2008 marzec OKE Jaworzno KLUCZ
|
2008 marzec OKE Jaworzno KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Przykładowy zestaw zadań z biologii Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy 1 ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA POZIOM ROZSZERZONY Zasady oceniania • Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 60 punktów. • Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych). • Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty . • Za zadania zamknięte, w których udzielono odpowiedzi więcej niż wynika to z polecenia należy przyznać zero punktów . • Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną. • Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem w modelu, przedstawił zdający . • Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu. • Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają błąd merytoryczny, odpowiedź taką należy ocenić na zero punktów . Uwagi do zapisu modelu: • Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone są od siebie ukośnikami (/), np.: ruch kończyn /ruch i w ocenie są równoważne. • Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę. Numer zadania SCHEMAT OCENIANIA Maksymalna punktacja za zadanie 1. a) Za podanie prawidłowej kolejności struktur – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: 4, 2, 3, 1, 6, 5. b) Za podanie numeru struktury, będącej receptorem – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: 5. 2 Za określenie poprawnej zależności – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Ze wzrostem średnicy włókien rdzennych rośnie szybkość przewodzenia impulsów nerwowych / im większa średnica włókien, tym szybciej przewodzone są impulsy nerwowe. 2. 1 Za poprawne opisanie osi wykresu z podaniem jednostek – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: X – średnica włókien nerwowych [µm], Y – szybkość przewodzenia impulsów nerwowych [m / sek], Za poprawne wyskalowanie osi, zaznaczenie punktów i narysowanie krzywej – 1 pkt. 3. 2 2 Przykładowy zestaw zadań z biologii Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy Przykład wykresu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 1 1,2 1,4 1,6 1,8 2 średnica włókien nerwowych (mikrometry) 4. Za prawidłowe wpisanie trzech znaków – 1 pkt. A- minus (-), B- minus (-), C- plus (+). 1 Za poprawne przyporządkowanie – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: 1. – B, 2. – C. 5. 1 6. a) Za poprawne trzy przyporządkowania składnika ściany komórkowej do grupy organizmów – 1 pkt. Prawidłowa odpowiedź: A – mureina, B – chityna, C – celuloza. b) Za podanie jednej funkcji ściany komórkowej roślin – 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: Ściana komórkowa − nadaje / utrzymuje kształt komórki. − ochrania protoplast (przed uszkodzeniami mechanicznymi). − chroni komórkę przed pęknięciem. − chroni (częściowo) przed wnikaniem drobnoustrojów. 2 Za podanie nazwy i roli każdej z dwóch struktur po1 pkt. Przykład odpowiedzi: Lp. Nazwa struktury Rola w utrzymaniu autonomii 7. 2 1. DNA koduje własne białka (chloroplastów) / umożliwia podział chloroplastów 2. rybosomy stanowią miejsce syntezy własnych białek (w chloroplastach) 8. a) Za prawidłowe określenie rodzaju podziału – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: mejoza / podział redukcyjny. b) Za prawidłowe podanie jednej z dwóch możliwych części wykresu wraz z wyjaśnieniem – 1 pkt: − etap C – następuje redukcja / zmniejszenie liczby chromosomów, − etap D – redukcja ilości DNA do 1C / liczba chromosomów zredukowana / zmniejszona o połowę, − etap C i D – następuje redukcja liczby chromosomów. 2 9. Za poprawne zaznaczenie komórki C wraz z uzasadnieniem – 1pkt. Przykład uzasadnienia: − komórka nabłonka ma jądro, − pozostałe z wymienionych komórek utraciły jądro komórkowe / nie mają jądra komórkowego. 1 10. Za zaznaczenie odpowiedzi B – 1 pkt. 1 Przykładowy zestaw zadań z biologii Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy 3 11. Za poprawne podanie nazwy struktury komórki – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: (matrix / macierz) mitochondrium . Za poprawne podanie nazwy związku X – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: X – dwutlenek węgla / CO 2 . 2 Za poprawne wypełnienie wiersza w tabeli porównującej fotosyntezę i oddychanie po 1 pkt. Poprawna odpowiedź: Porównywana cecha Fotosynteza Oddychanie 1. CO 2 2. woda 1 . związki organiczne 2. tlen 12. Substraty 3 1. związki organiczne 2. tlen 1. CO 2 / ATP 2. woda / ATP Produkty Typ reakcji metabolicznych (anabolizm / katabolizm) anabolizm katabolizm 13. Za poprawne podanie nazw dwóch składników siły asymilacyjnej – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: ATP i NADPH 2 . 1 Za prawidłowo opisaną próbę kontrolną i badawczą oraz za poprawne określenie sposobu ustalania wyniku obserwacji po 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: a) Próba kontrolna: w słoju umieścić (określoną liczbę) nasiona suche i zakręcić go, b) Próba badawcza: w słoju umieścić (taką samą liczbę) kiełkujące nasiona i zakręcić go. c) Sposób ustalania wyniku obserwacji: Po pewnym czasie odkręcić słoiki i obserwować płomień na łuczywie włożonym do każdego ze słojów) / po pewnym czasie wrzucić zapalone łuczywo do obu słoików (natychmiast po odkręceniu nakrętki) i obserwować płomień. 14. 3 15. Za prawidłowe podanie kolejności etapów infekcji – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: P, S, T, Q, R. 1 Za poprawne wyjaśnienie znaczenia przystosowawczego jednej z cech budowy rośliny do środowiska – 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: − duże przestwory międzykomórkowe wypełnione powietrzem umożliwiają roślinie unoszenie w wodzie / ułatwiają wymianę gazową / tworzą system kanałów przewietrzających Ù wentylacyjnych, którymi gazy oddechowe mogą swobodnie się przemieszczać w roślinie. − tkanka wzmacniająca znajduje się w centralnej części rośliny, dzięki czemu łodyga jest elastyczna / odporna na zerwanie. 16. 1 4 Przykładowy zestaw zadań z biologii Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy Za wpisanie do tabeli po jednej parze cech różniących dwa gatunki zimą i wczesnym latem po 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: Pora roku Cechy morfologiczne Dąb szypułkowy Dąb bezszypułkowy 17. Zima a) korona nieregularna, (rozgałęziona) a) korona regularna 2 Wczesne lato b) nasada liści ma uszka / jest sercowato wycięta / liście w zarysie odwrotnie jajowate b) nasada liści jest bez uszek / jest klinowato zbiegająca / liście w zarysie eliptyczno jajowate 18. a) Za poprawne określenie tendencji zmian zawartości poszczególnych związków w nasionach – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: cukry proste, sacharoza – spadek zawartości, skrobia – wzrost zawartości. b) Za poprawne podanie związku zmian zawartości cukrów z rolą biologiczną nasion – 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: − nasiona są organem przetrwalnym / zawierającym materiały zapasowe dla rozwijającego się zarodka, dlatego cukry proste i sacharoza są przekształcane w skrobię / postać zapasową, − cukry proste i sacharoza są przekształcane w skrobię, która jest materiałem zapasowym niezbędnym w czasie kiełkowania. 2 19. Za prawidłowe zaznaczenie każdego z dwóch błędnych zdań – po 1 pkt. Prawidłowa odpowiedź: C i E. 2 Za każde z dwóch poprawnych uzasadnień po 1 pkt. Przykłady uzasadnień: − ryba nie pije wody, ponieważ w wodzie słodkiej (środowisko hipotoniczne) wskutek różnicy stężeń woda wnika do ciała, − ryba aktywnie pobiera sole mineralne, ponieważ w wodzie słodkiej traci je wskutek różnicy stężeń , − ryba wydala dużo moczu (rozcieńczonego), by usunąć nadmiar wody wnikającej do ciała wskutek różnicy stężeń . 