Strona główna
  2.Taktyki zintegrowanego ...

2.Taktyki zintegrowanego czytania, Szafranowska Katarzyna - Taktyki nauki do egzaminów

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Katarzyna Szafranowska
Taktyki Zintegrowanego Czytania
Studiujesz kierunek humanistyczny? Interesują Cię nauki społeczne? A może jesteś na
Akademii Ekonomicznej lub Rolniczej?
Jeśli tak, to wiesz dobrze, że studiowanie polega głównie na nauce poprzez czytanie.
Czytanie lektur, artykułów, czasopism to dla Ciebie chleb powszedni.
Cały semestr zbierasz i przeglądasz materiały, czytasz w czytelni, w domu i podczas
podróży. Zdobyte informacje zaliczasz na egzaminach w sesji. Ich opracowanie i nauczenie
się jest gwarantem zdania egazminu z dobrą oceną.
Zastanów się teraz, jaką strategię przyjmujesz czytając te wszystkie materiały. Czy masz
jakiś ulubiony sposób opracowywana dużych ilości tekstu? A może po prostu kserujesz
notatki znajomych i uczysz się ich na pamięć?
Jeśli dysponujesz tylko jednym narzędziem i strategią czytania to zapewne trudno Ci
będzie opracować wszystkie potrzebne materiały w krótkim czasie przed sesją.
Większość ludzi stosuje do czytania wszystkich tekstów podobną strategię. Przeciętny
Polak otwiera książkę czy czasopismo i zaczyna czytać od początku, kończąc na ostatnim
zdaniu. Czytając posuwa się jednostajnie z jednym tempem, często przerywając i wracając
do raz przeczytanego tekstu. Jeśli jest mało czasu to może przekartkuje książkę w
poszukiwaniu odpowiednich fragmentów.
Statystycznie większość z nas tak robi i może Ty też znajdujesz się w tej grupie. Trudno
jednak się dziwić, nikt nie uczy nas jak efektywnie opracowywać informacje z tekstu, a tym
bardziej robić to szybko i z przyjemnością.
Czytanie dla większości ludzi jest koniecznością i czytać po prostu "trzeba". Zapewne do
każdego przedmiotu otrzymałeś listę lektur obowiązującą na egzaminie, więc chcąc
niechcąc znalazłeś się w roli czytelnika z materiałem przeczytanym na wczoraj..
Copywright 2007
 Katarzyna Szafranowska
Mając odpowiednie narzędzia i strategię opracowywania tekstu, jesteś w stanie opracować
każdy tekst szybko i z przyjemnością.
To jak korzystanie z przepisu, gdy chcesz ugotować coś dobrego do jedzenia. Masz
składniki i wiesz co po kolei dodać. Jeśli masz dobry przepis możesz zrobić nawet coś
bardzo skompilkowanego. Potem wystarczy się cieszyć z efektu i być dumnym z siebie.
Jeśli nie masz odpowiednich narzędzi to tak jakbyś chciał upiec ciasto mając tylko
składniki. Może Ci się udać, ale minie co najmniej kilkanaście razy, kiedy odniesiesz
porażkę. A pamiętaj, że najważniejszy jest Twój czas.
Techniki Zintegrowanego Czytania to przepis na najbardziej nawet skomplikowaną
potrawę informacyjną. Trzymaj się strategii, a zanim się obejrzysz będziesz się cieszył
efektem.
Zanim poznasz jedną z najbardziej efektywnych strategii, zatrzymaj się na chwilę i dowiedz
się od jakich czynników zależy skuteczność Twojego czytania.
Trzy czynniki skuteczności czytania to:
1. Twoje otoczenie i ciało
2. Twoje nastawienie
3. Technika czytania
1. Twoje otoczenie i uczucia w ciele
Kiedyś bardzo nie lubiłam biegać. Podczas biegania szybko traciłam oddech i mocno
spinałam mięśnie, co powodowało dyskomfort i pogłębiało jeszcze moją niechęć do
biegania.
Aż pewnego razu na szkoleniu poznałam tzw. "bieg transowy". Polega to na tym, że
Copywright 2007
 Katarzyna Szafranowska
biegniesz w całkowitym rozluźnieniu, cały czas koncentrując się na oddechu. Gdy czułam,
że nie daję już rady, uśmiechałam się i rozluźniałam mięśnie.
Zmiana była niesamowita. Przebiegłam bez treningu, całkowicie swobodnie dobrych kilka
kilometrów a nazajutrz obudziłam się bez bólu i zakwasów. Rozluźnienie podczas biegu
spowodowało także wspaniałe samopoczucie.
Z czytaniem jest podobnie.
Na pewno sam zauważyłeś, że w różnych miejscach masz zupełnie inny komfort czytania.
Czytanie w łóżku to nie to samo, co czytanie w autobusie, czy w poczekalni u dentysty. Jest
to związane z otoczeniem, lecz także z Twoim komfortem w ciele.
Czytanie w hamaku, gdy jesteś rozluźniony i czujesz się jak na wakacjach jest zupełnie inne
niż czytanie w autobusie, gdzie siedzisz wciśnięty między spoconych ludzi, którzy głośno
rozmawiają.
Im lepiej się czujesz, im bardziej jest Ci wygodnie i komfortowo tym łatwiej i z większą
przyjemnością się czytasz. Dlatego najważniejsze, abyś zadbał o swoją wygodę podczas
czytania.
Nie zawsze można czytać w hamaku. Zawsze jednak można się rozluźnić przed czytaniem.
Uważnie czytaj dalej, poznaj skuteczne i sprawdzone taktyki związane z Twoją zewnętrzną
postawą:
Taktyka II.1:
Zadbaj o wygodę i komfort w trakcie czytania. Znajdź swoje ulubione
miejsce i przyjmij postawę ciała, która Ci najbardziej odpowiada. Jeśli lubisz
czytać na leżąco, czytaj tak. Odpowiada Ci siedzieć przy biurku z prostym
kręgosłupem? Nie ma sprawy. Eksperymentuj z miejscami i pozycjami, aż
znajdziesz najbardziej komfortowe dla siebie do czytania.
Copywright 2007
Katarzyna Szafranowska
Siedząc przy biurku, zanim jeszcze otworzysz książkę, zwróć uwagę na swoją postawę.
Zobacz jak siedzisz, oprzyj się wygodnie o oparcie krzesła, nogi postaw równolegle na
ziemi. Weź głęboki wdech i wydech. Poczuj całe swoje ciało. Zwróć uwagę na miejsca w
ciele, które są napięte i skieruj w ich stronę wydech. Podczas wydechu poczuj jak mięśnie
rozluźniają się coraz bardziej.
Taktyka II.2:
Aby rozluźnić mięśnie i napełnić swoje ciało energią zmień sposób
oddychania. Sprawdź teraz metodę Leonarda Orra, która zajmuje średnio
30 sekund.
Technika ta, zwana Dwudziestoma Połączonymi Oddechami polega na oddychaniu bez
robienia przerw pomiędzy wdechem i wydechem. I vice versa.
Wdech i wydech tworzą nieprzerwane koło. Oddychanie w ten sposób ma swój specyficzny
rytm. Wdech jest energiczny, wydech zaś relaksujący.
Ćwiczenie to składa się z czterech części.
Na każdą z nich przypadają 4 oddechy krótkie i 1 długi. W sumie daje to 20 połączonych
oddechów tworzących jedną sesję. W trakcie ćwiczenia oddychaj tylko nosem.
1. Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Możesz wykonać to ćwiczenie z otwartymi oczami, choć
ich zamknięcie ułatwi Ci koncentrację na oddechu.
2. Przez chwilę poczuj swoje ciało, a potem przenieś uwagę i skoncentruj się na oddechu.
3. Gdy będziesz gotowy zacznij oddychać oddechem połączonym (bez przerw między
wdechem i wydechem). Rozpocznij pierwszą część: 4 krótkie i 1 długi oddech.
Copywright 2007
Katarzyna Szafranowska
Zrób energiczny wdech i wciągnij powietrze głęboko do brzucha. Zaraz po tym wypuść
powietrze z płuc. Po prostu je puść, bez kontroli i wymuszania. Od razu weź kolejny krótki
wdech i puść wydech.
4.Wykonaj cztery serie po 5 oddechów.
5. Wróć do normalnego oddychania. Powoli otwórz oczy.
Taktyka II.3:
Podczas długotrwałego czytania czy nauki, po jakimś czasie odczuwasz
zmęczenie i znurzenie. Jest to spowodowane głównie napięciami w karku i
barkach. Ćwiczenie "Wahadło", które chcę ci zaproponować w krótkim
czasie pozwala rozładować te napięcia.
Ćwiczenie "Wahadło"pochodzi z Kinezjologii Edukacyjnej, zestawu prostych ruchów, które
wspomagają pracę mózgu i całego ciała.
Możesz je wykonywać na siedząco lub stojąco. Na początek, aby zobaczyć różnicę przed i po
ćwiczeniu, wykonaj mały test.
Trzymając barki nieruchomo, skieruj głowę do prawego ramienia i popatrz przez nie jak
najdalej możesz. Zwróć uwagę, co jest w Twoim polu widzenia i wróć do wyjściowej pozycji.
Potem skieruj głowę do lewego ramienia i powtórz procedurę. Zwróć uwagę, co widzisz
patrząc jak najdalej w lewo za sobą.
Teraz wykonaj ćwiczenie. Rozluźnij barki i ramiona, po czym skieruj głowę do prawego
ramienia. Wykonaj głęboki wdech nosem i wydychając powietrze ustami, kieruj głowę do
przeciwległego, lewego ramienia. Broda ma dotykać klatki piersiowej podczas ruchu i
wykonywania wydechu.
Wyobraź sobie, że przy ramieniu nabierasz farbę w ulubionym kolorze i spryskujesz nią
koszulkę tak jak sprayem.
Copywright 2007
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2007 listopad, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2007
     : 2005 grudzień, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2005
     : 2004 próbna, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2004
     : 2008 marzec, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2008
     : 2004 próbna odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2004
     : 2012 czerwiec odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2012
     : 2008 maj odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2008
     : 2008 06 opiekun w domu pom spol, OPIEKUN DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ, EGZAMIN
     : 2013 Geologia strukturalna Pytnia na egzamin, AGH GiG WGGiOŚ (I stopień), Geologia Strukturalna
     : 2008 architektura arytmetyka kolokwium(1), Politechnika Wrocławska - Materiały, architektura komputerow 1, kolokwia egzaminy
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT