2.1. Opracowanie. Badanie ...
|
2.1. Opracowanie. Badanie sprawnosci silownika, Automatyka i Robotyka studia, 3 rok, NAPĘDY HYDRAULICZNE I ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 INSTYTUT KONSTRUKCJI MASZYN Katedra Maszyn Roboczych i Transportu Bliskiego Zespół Napędu i Sterowania Hydraulicznego LABORATORIUM NAPĘDÓW I STEROWANIA HYDRAULICZNEGO I PNEUMATYCZNEGO Temat: Badanie sprawności siłownika pneumatycznego Grupa: ........................ Zespół: ......................... Data wykonania sprawozdania: ..................... Data oddania sprawozdania: ......................... Lp Nazwisko i Imię Ocena Data 2 Program ćwiczenia: 1. Pojęcie siłownika pneumatycznego, 2. Podział siłowników, 3. Budowa i zasada działania siłownika dwustronnego działania, 4. Prędkość i siła – parametry pracy siłownika, 5. Wyznaczanie sprawności siłownika, 6. Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych. Warunki zaliczenia ćwiczenia: - obecność na zajęciach laboratoryjnych, - oddanie poprawnie wykonanego sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego, - pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego (minimalnie 3 punkty). Sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego: 1. Przedstawić schemat stanowiska i opisać zasadę jego działania, 2. Przedstawić wykresy wielkości mierzonych p 1 (t), p 2 (t) i F rz (t) dla trzech różnych zakresów ciśnień zasilania, 3. Wyznaczyć wartość sprawności dla strony tłokowej η 1 i tłoczyskowej η 2 dla trzech zakresów ciśnień zasilania, 4. Przedstawić wykresy η 1 (p 1 ) i η 2 (p 2 ). 5. Wnioski z realizowanego laboratorium, obliczeń i wykresów. Uwagi końcowe do sprawozdania: 1. Sprawozdanie wykonać za pomocą komputera i w formie wydruku przekazać do prowadzącego (wydruk dwustronny), 2. Ocenie podlega głównie forma przekazu i sposób wypowiedzi, 3. Kopie wydruków i kserokopie nie zostaną przyjęte! 4. Schematy należy wykonać za pomocą dowolnego programu graficznego zgodnie z zasadami. 3 Wprowadzenie Wśród elementów wykonawczych stosowanych w napędach pneumatycznych są siłowniki pneumatyczne . Są to elementy przetwarzające energię sprężonego powietrza (gazu) na energię mechaniczną w postaci ruchu postępowo-zwrotnego lub wahadłowego. W napędach pneumatycznych są różne odmiany i rozwiązania konstrukcyjne siłowników. Ich klasyfikację przedstawiono na rysunku 1. Rys. 1. Schemat podziału siłowników pneumatycznych. W poniższym opracowaniu skupiono się na siłowniku liniowym tłokowym dwustronnego działania . Pozostałe typy siłowników omówiono i opisano w prezentacji „Badania sprawności siłownika pneumatycznego” (2.2. Prezentacja. Badanie sprawności siłownika.pdf). 4 Budowa siłownika pneumatycznego dwustronnego działania W pneumatycznych układach napędowych najczęściej stosowane są siłowniki tłokowe (Rys.2). W tulei cylindrowej (1) znajduje się zespół tłoka z tłoczyskiem (2) wyprowadzonym na zewnątrz przez pokrywę przednią (3). Z drugiej strony cylinder zamknięty jest pokrywą tylną (4). Tłok uszczelniony jest parą pierścieni typu U, zapewniających szczelność obu komór roboczych. Dodatkowo tłok prowadzony jest za pomocy pierścienia umieszczonego pomiędzy uszczelnieniami typu U. Tłoczysko prowadzone jest w tulejce (5) i uszczelnione pierścieniem (7). W pokrywie przedniej zabudowany jest także pierścień zgarniający (6), zapobiegający wnikaniu zanieczyszczeń z zewnątrz. Przy ruchu tłoka ze skrajnego położenia prawego w lewo sprężone powietrze wpływające otworem II. W tym momencie powietrze przedostaje się przez zawór dławiący (9) na powierzchnie tłoka oraz pokonuje pod wpływem ciśnienia siłę sprężyny działającą na kulkę w zaworze zwrotnym (8) podnosząc ją do góry. Dzięki temu sprężone powietrze dostaje się bezpośrednio pod tłok, co umożliwia natychmiastowe uzyskanie parametrów roboczych siłownika – dużej prędkości początkowej i rozwinąć pełną siłę na tłoczysku. Oba zawory pełnią również role w procesie amortyzacji ruchu tłoka w krańcowych położeniach. Dlatego też przy zbliżaniu się tłoka do krańcowego położenia po stronie lewej ruch tłoka jest amortyzowany w następujący sposób. Uszczelka (10) zamocowana na tłoczysku wsuwa się do cylindrycznego wytoczenia w pokrywie zamykając swobodny wypływ powietrza przez otwór I . W przestrzeni między tłokiem a pokrywą (3) tworzy się "poduszka pneumatyczna", w której powstające przeciwciśnienie hamuje dalszy ruch tłoka. Intensywność hamowania nastawiana jest zaworem dławiącym (9), przez który powietrze uchodzi z „poduszki” do atmosfery. Przez zawór zwrotny w końcowej fazie ruchu tłoka nie przepływa powietrze, ponieważ przez działanie sumy sił od sprężyny i ciśnienia kulka jest dociskana do otworu. Dodatkowo pierścień gumowy (11) spełnia rolę amortyzatora mechanicznego, o który opiera się tłok w położeniu skrajnym. Zasilanie i ruch tłoka oraz jego amortyzacja w stronę prawą odbywa się identycznie. Rys. 2. Siłownik pneumatyczny dwustronnego działania z jednostronnym tłoczyskiem. 5 Charakterystyka ruchu tłoka Sterowanie kierunkiem ruchu tłoka siłownika realizowane jest element sterujący – zawór rozdzielający. Wewnątrz tego zaworu przemieszcza się suwak, którego budowa zależy od typu zaworu. Położenie suwaka zależy od zastosowanego generatora siły, która na niego działa, np. sprężyna, dźwignia mechaniczna, elektromagnes, etc. Dla opisania przykładu sterowania ruchem tłoka użyto rozdzielacz 5/3 (pięciodrogowy, dwupołożeniowy) (Rys.3). Rys. 3. Sterowanie pracą siłownika za pomocą rozdzielacza 5/3. Gniazda przyłączeniowe siłownika połączone są gniazdami 2 i 4 zaworu. Do gniazda 1 doprowadzane jest zawsze źródło ciśnienia sprężonego powietrza. Przez gniazda 3 i 5 odbywa się wydmuch powietrza do atmosfery. Przy połączeniu gniazd 1-2 i 4-5 odbywa się ruch w prawo (wysuw), najczęściej roboczy, natomiast przy połączeniu gniazd 1-4 i 2-3 realizowany jest ruch w lewo (powrót). W czasie t, trwania ruchu roboczego, ze względu na przebieg ciśnienia w komorach roboczych (Rys.4) i prędkości tłoka (Rys.5), można wyróżnić cztery fazy wg. wzoru: t = t A + t B + t C + t D gdzie: t A – czas napełniania , liczony od chwili przesterowania zaworu rozdzielającego do początku ruchu, t B – czas przyspieszania liczony od początku ruchu do momentu, gdy tłok uzyska stałą prędkość, t C – czas ruchu ze stałą prędkością przy ustalonym ciśnieniu p 1 i p 2 , t D – czas hamowania .
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2006.01.24 chemia pr. odp.a2[1], NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2013 05 08 Pod. Arkusz, MATEMATYKA, GEOGEBRA Matematyka Rozwiazania Zadan Maturalnych, Matura Podstawowa, Rok 2013 05 08 Pod | : 3. Próbna matura 2008 -poz. rozszerz.odp.+ koment, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 3. M1 DohnalJ MatusiakK ZAD3, Studia Politechnika Poznańska, Semestr VIII (MiBM), Wytrzymałość materiałów II, Wytrzymałość materiałów II 2014, Grupa M1 | : 2013 Ankieta 2 dla klientow wewnetrznych 15 02 2013, Studia Zarządzanie PWR, Zarządzanie PWR II Stopień, II Semestr, Kontroling, Ćwiczenia | : 2005.05 pr, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2002.05.W-wa a2, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2002.05.W-wa a1- odp, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2004.06 próbny-chem. pp, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2003.01 chem. (pr) a2.odp, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|