20. 2 Za poprawne sformułowanie problemu badawczego – 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: − Czy rodzaj uprawy wpływa na różnorodność fauny bezkręgowców glebowych? − Wpływ wybranych upraw (roślinnych) na skład gatunkowy bezkręgowców glebowych. 21. 1 Za wybór wiersza B wraz z podaniem jednej cechy budowy – 1 pkt. Przykłady cech budowy: − bardzo duża pojemność żołądka, − najdłuższe jelito w stosunku do długości ciała. 22. 1 23. Za podanie roli sekwencji X i Y w tRNA po 1 pkt. Poprawna odpowiedź: X – przyłączanie / wiązanie aminokwasu / podstawienie aminokwasu. Y – rozpoznawanie kodonu / miejsca w mRNA (kodującego ten aminokwas) / dopasowuje się do odpowiedniego miejsca w mRNA / wiąże się z mRNA w jego odpowiednim miejscu. 2 Przykładowy zestaw zadań z biologii Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom podstawowy 5 24. Za poprawne wyjaśnienie – 1 pkt. Przykłady odpowiedzi: − Po wprowadzeniu prawidłowego genu do komórki nastąpi jego ekspresja, dzięki czemu nastąpi wytwarzanie brakującego białka / czynnika VIII (i krew będzie krzepnąć). − Wprowadzony gen koduje czynnik VIII, który po ekspresji genu / po transkrypcji (i translacji) w komórkach będzie wytwarzany (dzięki czemu krew będzie mogła krzepnąć). 1 Za poprawne zaznaczenie wszystkich alleli na każdej z dwóch par chromosomów po 1 pkt. Przykłady zaznaczeń: 25. 2 26. Za opis sposobu i efektu działania restryktazy i ligazy po 1 pkt. Przykład odpowiedzi: − Restryktaza rozcina cząsteczki DNA (w obrębie rozpoznawanej sekwencji nukleotydów ), w wyniku czego powstają tzw. lepkie końce / wystające, jednoniciowe fragmenty w rozciętych cząsteczkach DNA. − Ligaza łączy fragmenty (różnych) cząsteczek DNA, w wyniku czego powstaje zrekombinowane DNA. 2 27. Za prawidłowe określenie wszystkich genotypów osoby I.1 oraz II.3 po 1 pkt. Poprawna odpowiedź: Genotyp I.1: I A i, I B i, ii Genotyp II.3: I A i 2 a) Za prawidłowe podanie przybliżonego zakresu zmienności cechy w każdej populacji w pokoleniu N – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: zakres zmienności cechy: I. 5 cm – 10 cm, II. 5 cm – 8,5 cm / 9 cm. b) Za poprawne podanie populacji wraz z uzasadnieniem – 1 pkt. Poprawna odpowiedź: Populacja II, ponieważ w pokoleniu potomnym zmienił się zakres zmienności cechy / rozkład częstości cechy wysokości / nastąpiło przesunięcie wartości średniej wysokości. 28. 2 Za poprawną ocenę wraz z uzasadnieniem – 1 pkt. Przykład odpowiedzi: Rozmnażanie to nie prowadzi do zmienności o znaczeniu ewolucyjnym, ponieważ przy rozmnażaniu wegetatywnym nie następuje wymiana materiału genetycznego / osobnik potomny powstaje z fragmentu osobnika macierzystego / osobnik potomny jest kopią macierzystego (pomijając możliwość losowych mutacji w niektórych komórkach) osobnik potomny zwykle ma identyczny materiał genetyczny jak osobnik macierzysty (przy braku mutacji). 29. 1 Za poprawne zaznaczenie pary narządów analogicznych zwierząt i roślin po 1 pkt. Poprawna odpowiedź: B i E. 30. 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 3. arkusz Jezyk polski poziom p rok 2009 , MATURA, język polski | : 2005-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2007-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2006-maj-Biologia - arkusz II - poziom rozszerzony, Arkusze Maturalne, Biologia | : 2006-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2002 - Arkusz III - rozwiązania, MATURA, HISTORIA SZTUKI!, ARKUSZE I ROZWIĄZANIA | : 2006 pr, matura, polski, pr | : 2006a1p, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne | : 2011-arkusz, Matura z angielskiego - arkusze | : 2003a1, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plakte20.opx.pl
. : : . |
|