Strona główna
  20130910090649 Cierpiałkowska ...

20130910090649 Cierpiałkowska Podstawy pomocy, Psychologia USWPS Warszawa, Podstawy pomocy psychologicznej - ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Prowadzący:
prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska
Kontakt
: lcierp@amu.edu.pl
Przedmiot:
Podstawy pomocy psychologicznej
Forma
: wykład
Rok akademicki
: 2013/2014
Semestr:
zimowy, 45 godzin
Forma zaliczenia
: egzamin testowy obejmujący wykłady i literaturę obowiązkową
Cel zajęć
: Celem wykładów jest prezentacja podstaw stosowania konkretnych rodzajów
pomocy psychologicznej, takiej jak: poradnictwo, psychoterapia, coaching i pomoc w
kryzysie. Każda z tych form jest scharakteryzowana z perspektywy pomagającego i
wspomaganego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych zjawisk zachodzących w relacji
pomagania, przebiegu procesu, etapów zmiany i celów oddziaływań. Zostaną omówione
zagadnienia czynników leczących i warunków koniecznych do wystąpienia zmiany pod
wpływem oddziaływań psychologicznych oraz podstawowe umiejętności i strategie
oddziaływań wykorzystywane w różnych typach interwencji psychologicznej. Obok
indywidualnej pomocy psychologicznej, są także omawiane wybrane problemy pracy
grupowej, zwłaszcza tej skoncentrowanej na procesie i wysoce strukturalizowanej.
Ponieważ każdy proces pomagania przebiega w relacji między pomagającym i
wspomaganym, dlatego przedstawione zostaną zagadnienia jawnych i ukrytych (gry
transakcyjne) transakcji występujących w oddziaływaniach indywidualnych i grupowych.
Tematy wykładów
Wykład 1:
Źródła pomocy psychologicznej jako specjalistycznej formy oddziaływań wobec osób
zdrowych zaburzeniami psychicznymi

Założenia psychologii zdrowia (modele salutogenetyczne) i psychologii klinicznej
(modele patogenentyczne) jako podstawa określania celów i strategii pomocy
psychologicznej

Pomoc psychologiczna w kontekście założeń koncepcji psychologicznych o naturze
człowieka – rola teorii psychologicznych i oczekiwań społecznych (modele zdrowia i
efektów pomocy psychologicznej)

Charakterystyka form pomocy psychologicznej: poradnictwo psychologiczne w
zakresie optymalizowania rozwoju, psychoterapii, pomocy w kryzysie i coachingu

Pomoc psychologiczna profesjonalna i nieprofesjonalna
Wykład 2
Cele pomocy psychologicznej - czynniki i warunki konieczne prowadzące do zmiany

Cele pomocy w świetle psychologicznych koncepcji zmiany

Klasyfikacje czynników i warunków koniecznych do wystąpienia zmiany w procesie
pomagania

Czynniki leczące w poradnictwie oraz terapii indywidualnej i grupowej

Warunki konieczne do wystąpienia zmiany w procesie pomagania

Sojusz między pomagającym a wspomaganym, terapeutą a pacjentem – jego
uwarunkowania i fluktuacje
Wykład 3
Techniki i umiejętności służące pomaganiu

Przekazy niewerbalne i werbalne – co osoba wspomagana sygnalizuje?

Umiejętności konieczne do nawiązania relacji i prowadzenia terapii: słuchanie
parafrazowanie, klaryfikowanie, udzielanie informacji zwrotnych,

Umiejętności konieczne do poszerzania wglądu: odzwierciedlanie treści komunikatów,
uczuć i wzajemnych między nimi relacji, konfrontacja i interpretacja (poziomy i
zasady interpretacji)

Umiejętności ekspresyjne i wspierająca
Wykład 4.
Poznawanie służące pomaganiu – pomoc bez oporu

Diagnoza psychologiczna i jej znaczenie w procesie pomagania

Relacje między subiektywnie rozpoznawanymi przez osobę problemami a
zobiektywizowanym wynikiem postępowania diagnostycznego

Typy kontraktów w pomocy indywidualnej i grupowej

Pomaganie bez oporu wg Enrighta – cele i etapy
Wykład 5
Koncepcje zmiany osobistej – modele procesu zmiany

Modele pomocy paradygmatyczne i transteoretyczne (integracyjne)

Perspektywa rozwojowa a modele zmiany w wyniku pomagania

Proces i etapy zmiany wg koncepcji J.O. Prochaski i C.C. DiClemente oraz cele
zmiany wg Howarda i Orlinky’go

Warunki przechodzenia przez kolejne etapy zmiany - przyczyny i konsekwencje
recykli
Wykład 6
Psychoterapia indywidualna – ogólna charakterystyka szkół terapeutycznych

Systemy terapeutyczne i ich podstawowe założenia

Behawioryzm i psychoterapia poznawczo-behawioralna – co prowadzi do zmiany

Psychoanaliza i teoria relacji z obiektem – co prowadzi do zmiany

Psychoterapia fenomenologiczno-egzystencjalne – co prowadzi do zmiany

Jakich zmian można się spodziewać u osób po oddziaływaniach krótkoterminowych i
długoterminowych
Wykład 7
Procedury i strategie terapii behawioralno-poznawczej wykorzystywane w podejściach
integracyjnych

Założenia o kształtowaniu się zdrowia i zaburzeń psychicznych (dysfunkcjonalnych
wzorców zachowania, schematów poznawczych)

Procedury i strategie oparte na warunkowaniu

Procedury i strategie zmiany schematów poznawczych

Dlaczego procedury terapii behawioralno-poznawczej wykorzystuje się w pomocy
psychologicznej
Wykład 8
Interwencja kryzysowa

Kryzysy w cyklu życia człowieka: normatywne i nienormatywne

Fazy reakcji kryzysowej i ich konsekwencje

Koncepcje wsparcia społecznego jako skutecznej formy pomocy w przezwyciężaniu
kryzysu

Fazy i etapy interwencji kryzysowej

Formy organizacyjne interwencji kryzysowej
Wykład 9
Poradnictwo psychologiczne dla par w podejściach interakcyjnych

Pomoc psychologiczna rodzinom i parom partnerskim

Podejście behawioralno-poznawcze

Analiza transakcyjna – typy i przebieg transakcji

Koncepcje interakcyjne gier transakcyjnych, małżeńskich strategie i procedury
pomocy psychologicznej w przerywaniu destrukcyjnych gier transakcyjnych
Wykład 10
Praca z grupą – forma dyrektywna, strukturalizowana

Formy pracy psychologicznej w grupie

Cele i zadania grup ogólnorozwojowych, szkoleniowych, psychoedukacyjnych,

terapeutycznych

Typy pracy z grupą: strukturalizacja i praca na procesie

Charakterystyka pracy z grupą w formie strukturalizowanej na przykładzie grup
psychoedukacyjnych
Wykład 11
Praca z grupą – forma nie dyrektywna, skoncentrowana na procesie

Proces i zjawiska w terapii grupowej nie dyrektywnej

Zjawiska i procesy zachodzące w procesie grupowym

Role i pozycje grupowe

Działanie czynnika leczącego w postaci korekacyjnego doświadczenie rodziny
pierwotnej
Wykład 12
Wartości a pomoc psychologiczna – etyka pomagania

pomaganie psychologiczne w świetle przepisów prawnych, przepisów różnych
stowarzyszeń i korporacji zawodowych

standardy etyczno-zawodowe w postępowaniu diagnostycznym i kontakcie służącym
pomaganiu

społeczno-kulturowe uwarunkowania pomocy psychologicznej
Literatura obowiązkowa
:
Corey, G. (2001).
Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii
(r. 11). Poznań: Zysk i Sp.
Wydawnictwo.
Kubacka-Jasiecka, D. (2005). Interwencja kryzysowa (r. 12.) W: H. Sęk (red.).
Psychologia
kliniczna
(t. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (2006).
Systemy terapeutyczne. Analiza transteoretyczna
(r. 1,
14 i 15). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Okun, F. B. (2002).
Skuteczna pomoc psychologiczna
(r. 2-4, 7-8). Warszawa: Instytut
Psychologii Zdrowia PTP.
Tryjarska, B. (2006) Psychoterapia grupowa W: L. Grzesiuk (red.)
Psychoterpia. Praktyka.
Podręcznik akademicki
(t. II; r. 3, 4). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i
Kultury
Literatura nieobowiązkowa, uzupełniająca
Cierpiałkowska, L. (2008). Relacja i przymierze terapeutyczne a efektywność psychoterapii.
W: J. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (red.),
Psychologia zdrowia i kliniczna. Problemy
diagnozy,
teorii i praktyki
. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Egan, G (2000).
Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania
problemów.
Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Fajkowska-Stanik, M., K. Drat-Ruszczak, K., M. Marszał-Wiśniewska, M. (red.). (2003).
Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej.
Warszawa:
Wydawnictwo Academica Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Heaton, J.A. (2003).
Podstawy umiejętności terapeutycznych
. Gdańsk: Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne.
Kottler, J.A. (2001).
Skuteczny terapeuta.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mellibruda, J. (2011).
Siedem ścieżek integracji psychoterapii
. Warszawa: Instytut
Psychologii Zdrowia.
Marcus, E. (1993). Tworzenie kontraktu terapeutycznego. Pomaganie bez oporu wg Enrighta.
W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy (s. 27-31). Warszawa: Wydawnictwo J.
Santorski.
Murgatroyd, S. (2000).
Poradnictwo i pomoc
. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Yalom, I., Leszcz, M. (2006).
Psychoterapia grupowa
. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • americanway.pev.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2013 05 08 Pod. Arkusz, MATEMATYKA, GEOGEBRA Matematyka Rozwiazania Zadan Maturalnych, Matura Podstawowa, Rok 2013 05 08 Pod
     : 2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom podstawowy TRANSKRYPCJA, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK NIEMIECKI
     : 2015 matura język polski poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI
     : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI
     : 2015 matura matematyka poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, MATEMATYKA
     : 2005-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia
     : 2007-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia
     : 2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia
     : 2008 chemia pp, Biologia i Chemia, Podstawowy chemia
     : 2009 SP Kat - postępowanie mandatowe za wykrocz skarbowe, POLICJA, KRYMINALISTYKA I JEJ POCHODNE, Szkoła Policji Katowice - Materiały Szkoleniowe
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT