Strona główna
  2011 MAJ OKE PP ODP

2011 MAJ OKE PP ODP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, HISTORIA MUZYKI arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2011
HISTORIA MUZYKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2011
2
Egzamin maturalny z historii muzyki – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0−1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie gatunku chorału na podstawie opisu jego cech
Przykłady poprawnej odpowiedzi
chorał gregoriański lub monodia chorałowa, lub śpiew rzymski, lub
cantus romanus
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy gatunku chorału
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 2. (0−5)
A. (0−4)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości klasyków wiedeńskich – podanie
nazwisk twórców i określenie formy wskazanych kompozycji
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Tytuł
Imię i nazwisko twórcy
Forma (gatunek)
Stworzenie świata
Joseph Haydn
oratorium
Wesele Figara
Wolfgang Amadeus Mozart
opera
La Passione
Joseph Haydn
symfonia
Eine kleine Nachtmusik
Wolfgang Amadeus Mozart
serenada
4 p.
– za uzupełnienie wszystkich wierszy w tabeli (imię i nazwisko twórcy, forma muzyczna)
1 p.
– za uzupełnienie jednego wiersza w tabeli
0 p
.–za podanie tylko nazwiska twórcy lub tylko określenie formy muzycznej
wymienionego utworu, lub odpowiedź niepoprawną
B. (0−1)
Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości klasyków wiedeńskich – określenie
epoki, z której pochodzą wymienione utwory
Poprawna odpowiedź
klasycyzm
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy epoki, z której pochodzą wymienione w tabeli utwory
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 3. (0−4)
Wiadomości i rozumienie Uporządkowanie chronologiczne wskazanych gatunków
muzycznych
Poprawne odpowiedzi
Forma muzyczna
Nazwa epoki
fuga
barok
psalm
starożytność
forma sonatowa
klasycyzm
msza
średniowiecze
Egzamin maturalny z historii muzyki – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
4 p.
– za poprawne podanie nazw czterech epok, w których powstały wymienione w tabeli
formy muzyczne
1 p.
– za poprawne podanie nazwy jednej epoki
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 4. (0−2)
Wiadomości i rozumienie Znajomość cech symfonii Mendelssohna i Schuberta
Poprawne odpowiedzi
A. – P, B. – F
2 p.
– za poprawną ocenę dwóch przedstawionych informacji
1 p.
– za poprawną ocenę jednej informacji
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 5. (0−1)
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie nazwy instrumentu na podstawie opisu jego
funkcji w starożytnej Grecji
Poprawna odpowiedź
monochord
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy opisanego w tekście instrumentu
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 6. (0−4)
A. (0−1)
Wiadomości i rozumienie Umieszczenie w czasie
złotego wieku muzyki polskiej
Poprawna odpowiedź
XVI wiek
1 p.
– za poprawne umiejscowienie w czasie
złotego wieku muzyki polskiej
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
B. (0−3)
Wiadomości i rozumienie Podanie nazwisk kompozytorów, którzy tworzyli w okresie
złotego wieku muzyki polskiej
Przykłady poprawnych odpowiedzi
kompozytorzy: Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Mikołaj Zieleński lub Sebastian
z Felsztyna, lub Mikołaj z Krakowa, lub Marcin Leopolita, Krzysztof Borek, lub Tomasz
Szadek, lub Krzysztof Klabon, lub inni.
3 p.
– za poprawne podanie nazwisk trzech kompozytorów polskich tworzących w tym
okresie
1 p.
– za podanie nazwiska jednego kompozytora polskiego renesansu
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 7. (0−2)
Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie twórczości Beethovena i Chopina –
podanie tytułów dzieł, w których występuje marsz żałobny
4
Egzamin maturalny z historii muzyki – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• dzieło Ludwiga van Beethovena: np. III Symfonia Es-dur
Eroica
op.55 lub Sonata As-dur
op.26
• dzieło Fryderyka Chopina: II Sonata fortepianowa b-moll op. 35
2 p.
– za poprawne podanie tytułu dzieła Beethovena i tytułu dzieła Chopina, w których
występuje marsz żałobny
1 p.
– za poprawne podanie tytułu dzieła Beethovena lub tytułu dzieła Chopina, w którym
występuje marsz żałobny
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 8. (0−6)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie rodzajów i cech koncertów barokowych
na podstawie analizy słuchowej fragmentów nagrań
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Przykład 1.
A. koncert solowy (koncert skrzypcowy)
B. technika koncertująca w tym przykładzie polega na współzawodniczeniu instrumentu
solowego z zespołem orkiestrowym
• Przykład 2.
A. concertogrosso
B. technika koncertująca – współzawodniczenie grupy instrumentów z zespołem
orkiestrowym
• Przykład 3.
A. koncert wokalny (koncert kościelny lub koncert wokalny instrumentalny, lub koncert
duchowny)
B. technika koncertująca – współzawodniczenie głosu z instrumentami (ze skrzypcami
i organami)
6 p.
–za poprawne podanie rodzajów koncertów i poprawne omówienie technik
koncertujących w trzech przykładach
1 p.
– za poprawne podanie rodzaju koncertu lub poprawne omówienie techniki koncertującej
w jednym przykładzie
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 9. (0−4)
A. (0−1)
Korzystanie z informacji
Podanie obsady wykonawczej na podstawie analizy
wysłuchanego fragmentu utworu kameralnego z XIX wieku
Poprawna odpowiedź
kwintet fortepianowy
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy zespołu kameralnego wykonującego prezentowany utwór
0 p.
– za podanie nazwy niepoprawnej
B. (0−1)
Korzystanie z informacji
Określenie systemu harmonicznego utworu kameralnego
z XIX wieku na podstawie analizy wysłuchanego fragmentu
Egzamin maturalny z historii muzyki – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
Poprawna odpowiedź
system dur-moll (funkcyjny lub tonalny)
1 p.
– za poprawne określenie rodzaju systemu harmonicznego w tym utworze
0 p.
– za podanie określenia niepoprawnego
C. (0−1)
Korzystanie z informacji
Wskazanie rodzaju zastosowanej faktury w utworze kameralnym
z XIX wieku na podstawie wysłuchanego fragmentu
Poprawna odpowiedź
homofonia
1 p.
– za poprawne podkreślenie rodzaju faktury zastosowanej w tym utworze
0 p.
– za podkreślenie odpowiedzi niepoprawnej
D. (0−1)
Korzystanie z informacji
Określenie budowy fragmentu utworu kameralnego z XIX
wieku na podstawie wysłuchanego fragmentu
Poprawna odpowiedź
okresowość
1 p.
– za poprawne określenie budowy utworu
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
Zadanie 10. (0−3)
A. (0−1)
Korzystanie z informacji
Podanie techniki kompozytorskiej motetu
Ave Maria
Josquina
des Prés
na podstawie analizy słuchowo-wzrokowej
Poprawna odpowiedź
technika przeimitowana
1 p.
– za poprawne podanie nazwy techniki
0 p.
– za podanie nazwy niepoprawnej
B. (0−1)
Korzystanie z informacji
Uzasadnienie wskazanej w punkcie A. techniki na podstawie
analizy słuchowo-wzrokowej motetu
Ave Maria
Przykład poprawnej odpowiedzi
Głosy w odstępie dwóch taktów imitują ten sam schemat melorytmiczny, opierając się
na tym samym tekście.
1 p.
– za podanie poprawnego argumentu uzasadniającego nazwę techniki podanej w pkt A.
0 p.
– za podanie uzasadnienia niepoprawnego
C. (0−1)
Wiadomości i rozumienie Podanie nazwy szkoły kompozytorskiej, do której jest zaliczany
Josquin des Prés, na podstawie znajomości stylu utworu
Ave Maria
Poprawna odpowiedź
franko-flamandzka (flamandzka lub niderlandzka)
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy szkoły kompozytorskiej
0 p.
– za odpowiedź niepoprawną
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lwy.xlx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne
     : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny
     : 2005 arkusz pr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pr próna, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2009 listopad Biologia-arkusz-pR, Matury Biologia PPodstawowy i PRozszerzony
     : 2005-AMI-arkusz1-4, politechnika lodzka, semestr 1, Analiza matematyczna
     : 2010-AMI-arkusz1-4, Politechnika, Analiza matematyczna I (cwiczenia)
     : 2010 08 podstODP, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2009 rozsz Informator, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2005 12 podst, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT