 90% C ora wodę, siarkę, małe ilości fosforu, składniki mineralne (popiół) i gazowe. Koks jest również materiałem opałowym. Zagrożenia wynikające z wydobywania i spalania węgla. 1. Wydobycie – emisja metanu do atmosfery, obniżenie poziomu wód gruntownych . Kopalnie odkrywkowe – degradacja środowiska. Legnica – 3000ha terenu (wykop, zwałowisko, place zagospodarowania, przenośniki, drogi), likwidacja okolicznych wsi i przesiedleniem ok. 1500 mieszkańców. Aby dostać się do surowca trzeba zdjąć wierzchnią, przeważnie kilkudziesięciometrową warstwę nakładu. W efekcie powstanie dziura w ziemi powierzchni ok. 700ha i głębokości nawet 200m. Kopalnie głębinowe – szkody górnicze . Zagrożenia wynikające ze spalania węgla. Węgiel – ze względu na sposób zachowania się w procesie spalania przyjęło się umownie dzielić substancje tworzące węgiel na substancję palną oraz balast. Do balastu zalicza się wilgoć i części mineralne, z który powstaje popiół. Spośród pierwiastków budujących węgiel za palne uważa się tylko C, H, S oraz N. Węglowodory CxHy Tlenki siarki So2, SO3 Emisje ze spalania paliw Tlenki azotu NO, NO2, N2O Tlenki węgla CO, CO2 Para wodna H2O Cząstki stałe Popiół, sadza, koksik, pierwiastki śladowe Kogeneracja – racjonalne wykorzystanie energii. Elektrownie konwencjonalne , szczególnie węglowe, wykorzystują energię paliwa bardzo nieefektywnie . W energię elektryczną zamieniane jest często tylko 1/3 energii zawartej w paliwie, reszta energii nie jest wykorzystywana i jako ciepło podgrzewa atmosferę. Dobrym sposobem na lepsze wykorzystanie energii paliwa jest produkcja prądu z jednoczesnym wykorzystaniem ciepła , np. do ogrzewania mieszkań, jest to tak zwana KOGENEREACJA – elektrociepłownia produkuje prąd, a ciepło jest produktem ubocznym, (należy jedynie doliczyć koszt instalacji zbierających i sieci ciepłowniczej rozprowadzającej ciepło na odległość wieli kilometrów). Promowanie kogeneracji o wysokiej sprawności stanowi priorytet Unii Europejskiej. Znaczenie węgla. ‘Nie ma się bo łudzić, węgiel musi pozostać głównym surowcem energetycznym ze względów politycznych, ekonomicznych i społecznych. Trzeba tylko umiejętnie wdrażać nowoczesne, proekologiczne technologie w myśl zrównoważonego rozwoju’ – dr inz. Aureliusz Miklaszewski z Polskiego Klubu Ekologicznego. Węgiel brunatny ma dziś strategiczne znaczenie dla polskiej elektroenergetyki. Ok. 30% produkowanej energii elektrycznej pochodzi z elektrowni opalanych węglem brunatnym. Ok. 30% tańsza energia niż z węgla kamiennego. Złoża Legnica. W I etapie zagospodarowania złoża ‘Legnica’ przewiduje się eksploatację o zdolności wydobywczej ok. 25-30mln ton rocznie,. Zakłada się, po 7 latach od rozpoczęcia budowy, w zależności od koniunktury i potrzeb energetycznych kraju podwojenie wydobycia. Łącznie może ono osiągnąć poziom ok. 50-60mln ton rocznie ( największa na świecie kopalnia węgla brunatnego ), w pełni zastępując po roku 2030 obecne elektrownie pracujące w Polsce w oparciu o węgiel brunatny, Kolejne kroki: - uwzględnienie kopalni w planach zagospodarowania przestrzennego - wyznaczenie inwestora strategicznego - zdobycie środków finansowych na opracowanie programu rozpoznania zasobów praz nowych ekologicznych technologii przetwarzania węgla na bezemisyjną energię elektryczną . Sposoby minimalizacji działalności górniczej na otaczające środowisko. Czyste technologie węglowe – procesy i technologie, prowadzące do zmniejszenia negatywnego wpływu spalania węgla na trzech etapach: przed spalaniem, w trakcie spalania oraz po spalaniu. Etap I. wzbogacanie węgla: - ogranicza emisje SO 2 , zmniejsza ilość odpadów produkowanych przed elektrownię oraz poprawia sprawność termiczną procesu (przez do redukuje emisję CO 2 ). Wzbogacanie węgla. Węgiel surowy (niesort) cele wzbogacania Ograniczenie zawartości substancji balastowych (sub. mineralna) Ograniczenie substancji szkodliwych , związki siarki Przygotowanie odpowiedniej klasy ziarnowej na potrzeby odbiorcy Etap II. nowoczesne efektywne technologie spalania: - we współczesnych elektrowniach węgiel spalany jest pod postacią pyłu węglowego – poprawa sprawności z 25% do ok. 40%. Spalanie w cyklu kombinowanym ze zgazowaniem – węgiel nie jest spalany bezpośrednio, ale uprzednio reaguje z O 2 i parą wodną, wytwarzając gaz syntetyzowany (CO, H 2 ). Gaz ten jest oczyszczany i spalany wytwarzając energię el. oraz parę wodną – znaczna poprawa sprawności (do ok. 50%). Obniżenie emisji gazów – do ok. 90%. Etap III. technologie redukcji emisji: Odpylanie – usuwanie popiołów z gazów spalinowych – odpylacze mechaniczne, filtry. Odsiarczanie – metody mokre, suche, półsuche. Absorbenty SO 2 , np. wodne zawiesiny wapna – produkt końcowy siarczanu wapnia, gips – do wykorzystania! Redukcja tlenków azotu – emisja NO x zależy głównie od technologii spalania, dodatkowo metody specjalne, metody katalityczne. Ograniczenie emisji CO 2 …. 5% redukcji – poprawa jakości węgla 20% redukcji – poprawa sprawności elektrowni 25% redukcji – zaawansowane technologie, np. spalanie w cyklu kombinowanym ze zgazowaniem – usuwanie CO 2 przed spalaniem. Usuwanie z gazów, np. absorpcja chemiczna, fizyczna. Karbon dioxide Capture and Storage Jedną z bardziej obiecujących technologii skupiających się na redukcji emisji CO 2 powstającego podczas wytwarzania energii z paliw kopalnych jest technologia wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS). CCS = wychwytywanie CO 2 , transportowanie i wtłaczanie do pod ziemię (miejsca po złożach ropy i gazu, ‘nie nadające się do eksploatacji’ pokłady węgla, aby odizolować go od atmosfery. Jednym z elementów Pakietu Klimatyczno Energetycznego UE jest projekt Dyrektywy zakładającej obowiązek stosowania CCS. Potencjalne rozwiązania. - niekonwencjonalne źródła ropy naftowej – złoża piasków bitumicznych - paliwa z węgla - biopaliwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 3. ZADANIA administracji podatkowej cz. 1 administracja podatkowa i kontrola skarbowa, dokumenty szkola | : 2010 LISTOPAD OPERON PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, JĘZYK POLSKI arkusze maturalne, OPERON POZIOM PODSTAWOWY | : 2006 MAJ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY | : 2009 SP Kat - postępowanie mandatowe za wykrocz skarbowe, POLICJA, KRYMINALISTYKA I JEJ POCHODNE, Szkoła Policji Katowice - Materiały Szkoleniowe | : 2009 STYCZEŃ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY | : 2011 MAJ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY | : 2006 LISTOPAD OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY | : 2007 MAJ OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY | : 2007 MAJ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY | : 2005 MAJ OKE PR NUTY, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|