2005 styczeń OKE Poznań KLUCZ
|
2005 styczeń OKE Poznań KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE
[ Pobierz całość w formacie PDF ] MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II Zasady oceniania. • Za rozwiązanie zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie 50 punktów. • Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, a nie jest ścisłym wzorcem sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych). • Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty. • Za zadania otwarte, za które można przyznać jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną. • Za zadanie otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów, ile prawidłowych odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w kluczu) przedstawił zadający. • Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu. • Jeżeli w udzielonej przez ucznia odpowiedzi obok informacji prawidłowych znajdują się również informacje, które świadczą o zupełnym braku zrozumienia danego zagadnienia, odpowiedz taką należy ocenić na zero punktów. Numer zadania Oczekiwana odpowiedź Maksymalna punktacja za zadanie 28. Za prawidłowe określenie grupy związków i podanie funkcji ściany komórkowej – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Nazwa: polisacharydy. Przykłady funkcji: nadaje kształt komórce, chroni przed wnikaniem drobnoustrojów. 1 29. Za każdą poprawnie podaną różnicę po 1 pkt. Przykład odpowiedzi: 1. W miękiszu gąbczastym występują duże przestwory międzykomórkowe, a w miękiszu spichrzowym małe przestwory (bardzo małe przestwory, brak przestworów) międzykomórkowe. 2. W miękiszu gąbczastym występują chloroplasty, a w miękiszu spichrzowym nie występują. 2 30. Za poprawne podanie rodzaju reakcji metabolicznej i podanie argumentu – 1 pkt. Przykład odpowiedzi : Proces anaboliczny, gdyż wymaga nakładu energii. 1 31. Za prawidłowe określenie etapu – 1 pkt. Przykład odpowiedzi : Na etapie transkrypcji. 1 32. Za wskazanie roztworu – 1 pkt Za uzasadnienie – 1 pkt Przykład odpowiedzi: Roztwór D. Uzasadnienie: W roztworze D nastąpił największy spadek masy ziemniaka w stosunku do wagi początkowej, ponieważ utrata wody była największa. 2 33. Za podanie każdego z dwóch dowodów po 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Dowód 1 – Obecność w mitochondriach i chloroplastach własnego DNA Dowód 2 – Rybosomy typu bakteryjnego, mitochondria i plastydy nie powstają de nowo , ale przez podział lub pączkowanie już istniejących. 2 1 34. Za właściwe określenie roli energii słonecznej – 1 pkt. Za określenie roli cukru – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: • Energia słoneczna warunkuje przebieg fazy jasnej fotosyntezy, podczas której jest zamieniana na energię chemiczną magazynowaną w produktach fotosyntezy. • W procesie oddychania z cukru uwalniana jest energia wykorzystywana w procesach anabolicznych (i transporcie). 2 35. Za określenie rodzaju reakcji – 1 pkt Za określenie rodzaju energii – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Rodzaj reakcji – X – fotosynteza, Y – oddychanie Rodzaj energii – warunkującej zapoczątkowanie reakcji X – energia świetlna; powstającej w wyniku reakcji Y – energia chemiczna (ATP) 2 36. Za podanie sposobu – 1 pkt. Za podanie ograniczenia – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Przykłady sposobów wykorzystania –ogrzewanie np. mieszkań, do celów technologicznych i leczniczych. Przykłady ograniczeń – wysoki koszt wierceń otworów eksploatacyjnych, brak dużych odbiorców ciepła w rejonach występowania najlepszych warunków geotermalnych, niska opłacalność inwestycji. 2 37. Za poprawne opisanie osi (x – temperatura, y – liczba pęcherzyków O 2 / min.) – 1 pkt Za poprawne naniesienie danych i wykreślenie krzywej – 1pkt 2 38. Za podanie nazwy każdej z błon płodowych i określenie jej funkcji po 1 pkt Przykład odpowiedzi: A- owodnia – zapewnia środowisko wodne dla rozwoju zarodka, chroni przed urazami – 1 pkt. B – omocznia – gromadzi produkty przemiany materii – 1 pkt. C – kosmówka – pośredniczy w wymianie gazowej – 1 pkt. 3 39. Za wskazanie poprawnej odpowiedzi – 1 pkt. Odpowiedź – C 1 40. Za poprawne wyjaśnienie – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Ryba żyjąca w wodzie słonej, której stężenie jest wyższe niż stężenie płynów ustrojowych ryby, stale traci wodę. W celu jej uzupełnienia pije wodę morską. Nadmiar soli jest wydalany przez skrzela. 1 41. Za podanie każdej z dwóch różnic w powiązaniu ze środowiskiem życia po 1 pkt. Przykład odpowiedzi: 1. Błona pławna między palcami tylnych kończyn występuje u krokodyli i ułatwia im pływanie, a brak jej u jaszczurek żyjących na lądzie. 2. Mocz jaszczurek zawiera kwas moczowy, co pozwala im na oszczędną gospodarkę wodną i egzystowanie w środowisku suchym, natomiast krokodyle, które nie muszą oszczędzać wody, wydalają mocz zawierający amoniak i mocznik. 2 42. Za podanie cechy sukulentów –1 pkt Za uzasadnienie wartości przystosowawczej – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Cecha – Grube mięsiste liście zawierające miękisz wodonośny. Wartość przystosowawcza – Zdolność do magazynowania wody. 2 43. Za podanie różnicy – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Rozwój wegetatywny i generatywny rośliny jednorocznej zachodzi w ciągu jednego sezonu wegetacyjnego. Natomiast u rośliny dwuletniej 1 2 w pierwszym sezonie wegetacyjnym zachodzi rozwój wegetatywny, a w drugim generatywny. 44. Za określenie wpływu hormonów na poszczególne etapy metamorfozy – 1 pkt. Za podanie konsekwencji utrzymującego się wysokiego stężenia hormonu juwenilnego – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Wpływ: W etapie 1 (larwa – larwa) wymagane jest wysokie stężenie hormonu juwenilnego i wysokie stężenie ekdyzonu; w etapie 2 (larwa – poczwarka) stężenie hormonu juwenilnego powinno być niskie, a ekdyzonu wysokie; w trzecim etapie (poczwarka – imago) wymagane jest wysokie stężenie ekdyzonu. Konsekwencja: Utrzymujące się wysokie stężenie hormonu juwenilnego może spowodować przedłużenie czasu trwania stadium larwalnego. 2 45. Za prawidłowy projekt tabeli umożliwiający porównanie trzech cech budowy zewnętrznej – 1 pkt. Za właściwe wypełnienie tabeli –1 pkt. Cechy budowy morfologicznej 2 Owad Pająk Części ciała głowa, tułów, odwłok głowotułów, odwłok Skrzydła dwie pary brak Liczba par odnóży krocznych trzy cztery 46. Za prawidłowo opisany zestaw badawczy – 1 pkt. Za prawidłowo opisany zestaw kontrolny – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Zestaw badawczy – Po kilka siewek kukurydzy umieszczamy na różnych pożywkach mineralnych. Każda z pożywek pozbawiona jest jednego wybranego pierwiastka. Zestaw kontrolny – Kilka siewek kukurydzy umieszczamy na pożywce zawierającej pełny skład soli mineralnych. 2 47. Za określenie wpływu cytokinin – 1 pkt. Za określenie zmian, jakie mogą wywoływać w komórce – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Wpływ - Cytokininy opóźniają proces starzenia się roślin. Zmiany - Spowalniają rozkład chlorofilu, białek i kwasów nukleinowych. 2 48. Za wskazanie poprawnej odpowiedzi – 1 pkt Odpowiedź - C 1 49. Za określenie wieku matek – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Najwięcej dzieci z zespołem Downa rodzą matki około 40 roku życia (pomiędzy 39 a 45 rokiem życia), a z dodatkowym chromosomem X - około 25 roku życia. 1 50. Za prawidłowe przedstawienie rodowodu – 1pkt. Za określenie, które z rodziców było nosicielem genu – 1 pkt. Za określenie płci dziecka chorego na dystrofię –1 pkt. Za określenie prawdopodobieństwa – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: • Graficzne przedstawienie poniższych danych dotyczących rodowodu: Rodzice matki: X D X d ; X D Y Potomstwo: X D X d ; X D X D ; X D Y; X d Y Rodzice dziecka: X D X d ; X D Y Dzieci: X d Y; X D Y (lub X D X d ; X D X D ) • Nosicielem allelu dystrofii była matka. • Dziecko chore na dystrofię było płci męskiej (X d Y). • Prawdopodobieństwo - 25 %. 4 3 51. Za podanie nazwy mechanizmu ewolucji – 1 pkt Za prawidłowe opisanie mechanizmu ewolucji (działania doboru naturalnego) – 1pkt. Przykład odpowiedzi: Nazwa – dobór naturalny Opis- Dobór naturalny działa bezpośrednio na fenotypy i preferuje osobniki lepiej przystosowane do życia w określonych warunkach – na zaczernionej, i pozbawionej porostów (wskutek zanieczyszczeń przemysłowych) korze drzew ciemne formy mogą skutecznie się ukryć przed ptakami, dla których stanowią pożywienie. 2 52. Za poprawny wniosek - 1 pkt. Za uzasadnienie – 1 pkt Przykład odpowiedzi : Wniosek – Nie można wnioskować o pozycji człowieka w systemie filogenetycznym. Uzasadnienie – Brak jest zależności między ilością DNA w jądrze, a także liczbą genów w genomie, a pozycją danego gatunku w systemie filogenetycznym. 2 53. Za prawidłowe odczytanie wykresu– 1 pkt. Za porównanie Polski z krajami OECD – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: • W 1975 r. zużyto w Polsce ok. 3000 kWh / mieszkańca. • Zużycie energii w Polsce było istotnie mniejsze od zużycia energii w krajach OECD. 2 54. Za wskazanie najkorzystniejszej metody z uzasadnieniem – 1 pkt. Za wskazanie metody najmniej korzystnej z uzasadnieniem – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Najkorzystniejsze – Recykling prowadzący do odzyskania surowca Najmniej korzystne – Składowanie – Następuje nagromadzenie odpadów, które mogą być źródłem emisji metanu, środowiskiem życia licznych gryzoni, źródłem różnych toksyn, które mogą przedostawać się do gleby. 2 Jako mało korzystne można też uznać spalanie o ile uczeń prawidłowo to uzasadni (np. spalanie może być źródłem pyłów i gazów zanieczyszczających atmosferę). 55. Za poprawnie sformułowany wniosek – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Komórka nabłonka jelita kijanki zawiera materiał genetyczny potrzebny do wytworzenia (rozwoju) dorosłego organizmu. 1 4
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 3. arkusz Jezyk polski poziom p rok 2009 , MATURA, język polski | : 2007-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2006-maj-Biologia - arkusz II - poziom rozszerzony, Arkusze Maturalne, Biologia | : 2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2002 - Arkusz III - rozwiązania, MATURA, HISTORIA SZTUKI!, ARKUSZE I ROZWIĄZANIA | : 2006 pr, matura, polski, pr | : 2006a1p, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne | : 2011-arkusz, Matura z angielskiego - arkusze | : 2003a1, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne | : 2008 chemia PP, Arkusze Maturalne, Chemia |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnasza-bajka.htw.pl
. : : . |
|