2005 grudzień, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2005
[ Pobierz całość w formacie PDF ] dysleksja MATERIAŁ DIAGNOSTYCZNY Z BIOLOGII Arkusz II POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 120 minut ARKUSZ II GRUDZIEŃ ROK 2005 Instrukcja dla ucznia 1. Sprawdź, czy arkusz zawiera 13ponumerowanych stron. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego badanie. 2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki (wyłącznie do rysunków) oraz linijki. 7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje uczeń. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla oceniającego. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy PESEL UCZNIA KOD UCZNIA 2 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania Biologia – grudzień 2005 r. Rysunek i tekst (zdania od I do VIII) należy wykorzystać rozwiązując zadania: 29 – 34. Schemat budowy komórki roślinnej I. Odbywający się w komórkach metabolizm stanowi całokształt procesów biochemicznych i towarzyszącej im przemianie energii. II. Na metabolizm składają się dwa kierunki przemian: anabolizm i katabolizm. III. Ważną rolę w przemianie materii i energii odgrywają enzymy, które obniżają energię aktywacji reakcji. IV. Oprócz części białkowej (apoenzymu) liczne enzymy zawierają także część niebiałkową, stanowiącą koenzym lub grupę prostetyczną. V. Określone przemiany metaboliczne odbywają się w cytoplazmie lub w występujących w niej organellach komórkowych. VI. W lizosomach, w środowisku kwaśnym (pH 5), są rozkładane enzymatycznie makrocząsteczki różnych substancji, między innymi białka. Enzymy z lizosomów uwolnione do cytoplazmy (pH 7,2) tylko w minimalnym stopniu uszkadzają białka cytoplazmatyczne. VII. Cytoplazma jest zdolna do ruchu. Może on mieć charakter cyrkulacyjny lub rotacyjny. VIII. Występujący na terenie cytoplazmy system błon (siateczka śródplazmatyczna) dzieli ją na obszary, w których mogą równocześnie zachodzić różne, a nawet przeciwstawne reakcje biochemiczne. Zadanie 29. ( 2 pkt ) Z powyższego tekstu podaj numery dwóch zdań, które definiują metabolizm. ....................................................................................................................................................... Zadanie 30. ( 1 pkt ) W zdaniu III wymieniono jedną z właściwości enzymów. Przedstaw jej wpływ na przebieg reakcji metabolicznych. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 31. ( 1 pkt ) Sformułuj hipotezę, wyjaśniającą opisane w zdaniu VI następstwo uwolnienia enzymów z lizosomów do cytoplazmy. ....................................................................................................................................................... Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 3 Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 32. ( 2 pkt ) Podaj nazwy i litery, którymi oznaczono na rysunku dwa składniki plazmatyczne komórki, z których jeden jest związany z procesem katabolicznym, a drugi – z syntezą glikoprotein. Proces kataboliczny: .................................................................................................................... Synteza glikoprotein: ................................................................................................................... Zadanie 33. ( 1 pkt ) Organellum oznaczone na rysunku literą c posiada w swojej budowie cechę, stanowiącą przystosowanie do wymiany substancji z cytoplazmą. Podaj nazwę tego organellum oraz cechę jego budowy. Nazwa: ......................................................................................................................................... Cecha budowy: ............................................................................................................................. Zadanie 34. ( 2 pkt ) W organellum oznaczonym na rysunku komórki roślinnej literą d zachodzą różne przemiany. Jedną z nich schematycznie przedstawiono poniżej. ATP NADPH 2 X Y ADP NADP Na podstawie powyższych informacji określ zmianę poziomu energetycznego i stopnia utlenienia produktu (Y) tej przemiany w stosunku do substratu (X). ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 35. ( 2 pkt ) Zakreśl znakiem X literę P, jeżeli odpowiedź w tym wierszu tabeli jest prawdziwa, jeżeli jest fałszywa – zakreśl literę F. W procesie glikolizy biorą udział poniższe substancje i struktury: 1. określony substrat organiczny P F 2. ADP i P i (fosforan nieorganiczny) P F 3. tlen, jako ostatni akceptor wodoru w łańcuchu oddechowym P F 4. mitochondria z odpowiednimi enzymami P F 4 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 36. ( 2 pkt ) Poniższymi wykresami zilustrowano wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy i oddychania komórkowego u pewnego gatunku roślin, mierzoną w różnych jednostkach umownych. Zaznacz dwa sformułowania (spośród A, B, C, D, E), które trafnie interpretują wyniki badań przedstawione w formie wykresów. A. Intensywność wytwarzania materii organicznej przez badane rośliny jest większa w temperaturze 25°C niż w temperaturze 35°C. B. W temperaturze 35°C przyrost biomasy u badanych roślin jest większy niż w temperaturze 25°C. C. W temperaturze 25°C zużycie materii organicznej u badanych roślin przewyższa jej produkcję. D. Intensywność procesu katabolicznego u badanych roślin jest mniejsza w temperaturze 25°C niż w temperaturze 35°C. E. Intensywność fotosyntezy ma największy wpływ na intensywność oddychania w temperaturze od 25 do 35°C. Zadanie 37. ( 2 pkt ) Różnorodność biologiczna, czyli rozmaitość form oraz struktur żywej materii, jest efektem uzewnętrzniania się informacji genetycznej organizmów. Pełny zakres różnorodności jeszcze nie został poznany. Na Ziemi jest co najmniej 10 tys. typów ekosystemów (lądowych i wodnych), w których żyje prawdopodobnie 5 – 30 mln gatunków. Poznanych i opisanych jest tylko około 1,5 mln gatunków. Określ dwa rodzaje (aspekty) różnorodności biologicznej organizmów przedstawione w powyższym tekście. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 5 Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 38. ( 1 pkt ) Jednym z systemów stosowanych w klasyfikacji organizmów jest system pięciu królestw. Poniżej przedstawiono schematycznie cztery organizmy (bez zachowania proporcji wielkości), z których każdy należy do innego królestwa. 1. 2. 3. 4. Zakreśl znakiem X numer rysunku, na którym przedstawiono organizm zaliczany do królestwa Protista. Zadanie 39. ( 2 pkt ) Bakterie występują w całej biosferze. Przedstaw dwie wybrane cechy bakterii, sprzyjające rozpowszechnianiu się tej grupy organizmów w biosferze. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 40. ( 2 pkt ) Przez długi czas grzyby zaliczano do roślin. Różnią się od nich jednak wieloma cechami i dlatego wydzielono je w odrębne królestwo. Spośród wymienionych niżej cech budowy i funkcji organizmów wypisz (stosując oznaczenia literowe): a) dwie cechy roślin różniące je od grzybów. b) dwie cechy grzybów różniące je od roślin. Cechy budowy i funkcji organizmów A. Budują je komórki nieposiadające ukształtowanego jądra. B. Są zbudowane z komórek eukariotycznych. C. Celuloza jest głównym składnikiem ich ścian komórkowych. D. Ściany ich komórek są zbudowane przeważnie z chityny. E. Organizmy te magazynują głównie skrobię. F. Organizmy te są wyłącznie cudzożywne. G. Mogą rozmnażać się przez zarodniki. a) Cechy roślin różniące je od grzybów: ............................ b) Cechy grzybów różniące je od roślin: ............................
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne | : 2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno, arkusze | : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2010 PP CKE wrzesien 2009 P1, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 rozsz OKE WARSZAWA, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 rozsz OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 podst OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2010-AMI-arkusz1-4, Politechnika, Analiza matematyczna I (cwiczenia) | : 2010 08 podstODP, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2009 rozsz Informator, Matematyka rozszerzona, Arkusze |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrafalsal.opx.pl
. : : . |
|