2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom ...
|
2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Miejsce na naklejkę z kodem szkoły dysleksja MCH-P1A1P-062 EGZAMIN MATURALNY Z CHEMII Arkusz I POZIOM PODSTAWOWY Czas pracy 120 minut ARKUSZ I MAJ ROK 2006 Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13stron (zadania 1 – 27). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin. 2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku oraz pamiętaj o jednostkach. 4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 7. Możesz korzystać z karty wybranych tablic chemicznych, linijki oraz kalkulatora. 8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora. 9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy KOD ZDAJĄCEGO PESEL ZDAJĄCEGO 2 Egzamin maturalny z chemii Arkusz I Informacja do zadania 1. i 2. Konfigurację elektronową atomu glinu w stanie podstawowym można przedstawić następująco: 1s 2 2s 2 2p 6 3s 2 3p 1 (K 2 L 8 M 3 ) Zadanie 1. (1 pkt) Przepisz ten fragment konfiguracji elektronowej atomu glinu, który odnosi się do elektronów walencyjnych. ....................................................................................................................................................... Zadanie 2. (1 pkt) Podaj trwały stopień utlenienia, który glin przyjmuje w związkach chemicznych. ....................................................................................................................................................... Informacja do zadań 3. – 5. Chlorek glinu otrzymuje się w reakcji glinu z chlorowodorem lub działając chlorem na glin. Związek ten tworzy kryształy, rozpuszczalne w wodzie zakwaszonej kwasem solnym. Z roztworów tych krystalizuje uwodniona sól – tak zwany heksahydrat chlorku glinu [gr. héks = sześć]. Hydraty (sole uwodnione) to sole zawierające w sieci krystalicznej cząsteczki wody, np. dekahydrat węglanu sodu, Na 2 CO 3 ·10H 2 O. Zapis ten oznacza, że w sieci krystalicznej tej soli na 2 jony Na + i 1 jon CO 3 2– przypada 10 cząsteczek wody. Chlorek glinu jest stosowany jako katalizator w wielu syntezach organicznych. Na podstawie: Encyklopedia szkolna. Chemia , Warszawa 2001 Zadanie 3. (3 pkt) a) Napisz w formie cząsteczkowej równania reakcji ilustrujące wymienione w informacji metody otrzymywania chlorku glinu. Równanie reakcji ilustrujące I metodę: ....................................................................................................................................................... Równanie reakcji ilustrujące II metodę: ....................................................................................................................................................... b) Podaj liczbę moli chloru cząsteczkowego, która całkowicie przereaguje z jednym molem glinu. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin maturalny z chemii Arkusz I 3 Zadanie 4. (3 pkt) Napisz wzór i oblicz masę molową soli, która krystalizuje z wodnego roztworu chlorku glinu. Pamiętaj, że jest to sól uwodniona. Zapisz niezbędne obliczenia. a) wzór soli: .................................................................................................................................. b) obliczenia: Odpowiedź: Zadanie 5. (3 pkt) a) Dokończ poniższe równanie reakcji (stosunek molowy substratów wynosi 1:1). + chlorek glinu + Cl 2 ......................... ................... b) Podaj nazwę systematyczną związku organicznego otrzymanego w tej reakcji. ....................................................................................................................................................... c) Określ, jaką rolę w tej reakcji pełni chlorek glinu. ....................................................................................................................................................... Zadanie 6. (2 pkt) Dysponujesz wodnymi roztworami następujących soli: KNO 3 , AgNO 3 , Ba(NO 3 ) 2 Korzystając z tablicy rozpuszczalności, wybierz spośród nich roztwór tej soli, za pomocą którego wytrącisz z wodnego roztworu chlorku glinu jony chlorkowe w postaci trudno rozpuszczalnego osadu. Napisz w formie jonowej skróconej równanie reakcji zachodzącej w czasie mieszania tych roztworów. a) wzór odczynnika (wpisz wzór soli): ........................................................................................ b) równanie reakcji w formie jonowej skróconej: ....................................................................................................................................................... Nr zadania 1 2 3.1 3.2 4.1 4.2 5.1 5.2 5.3 6.1 6.2 Wypełnia egzaminator! Maks. liczba pkt 1 1 2 1 1 2 1 1 1 1 1 Uzyskana liczba pkt 4 Egzamin maturalny z chemii Arkusz I Informacja do zadania 7. i 8. Tlenek magnezu ma zastosowanie do produkcji cegieł, którymi wykłada się wnętrza pieców hutniczych. Związek ten stosuje się również w medycynie jako składnik leków przeciw nadkwasocie (dolegliwości polegającej na nadmiernym wydzielaniu się w żołądku kwasu solnego). Zadanie 7. (2 pkt) a) Korzystając z tablicy elektroujemności, oblicz różnicę elektroujemności magnezu i tlenu, a następnie określ rodzaj wiązania chemicznego w tlenku magnezu. Różnica elektroujemności: ........................................................................................................... Rodzaj wiązania: .......................................................................................................................... b) Poniżej wymieniono pięć właściwości fizycznych tlenku magnezu. Spośród nich wybierz i podkreśl dwie , uzasadniające zastosowanie tego związku do obudowy wnętrz pieców hutniczych. ma wysoką temperaturę topnienia; ma wysoką temperaturę wrzenia; jest ciałem stałym; stopiony przewodzi prąd elektryczny; jest białej barwy Zadanie 8. (2 pkt) a) Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji zachodzącej w żołądku po zażyciu przez osobę cierpiąca na nadkwasotę leku zawierającego tlenek magnezu. ....................................................................................................................................................... b) Określ, jaki charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, obojętny) przejawia tlenek magnezu w tej reakcji. ....................................................................................................................................................... Zadanie 9. (2 pkt) W celu zbadania zachowania gazowego amoniaku i bromowodoru wobec wody wykonano doświadczenia, które ilustruje poniższy rysunek. NH 3 HBr H 2 O + wskaźnik H 2 O + wskaźnik A B Określ odczyn roztworów otrzymanych w obu probówkach. Odczyn roztworu w probówce A: ................................................................................................ Odczyn roztworu w probówce B: ................................................................................................ Egzamin maturalny z chemii Arkusz I 5 Informacja do zadań 10. – 12. Przeprowadzono doświadczenie, w którym rejestrowano wartości temperatury podczas rozpuszczania wodorotlenku sodu a następnie azotanu(V) amonu w wodzie. Rezultaty wykonanych pomiarów przedstawiają poniższe wykresy. Wykres 1. Wskazania termometru w czasie rozpuszczania wodorotlenku sodu w wodzie. Wykres 2. Wskazania termometru w czasie rozpuszczania azotanu(V) amonu w wodzie. Zadanie 10. (2 pkt) Określ efekt energetyczny rozpuszczania w wodzie wodorotlenku sodu i azotanu(V) amonu. W tym celu uzupełnij następujące zdania. Rozpuszczanie wodorotlenku sodu w wodzie jest procesem ......................................................, ponieważ w czasie tego procesu temperatura .............................................................................. Rozpuszczanie azotanu(V) amonu w wodzie jest procesem ......................................................, ponieważ w czasie tego procesu temperatura .............................................................................. Zadanie 11. (1 pkt) Spośród poniższych zdań wybierz to, które jest poprawnie sformułowanym wnioskiem na temat efektów energetycznych procesów rozpuszczania związków jonowych w wodzie, jaki można wyciągnąć na podstawie tego doświadczenia. A. Na podstawie wyników tego doświadczenia nie można wnioskować o efekcie cieplnym rozpuszczania związków jonowych w wodzie, ponieważ wodorotlenek sodu i azotan(V) amonu nie są związkami jonowymi. B. Rozpuszczaniu związków jonowych w wodzie zawsze towarzyszy wydzielenie ciepła. C. Rozpuszczaniu związków jonowych w wodzie zawsze towarzyszy pochłonięcie ciepła. D. Rozpuszczaniu związków jonowych w wodzie może towarzyszyć wydzielenie lub pochłonięcie ciepła. Wypełnia egzaminator! Nr zadania 7.1 7.2 8.1 8.2 9 10 11 Maks. liczba pkt 1 1 1 1 2 2 1 Uzyskana liczba pkt
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2006 2 IPN - Pamięć i Sprawiedliwosc, IPN - PAMIĘĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ | : 2005 styczeń OKE Poznań KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2008 marzec OKE Jaworzno KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2004 XII OKE Krk KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2006 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2004r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2014 Matura 22.03.2014 odp(1), (4) | : 2014 Matura 25.02.2014 II(1), CZESIOZAPRASZA | : 2007 odp pr, matura, polski, pr | : 2014 Matura 08.03.2014 odp(1), (4) | : 2014 Matura 01.03.2014 odp(1), CZESIOZAPRASZA |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plgabrolek.opx.pl
. : : . |
|