20130910090649 Cierpiałkowska ...
|
20130910090649 Cierpiałkowska Podstawy pomocy, Psychologia USWPS Warszawa, Podstawy pomocy psychologicznej - ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Prowadzący: prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska Kontakt : lcierp@amu.edu.pl Przedmiot: Podstawy pomocy psychologicznej Forma : wykład Rok akademicki : 2013/2014 Semestr: zimowy, 45 godzin Forma zaliczenia : egzamin testowy obejmujący wykłady i literaturę obowiązkową Cel zajęć : Celem wykładów jest prezentacja podstaw stosowania konkretnych rodzajów pomocy psychologicznej, takiej jak: poradnictwo, psychoterapia, coaching i pomoc w kryzysie. Każda z tych form jest scharakteryzowana z perspektywy pomagającego i wspomaganego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych zjawisk zachodzących w relacji pomagania, przebiegu procesu, etapów zmiany i celów oddziaływań. Zostaną omówione zagadnienia czynników leczących i warunków koniecznych do wystąpienia zmiany pod wpływem oddziaływań psychologicznych oraz podstawowe umiejętności i strategie oddziaływań wykorzystywane w różnych typach interwencji psychologicznej. Obok indywidualnej pomocy psychologicznej, są także omawiane wybrane problemy pracy grupowej, zwłaszcza tej skoncentrowanej na procesie i wysoce strukturalizowanej. Ponieważ każdy proces pomagania przebiega w relacji między pomagającym i wspomaganym, dlatego przedstawione zostaną zagadnienia jawnych i ukrytych (gry transakcyjne) transakcji występujących w oddziaływaniach indywidualnych i grupowych. Tematy wykładów Wykład 1: Źródła pomocy psychologicznej jako specjalistycznej formy oddziaływań wobec osób zdrowych zaburzeniami psychicznymi Założenia psychologii zdrowia (modele salutogenetyczne) i psychologii klinicznej (modele patogenentyczne) jako podstawa określania celów i strategii pomocy psychologicznej Pomoc psychologiczna w kontekście założeń koncepcji psychologicznych o naturze człowieka – rola teorii psychologicznych i oczekiwań społecznych (modele zdrowia i efektów pomocy psychologicznej) Charakterystyka form pomocy psychologicznej: poradnictwo psychologiczne w zakresie optymalizowania rozwoju, psychoterapii, pomocy w kryzysie i coachingu Pomoc psychologiczna profesjonalna i nieprofesjonalna Wykład 2 Cele pomocy psychologicznej - czynniki i warunki konieczne prowadzące do zmiany Cele pomocy w świetle psychologicznych koncepcji zmiany Klasyfikacje czynników i warunków koniecznych do wystąpienia zmiany w procesie pomagania Czynniki leczące w poradnictwie oraz terapii indywidualnej i grupowej Warunki konieczne do wystąpienia zmiany w procesie pomagania Sojusz między pomagającym a wspomaganym, terapeutą a pacjentem – jego uwarunkowania i fluktuacje Wykład 3 Techniki i umiejętności służące pomaganiu Przekazy niewerbalne i werbalne – co osoba wspomagana sygnalizuje? Umiejętności konieczne do nawiązania relacji i prowadzenia terapii: słuchanie parafrazowanie, klaryfikowanie, udzielanie informacji zwrotnych, Umiejętności konieczne do poszerzania wglądu: odzwierciedlanie treści komunikatów, uczuć i wzajemnych między nimi relacji, konfrontacja i interpretacja (poziomy i zasady interpretacji) Umiejętności ekspresyjne i wspierająca Wykład 4. Poznawanie służące pomaganiu – pomoc bez oporu Diagnoza psychologiczna i jej znaczenie w procesie pomagania Relacje między subiektywnie rozpoznawanymi przez osobę problemami a zobiektywizowanym wynikiem postępowania diagnostycznego Typy kontraktów w pomocy indywidualnej i grupowej Pomaganie bez oporu wg Enrighta – cele i etapy Wykład 5 Koncepcje zmiany osobistej – modele procesu zmiany Modele pomocy paradygmatyczne i transteoretyczne (integracyjne) Perspektywa rozwojowa a modele zmiany w wyniku pomagania Proces i etapy zmiany wg koncepcji J.O. Prochaski i C.C. DiClemente oraz cele zmiany wg Howarda i Orlinky’go Warunki przechodzenia przez kolejne etapy zmiany - przyczyny i konsekwencje recykli Wykład 6 Psychoterapia indywidualna – ogólna charakterystyka szkół terapeutycznych Systemy terapeutyczne i ich podstawowe założenia Behawioryzm i psychoterapia poznawczo-behawioralna – co prowadzi do zmiany Psychoanaliza i teoria relacji z obiektem – co prowadzi do zmiany Psychoterapia fenomenologiczno-egzystencjalne – co prowadzi do zmiany Jakich zmian można się spodziewać u osób po oddziaływaniach krótkoterminowych i długoterminowych Wykład 7 Procedury i strategie terapii behawioralno-poznawczej wykorzystywane w podejściach integracyjnych Założenia o kształtowaniu się zdrowia i zaburzeń psychicznych (dysfunkcjonalnych wzorców zachowania, schematów poznawczych) Procedury i strategie oparte na warunkowaniu Procedury i strategie zmiany schematów poznawczych Dlaczego procedury terapii behawioralno-poznawczej wykorzystuje się w pomocy psychologicznej Wykład 8 Interwencja kryzysowa Kryzysy w cyklu życia człowieka: normatywne i nienormatywne Fazy reakcji kryzysowej i ich konsekwencje Koncepcje wsparcia społecznego jako skutecznej formy pomocy w przezwyciężaniu kryzysu Fazy i etapy interwencji kryzysowej Formy organizacyjne interwencji kryzysowej Wykład 9 Poradnictwo psychologiczne dla par w podejściach interakcyjnych Pomoc psychologiczna rodzinom i parom partnerskim Podejście behawioralno-poznawcze Analiza transakcyjna – typy i przebieg transakcji Koncepcje interakcyjne gier transakcyjnych, małżeńskich strategie i procedury pomocy psychologicznej w przerywaniu destrukcyjnych gier transakcyjnych Wykład 10 Praca z grupą – forma dyrektywna, strukturalizowana Formy pracy psychologicznej w grupie Cele i zadania grup ogólnorozwojowych, szkoleniowych, psychoedukacyjnych, terapeutycznych Typy pracy z grupą: strukturalizacja i praca na procesie Charakterystyka pracy z grupą w formie strukturalizowanej na przykładzie grup psychoedukacyjnych Wykład 11 Praca z grupą – forma nie dyrektywna, skoncentrowana na procesie Proces i zjawiska w terapii grupowej nie dyrektywnej Zjawiska i procesy zachodzące w procesie grupowym Role i pozycje grupowe Działanie czynnika leczącego w postaci korekacyjnego doświadczenie rodziny pierwotnej Wykład 12 Wartości a pomoc psychologiczna – etyka pomagania pomaganie psychologiczne w świetle przepisów prawnych, przepisów różnych stowarzyszeń i korporacji zawodowych standardy etyczno-zawodowe w postępowaniu diagnostycznym i kontakcie służącym pomaganiu społeczno-kulturowe uwarunkowania pomocy psychologicznej Literatura obowiązkowa : Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii (r. 11). Poznań: Zysk i Sp. Wydawnictwo. Kubacka-Jasiecka, D. (2005). Interwencja kryzysowa (r. 12.) W: H. Sęk (red.). Psychologia kliniczna (t. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (2006). Systemy terapeutyczne. Analiza transteoretyczna (r. 1, 14 i 15). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Okun, F. B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna (r. 2-4, 7-8). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Tryjarska, B. (2006) Psychoterapia grupowa W: L. Grzesiuk (red.) Psychoterpia. Praktyka. Podręcznik akademicki (t. II; r. 3, 4). Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury Literatura nieobowiązkowa, uzupełniająca Cierpiałkowska, L. (2008). Relacja i przymierze terapeutyczne a efektywność psychoterapii. W: J. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (red.), Psychologia zdrowia i kliniczna. Problemy diagnozy, teorii i praktyki . Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Egan, G (2000). Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania problemów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Fajkowska-Stanik, M., K. Drat-Ruszczak, K., M. Marszał-Wiśniewska, M. (red.). (2003). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Academica Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Heaton, J.A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych . Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kottler, J.A. (2001). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mellibruda, J. (2011). Siedem ścieżek integracji psychoterapii . Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Marcus, E. (1993). Tworzenie kontraktu terapeutycznego. Pomaganie bez oporu wg Enrighta. W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy (s. 27-31). Warszawa: Wydawnictwo J. Santorski. Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc . Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Yalom, I., Leszcz, M. (2006). Psychoterapia grupowa . Kraków: Wydawnictwo Naukowe UJ.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2013 05 08 Pod. Arkusz, MATEMATYKA, GEOGEBRA Matematyka Rozwiazania Zadan Maturalnych, Matura Podstawowa, Rok 2013 05 08 Pod | : 2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom podstawowy TRANSKRYPCJA, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK NIEMIECKI | : 2015 matura język polski poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI | : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI | : 2015 matura matematyka poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, MATEMATYKA | : 2005-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2007-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2008 chemia pp, Biologia i Chemia, Podstawowy chemia | : 2009 SP Kat - postępowanie mandatowe za wykrocz skarbowe, POLICJA, KRYMINALISTYKA I JEJ POCHODNE, Szkoła Policji Katowice - Materiały Szkoleniowe |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamericanway.pev.pl
. : : . |
|