Strona główna
  2004 próbna

2004 próbna, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2004

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
Miejsce na nalepkę
z kodem szkoły
PESEL ZDAJĄ CEGO
PRìBNY EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz II
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron. Ewentualny brak należy zgłosić
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
3. Odpowiedzi należy zapisać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
4. Podczas egzaminu można korzystać z ołwka, linijki, gumki i kalkulatora.
5. Proszę pisać tylko w kolorze czarnym; nie pisać ołwkiem.
6. Wykresy i rysunki można wykonywać ołwkiem.
7. Nie wolno używać korektora.
8. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić.
9. Brudnopis nie będzie oceniany.
10. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktw, ktrą można uzyskać za jego
poprawne rozwiązanie.
Życzymy powodzenia!
Wpisuje egzaminator / nauczyciel sprawdzający pracę
Nr.zadania
28. 29. 30. 31. 32. 33. 34. 35. 36. 37. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. 45. 46. 47.
Maksymalna
liczba punktw
1 3 3 3 2 2 2 1 2 1 2 1 2 1 2 3 3 3 1 2
Uzyskana
liczba punktw
Nr.zadania
48. 49. 50. 51. 52. 53.
SUMA
Maksymalna
liczba punktw
2 2 2 1 2 1
50
Uzyskana
liczba punktw
Zadanie 28.
(1pkt)
Schemat przedstawia budowę ściany komrkowej roślin.
Podaj nazwę struktury oznaczonej literą A i wyjaśnij jaką pełni ona funkcję.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
Zadanie 29.
(3pkt)
Dwa wodne roztwory A i B zostały oddzielone błoną o właściwościach błony biologicznej.
Określ wypadkowy kierunek ruchu cząsteczek wody między roztworami w przypadkach
X, Y i Z.
Stężenie substancji
w roztworze A (w mol/dm
3
)
Stężenie substancji
w roztworze B (w mol/dm
3
)
Kierunek ruchu cząsteczek
wody
0,2
0,5
X
0,1
0,02
Y
0,01
0,01
Z
X - .................................................................................................................................................
Y - .................................................................................................................................................
Z - ..................................................................................................................................................
Strona 2 z 16
Zadanie 30.
(3pkt)
Schemat przedstawia zmiany zachodzące podczas dojrzewania plemnika.
Ustal, z jakich organelli rozwijają się wić i akrosom oraz wyjaśnij funkcję każdej z tych
struktur w procesie zapłodnienia.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Zadanie 31.
(3pkt)
Długości trwania faz cyklu komrkowego pewnej komrki są następujące (w godzinach):
Faza G1
12
Faza S
8
Faza G2
4
Faza M
2
Narysuj schemat kolisty ilustrujący opisany wyżej cykl komrkowy (kolejność i długość
trwania faz, kierunek przebiegu cyklu) oraz wpisz przy odpowiednich fazach liczbę
cząsteczek DNA (2c, 4c) odpowiednią dla każdej z nich.
Strona 3 z 16
Zadanie 32.
(2pkt)
Stwierdzenia w tabeli opisują cechy budowy mitochondrium.
Uzasadnij, że podane poniżej cechy są wynikiem przystosowania mitochondrium do
przeprowadzania procesu oddychania tlenowego.
Charakterystyczne cechy budowy
mitochondrium
Związek cechy z procesem oddychania tlenowego
Zewnętrzna błona mitochondrium
jest wysoce przepuszczalna dla
małych cząsteczek.
Błona wewnętrzna mitochondrium
tworzy wypukłości zwane
grzebieniami.
Zadanie 33.
(2pkt)
1 kg suchych (zawierających 10 Î 12% wody) ziarniakw jęczmienia wydziela w ciągu doby 0,4
mg CO
2
. Wzrost uwodnienia tych nasion do 33% powoduje zwiększenie produkcji CO
2
do 2000
mg CO
2
na dobę.
a) Oblicz, ile razy zwiększyła się produkcja CO
2
przy wzroście uwodnienia nasion do
33%.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
b) Wyjaśnij, dlaczego wraz ze wzrostem uwodnienia nasion wzrasta ilość wytwarzanego
przez nie CO
2
.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Strona 4 z 16
Zadanie 34.
(2pkt)
Schemat przedstawia przemiany zachodzące w komrce
roślinnej.
Wykaż, że chloroplasty i mitochondria to organella
przetwarzające energię.
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
Zadanie 35.
(1pkt)
Uproszczony schemat cyklu mocznikowego.
Ustal, czy cykl mocznikowy ma charakter anaboliczny czy kataboliczny. Uzasadnij swoją
opinię, podając jeden argument.
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Strona 5 z 16
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • gabrolek.opx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne
     : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pr próna, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2010 PP CKE wrzesien 2009 P1, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2005-AMI-arkusz1-4, politechnika lodzka, semestr 1, Analiza matematyczna
     : 2010-AMI-arkusz1-4, Politechnika, Analiza matematyczna I (cwiczenia)
     : 2010 08 podstODP, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT