2008 maj odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2008
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZĘCIA EGZAMINU! Miejsce na naklejkę MBI-R1_1P-082 EGZAMIN MATURALNY Z BIOLOGII MAJ ROK 2008 POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron (zadania 1 – 35). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin. 2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki. 7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 60 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy KOD ZDAJĄCEGO PESEL ZDAJĄCEGO 2 Egzamin maturalny z biologii Zadanie 1. (1 pkt) Na schematach przedstawiono wzory dwóch związków czynnych biologicznie. Podaj, który z tych związków (A czy B) to grupa hemowa hemoglobiny oraz określ funkcję hemoglobiny w organizmach. Związek B to grupa hemowa hemoglobiny. Hemoglobina ułatwia zwierzętom rozprowadzanie tlenu w organizmie. Zadanie 2. (2 pkt) W komórkach eukariotycznych występują następujące rodzaje błon: I. błona otaczająca komórkę, II. błony znajdujące się wewnątrz komórki. Podaj po jednej funkcji błony I i błon II. I. Oddziela wnętrze komórki od środowiska zewnętrznego. II. Tworzą wewnątrz komórki przedziały pełniące wyspecjalizowane funkcje np. wnętrze cystern siateczki śródplazmatycznej szorstkiej, jądro komórkowe itp. Zadanie 3. (2 pkt) U roślin wyższych śmierć niektórych komórek warunkuje powstanie funkcjonalnych systemów, mających istotne znaczenie w życiu rośliny. W prawidłowym rozwoju roślin takie zmiany zachodzą w końcowym etapie różnicowania się komórek i tkanek. Podaj dwa przykłady tkanek roślinnych zbudowanych z komórek martwych. Określ rolę każdej z tych tkanek. 1. Drewno (ksylem) – tworzy system przewodzący wodę (i sole mineralne). 2. Twardzica (sklerenchyma) – tworzy system usztywniający i wzmacniający roślinę. Poziom rozszerzony Egzamin maturalny z biologii Poziom rozszerzony 3 Zadanie 4. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono lizosom. a) Wyjaśnij, na czym polega rola przedstawionego tu lizosomu w komórce zwierzęcej. Lizosom ten prowadzi wewnątrzkomórkowe trawienie pobranego pokarmu, dzięki zawartym w nim enzymom hydrolitycznym, aktywnym w środowisku kwaśnym. b) Określ, jaki mechanizm utrzymuje niskie pH wewnątrz lizosomu. Jest to aktywny (przy udziale ATP) transport jonów wodorowych z cytozolu do wnętrza lizosomów. Zadanie 5. (3 pkt) Wykonano badania dotyczące wpływu enzymów na energię aktywacji rozkładu różnych substancji. Okazało się, że energia aktywacji rozkładu 1 mola H 2 O 2 bez udziału enzymu wynosi 75600 J, a z udziałem enzymu katalazy – 23100 J. Hydroliza 1 mola kazeiny bez udziału enzymu wymaga 86520 J, a w obecności enzymu trypsyny – 50400 J. a) Wyniki uzyskane w badaniach przedstaw w tabeli. Energia aktywacji (J) Substancja (mol) Bez enzymu Z enzymem H 2 O 2 75600 23100 Kazeina 86520 50400 b) Sformułuj wniosek wynikający z uzyskanych danych. Enzymy obniżają energię aktywacji reakcji. Nr zadania 1. 2. 3. 4. 5. Wypełnia egzaminator! Maks. liczba pkt 1 2 2 2 3 Uzyskana liczba pkt 4 Egzamin maturalny z biologii Poziom rozszerzony Zadanie 6. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono mechanizm aktywacji pewnego enzymu przez białko modulatorowe – kalmodulinę, zależną od jonów wapnia. Na podstawie schematu opisz krótko mechanizm aktywacji enzymu zależnego od kalmoduliny. Cząsteczka kalmoduliny przyłącza 4 jony wapnia, tworząc kompleks, który łączy się z nieaktywnym enzymem, w wyniku czego następuje aktywacja enzymu. Zadanie 7. (3 pkt) Na wykresach przedstawiono wpływ pH na aktywność trzech enzymów. Uzupełnij poniższą tabelę, podając optymalne pH działania każdego z enzymów (I, II i III) oraz nazwy makrocząsteczek, które są trawione przez te enzymy w żołądku lub dwunastnicy człowieka. Enzym OptymalnepH Nazwymakrocząsteczek I ok. 2 białka II ok. 6,5 – 7 polisacharydy III ok. 8 – 8,5 peptydy i tłuszcze Egzamin maturalny z biologii 5 Zadanie 8. (1 pkt) Na wykresach przedstawiono zależność asymilacji CO 2 od temperatury u tej samej rośliny, przy silnym i słabym natężeniu światła. Ustal, czy przedstawione na wykresie dane dotyczą rośliny światłolubnej czy cieniolubnej. Swoją opinię uzasadnij jednym argumentem. Jest to roślina światłolubna, ponieważ w temperaturze do 30 o C asymilacja CO 2 jest niższa przy słabym natężeniu światła. Zadanie 9. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono pewien proces biochemiczny. a) Podaj pełną nazwę przedstawionego na schemacie procesu i określ jego znaczenie w życiu tych organizmów, które go przeprowadzają. Fermentacja alkoholowa umożliwia tym organizmom wytwarzanie ATP przy braku tlenu. b) Wyjaśnij znaczenie procesu regeneracji NAD + . Regeneracja tego związku umożliwia ciągły przebieg glikolizy. Nr zadania 6. 7. 8. 9. Wypełnia egzaminator! Maks. liczba pkt 1 3 1 2 Uzyskana liczba pkt Poziom rozszerzony
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne | : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pr próna, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2010 PP CKE wrzesien 2009 P1, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 rozsz OKE WARSZAWA, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2005-AMI-arkusz1-4, politechnika lodzka, semestr 1, Analiza matematyczna | : 2004 12 rozsz OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllicowka.xlx.pl
. : : . |
|