2006 LISTOPAD OKE PR ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA SZTUKI arkusze maturalne, POZIOM ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Próbny egzamin maturalny z historii sztuki Poziom rozszerzony 1 OCENIANIE ARKUSZA POZIOM ROZSZERZONY Część 1 – TEST – 20 pkt Nr zad Przewidywana odpowiedź Pkt Kryteria zaliczenia 1. A a) Aleksander Gierymski b) realizm c) realistyczny sposób obrazowania / iluzja rzeczywistości / dbałość o szczegóły, wykorzystanie perspektywy / indywidualizacja rysów postaci, ciepła kolorystyka / kompozycja centralna, B a) Auguste Renoir b) impresjonizm c) malowanie drobnymi plamkami / wyrazisty dukt pędzla / dywizjonizm / duża rola światła / widoczne bliki światła na ciele postaci / szkicowy sposób malowania C 0-4 Za podanie : 7-8 poprawnych informacji dotyczących nazwiska autora i kierunku (kat. a) i b)) .............................. 1 pkt 6 i mniej .............. 0 pkt a) Dominik Ingres b) neoklasycyzm / klasycyzm c) idealizacja / dbałość o szczegóły / kompozycja nawiązująca do renesansowych portretów / akademickie finis / za każde dwie prawidłowo określone cechy ............. po 1 pkt D a) Stanisław Wyspiański b) secesja / modernizm / Młoda Polska c) dekoracyjność / bogata ornamentyka / uproszczony modelunek, wyrazisty kontur / duża rola plamy barwnej / płaska plama barwna. 2. A. Ucieczka do Egiptu B. Zwiastowanie Źródło ikonograficzne: Biblia / Nowy Testament Za prawidłowe wpisanie wszystkich informacji: .............................1 pkt brak którejkolwiek z informacji .......... 0 pkt 0-1 3. A. miedzioryt B. drzeworyt C. litografia D. akwaforta Za podanie : 4-3 pełnych inf... 1 pkt 2 i mniej..............0 pkt 0-1 4. A. kościół franciszkanów w Krakowie B. kościół św. Bawona w Gandawie C. Muzea Watykańskie D. Luwr w Paryżu E. Kapitol w Rzymie Za podanie 5-4 informacji ......1 pkt 3 i mniej .........0 pkt 0-2 5. a) 1. sanktuarium 2. sala kolumnowa / hypostylowa 3. pronaos / przedsionek 4. dziedziniec / dziedziniec hypostylowy / dziedziniec kolumnowy 5. pylony b) starożytny Egipt 0-2 Za nazwanie 3-5 elementów świątyni ............................. 1 pkt za określenie kręgu kulturowego ......... 1 pkt 2 Próbny egzamin maturalny z historii sztuki Poziom rozszerzony 6. a) Lorenzo Ghiberti / Ghiberti b) renesans c) odlew w brązie / brąz z elementami złoceń d) baptysterium we Florencji e) zróżnicowanie planów przestrzennych (od prawie pełnoplastycznych figur na pierwszym planie po niemal graficzne przedstawienie trzeciego planu) / silne wejście w przestrzeń / zainteresowanie anatomią / zainteresowanie ruchem / tendencja do iluzjonistycznego obrazowania. Za wpisanie 3 – 4 informacji w punktach a) do d) ................ 1 pkt za prawidłowe określenie dwóch cech .............................. 1 pkt 0-2 7. A. papież Innocenty X B. Federico da Montefeltro C. Stanisław August Poniatowski D. Kanclerz Rolin E. KarolIV Za podanie 5-4 prawidłowych informacji ........1 pkt 3 i mniej ...........0 pkt 0-1 8. a) AntonioGaudi b) Secesja / modernizm c) Barcelona d) Sagrada Familia / kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny e) Sztuka gotycka, przyroda (formy organiczne) Za podanie 3-4 informacji w punktach a) do d) ............. 1 pkt za prawidłowe podanie maksymalnie dwóch źródeł inspiracji ..................... po 1 pkt 0-3 9. a) prezbiterium (inaczej chór) jest częścią świątyni przeznaczoną dla duchowieństwa , w której mieści się ołtarz. b) empora jest rodzajem galerii, które służyło za pomieszczenie dla dworu , zakonnic lub chóru. a) za prawidłowe określenie funkcji prezbiterium (muszą być w niej ujęte podkreślone informacje).......... 1 pkt b) za prawidłowo określone funkcje empory (w której jest przynajmniej jedna z podkreślonych informacji)............ 1 pkt 0-2 10. 1. fowizm 2. kubizm 3. futuryzm 4. realizmsocjalistyczny 5. pop-art. 6. hiperrealizm Za prawidłową kolejność wszystkich kierunków.. ........1 pkt 0-1 11. A. Eugene Delacroix B. Le Corbusier C. Jacopo Pontormo Za prawidłowe wpisanie wszystkich nazwisk .............................1 pkt 0-1 Próbny egzamin maturalny z historii sztuki Poziom rozszerzony 3 Część 2. ANALIZA PORÓWNAWCZA (20 pkt) Zadanie 12. Przeprowadź analizę formy (struktury wizualnej) obrazów A i B według podanych punktów Obraz A Obraz B Punkty A. Kompozycja 6 pkt • format obrazu prostokąt poziomy • kompozycja wielofiguralna • centralna postać wyraźnie wyodrębniona (ciemnym konturem wokół) tworzy oś symetrii • kompozycja płaszczyznowa oparta na rysunku, tworząca niemal teatralną scenę • kompozycja statyczna oparta przede wszystkim na pionach i delikatnych skosach, poziome płaszczyzny tworzy ziemia i korony drzew. • wyraźne kompozycyjne centrum, choć obok także pomniejsze centra (grupa Wiosny oraz Gracji) • widz kierowany dośrodkowo • format obrazu prostokąt poziomy • kompozycja wielofiguralna • postaci tworzą grupę zbliżoną do okręgu • kompozycja malarska podkreślająca przestrzenność • kompozycja niespokojna /dynamiczna /oparta na przekątnych liniach tworzonych przez postaci siedzące za stołem • akcent kompozycyjny w centrum, ale z wizualnym ciężarem po lewej stronie obrazu • ruch wielokierunkowy, zarówno dośrodkowy jak i odśrodkowy za min. 5 cech po 3 pkt za 4-3 cechy po 2 pkt za 2 cechy po 1 pkt 1 i mniej 0 pkt B. Kolorystyka (4 pkt) • kolory stonowane, jasne postacie na ciemniejszym tle • równowaga kolorów ciepłych i zimnych • kolor lokalny • gama barwna ograniczona, plamy czerwieni tworzą wyraźne akcenty kolorystyczne • kolory nasycone (zwłaszcza w partiach oświetlonych) • tonacja ciepła podkreślona światłem • kolor lokalny w partiach oświetlonych, dążący do czerni w zacienionych • gama barwna ograniczona, ale w jej obrębie duże różnice walorowe za min. 4 cechy po 2 pkt 3-2 cechy po 1 pkt 1 i mniej 0 pkt 4 Próbny egzamin maturalny z historii sztuki Poziom rozszerzony C. Światłocień (4 pkt) • źródło światła poza obrazem • światło rozproszone • delikatny modelunek światłocieniowy, niewielkie różnice walorowe • ciemne tło z prześwitującym fragmentem nieba wyraźnie wyodrębnia płaszczyznę pierwszego, oświetlonego równomiernie planu • źródło światła poza obrazem • mocne światło pada na postaci i fragment ściany, ale promieniuje też od Jezusa • głęboki modelunek światłocieniowy (duże kontrasty walorowe) • ciemne tło z pierwszym planem tworzy głębię obrazu; partia ściany oświetlona, z kładącymi się na niej cieniami postaci, druga ginąca w mroku; postaci częściowo oświe-tlone a częściowo w cieniu za min. 4 cechy po2 pkt 3-2 cechy po 1 pkt 1 i mniej 0 pkt D. Ekspresja (4 pkt) • najważniejszymi środkami artystycznymi są rysunek (linearyzm) i podporządkowany rysunkowi kolor, • niezbyt znaczące zainteresowanie anatomią, • powściągliwa choć znacząca gestykulacja, • wyraźnie wystudiowane pozy • nastrój uroczysty, podniosły, ważna chwila podkreślona „teatralizacją” wydarzenia • wrażenie harmonii podkreśla wymowę obrazu • dominacja rozumu, linearyzm, ograniczony sensualizm • mowa ciała powściągliwa, ciała idealizowane • najważniejszymi środkiem ekspresji jest światło, które wydobywa istotne treści • dążenie do realizmu • gestykulacja dramatyczna, • nastrój tajemniczości, niesa-mowitości, metafizycznego wydarzenia rozgrywającego się w realnym otoczeniu • wrażenie niepokoju i poruszenia postaci podkreśla wymowę sceny • dominacja uczuć, • malarskość, jawny sensualizm • mowa ciała dramatyzuje sytuację, za min. 5 cech po 3 pkt za 4-3 cechy po2 pkt za 2 cechy po 1 pkt 1 i mniej 0 pkt E. Krótkie wnioski końcowe (2 pkt) Obrazy dość wyraźnie różnią się środkami wyrazu, choć mają także cechy wspólne. Są one typowe dla stylów, które reprezentują tzn. obraz A – renesans obraz B – barok Za prawidłowe sformułowanie wniosku, w którym jest wskazanie kierunków 2 pkt Inne, słuszne wnioski bez podania kierunków 1 pkt Próbny egzamin maturalny z historii sztuki Poziom rozszerzony 5 CZĘŚĆ 3. – DŁUŻSZA WYPOWIEDŹ NA WYBRANY TEMAT (10 pkt) Zadanie 13. (10 pkt) . Temat 1 Na podstawie wybranych przez siebie 3-4 przykładów dzieł sztuki (innych, aniżeli ilustracje z arkusza) odpowiedz na pytanie, czy barok jest bardziej kontynuacją renesansu czy też jego opozycją. Temat 2 Nowe sposoby ukazywania motywów mitologicznych w sztuce XVIII i XIX wieku – omów temat na 4 wybranych przykładach dzieł. Kryterium Uszczegółowienie kryterium Punktacja 1. Konstrukcja wypowiedzi i sposób formułowania myśli • Kompozycja pracy – właściwa struktura i proporcje między poszczególnymi częściami (graficznie i merytorycznie); • logika wywodu, klarowność, interpretacja i ocena zjawisk. 0-1 0-1 2. Trafność przytoczonych przykładów i umiejętność ich omówienia w związku z tematem (sposób werbalizowania wrażeń wizualnych) • Poprawność analizy formalnej wskazanej liczby dzieł (dotyczy tylko trafnie dobranych przykładów). • interpretacja treści – umiejętna, bogata, obfitująca w skojarzenia, metafory i porównania wskazanej liczby dzieł (dotyczy tylko trafnie dobranych przykładów). 0-2 0-2 3. Znajomość materiału historyczno- artystycznego • Znajomość opisywanego okresu – ludzie, fakty, wydarzenia, daty, kierunki, style i tendencje oraz ich wpływ na indywidualny styl artysty. 0-2 4. Terminy i pojęcia • Poprawność terminologiczna – przytaczanie terminów z dziedziny historii sztuki (nazwy stylów, kierunków, epok, terminy związane z opisem dzieł architektury i sztuk plastycznych itp.) 0-1 5. Język i styl • estetyka języka i jego poprawność. 0-1
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2006 2 IPN - Pamięć i Sprawiedliwosc, IPN - PAMIĘĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ | : 2006 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2004r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2006. Building Websites With Joomla-A step by step tutorial to getting your Joomla CMS website up fast, Joomla | : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne | : 2006.05 Antywzorce w zarządzaniu projektami informatycznymi [Inzynieria Oprogramowania], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Inzynieria Oprogramowania | : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny | : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2006-gran-fondo-2, marzocchi service manuals, marzocchi manuals | : 2006.05 Analityczny SQL – dodatkowe możliwości w dostępie do danych [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrafalsal.opx.pl
. : : . |
|