Strona główna
  2012 czerwiec odp

2012 czerwiec odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2012

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
BIOLOGIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
2
Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 1. (0−1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Określenie biologicznej roli podstawowych pierwiastków
chemicznych (I.1.c.4)
Poprawna odpowiedź:
1. –D, 2. – B, 3. – A
1 p.

za poprawne przyporządkowanie funkcji wszystkim trzem wymienionym
pierwiastkom chemicznym
0 p.
– za niepoprawne przyporządkowanie funkcji do jednego lub dwóch, lub wszystkich
pierwiastków chemicznych
Zadanie 2. (0−2)
a) (0−1)
Wiadomości i rozumienie
Opisanie na podstawie schematu zmian w strukturze
przestrzennej białka (I.1.c.5)
Poprawna odpowiedź:
A. – denaturacja, B. – renaturacja
1 p.
– za podanie poprawnych nazw obu procesów wskazanych na schemacie
0 p.
– za odpowiedź niepełną, np. podanie poprawnej nazwy tylko jednego procesu lub
podanie niepoprawnych nazw obu procesów
b) (0−1)
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku na podstawie wyniku
przeprowadzonego doświadczenia (III.3.b)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Wysokie stężenie mocznika powoduje denaturację białka (zmianę struktury przestrzennej
białka), która w tym doświadczeniu jest procesem odwracalnym.
1 p.
– za poprawne sformułowanie wniosku
odnoszącego się do wyniku
tego doświadczenia,
czyli odwracalności procesu
0 p.
– za wniosek, który nie uwzględnia wyniku doświadczenia lub odpowiedź
merytorycznie niepoprawną
Zadanie 3. (0−1)
Wiadomości i rozumienie
Scharakteryzowanie elementów budowy komórki roślinnej
na przykładzie ściany komórkowej (I.1.c.7)
Poprawna odpowiedź:
C. / Składnikiem pierwotnych ścian komórkowych roślin są polisacharydy, natomiast brak
jest w nich białek strukturalnych i enzymatycznych oraz wody.
1 p.
– za poprawne zaznaczenie zdania
nieprawdziwego
dotyczącego ściany komórkowej
0 p.
– za zaznaczenie innej lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi
 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. (0−2)
a) (0−1)
Tworzenie informacji
Sformułowanie problemu badawczego do przedstawionego
doświadczenia, dotyczącego zjawiska plazmolizy (III.1.a)
Poprawna odpowiedź:
B. / Czy pod wpływem 10% roztworu chlorku sodu nastąpi plazmoliza w komórkach skórki
liścia spichrzowego cebuli?
1 p.
– za wybór oznaczenia zdania, które poprawnie opisuje problem badawczy
do przeprowadzonych obserwacji zjawiska plazmolizy
0 p.
– za wybór niewłaściwego oznaczenia zdania opisującego problem badawczy lub wybór
więcej niż jednej odpowiedzi
b) (0−1)
Tworzenie informacji
Opisanie wyników przeprowadzonych obserwacji zjawiska
plazmolizy (III.1.a)
Poprawna odpowiedź:
E. / Protoplasty komórek skórki liścia spichrzowego cebuli skurczyły się po ich
umieszczeniu w 10% roztworze chlorku sodu, a więc nastąpiła w nich plazmoliza.
1 p.
– za wybór oznaczenia zdania poprawnie opisującego wyniki przeprowadzonych
obserwacji
0 p.
– za wybór niewłaściwego oznaczenia zdania
opisującego wyniki tego doświadczenia
lub za wybór więcej niż jednej odpowiedzi
Zadanie 5. (0−1)
Korzystanie z informacji Selekcjonowanie informacji dotyczących rybosomów według
wskazanego kryterium (II.2.a.)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
1.
Rybosomy to organelle otoczone
pojedynczą błoną śródkomórkową / nie otoczone błoną
śródkomórkową.
2.
Na rybosom składają się
dwie podjednostki – mała i duża / dwie podjednostki
jednakowej wielkości.
3.
Podjednostki rybosomów
nie rozdzielają się po procesie translacji / rozdzielają się
po procesie translacji.
4. Podjednostki rybosomów
nie łączą się w nowych konfiguracjach / łączą się w nowych
konfiguracjach.
1 p

za poprawną korektę wszystkich zdań dotyczących rybosomów, polegającą
na wykreśleniu z nich
nieprawdziwych
określeń
0 p.

za nieprawidłową korektę nawet jednego zdania
 4
Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 6. (0−2)
Korzystanie z informacji Określenie funkcji wakuoli w komórce roślinnej na podstawie
informacji przedstawionych w tekście (II.2.a)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:

Wakuola magazynuje różne substancje, np. substancje organiczne i jony.

Wakuola gromadzi substancje toksyczne oraz produkty metabolizmu.

Wakuola nadaje komórce turgor, gdyż wypełniona jest sokiem komórkowym.

W wakuoli zachodzą procesy trawienne białek i węglowodanów.
2 p.
– za podanie na podstawie tekstu
dwóch
poprawnych funkcji wakuoli
1 p.
– za podanie na podstawie tekstu jednej poprawnej funkcji wakuoli
0 p.
– za
odpowiedź, która nie określa funkcji wakuoli, np. stanowi przepisany fragment
tekstu lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną
Zadanie 7. (0−2)
a) (0−1)
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie przedstawionego na schemacie mechanizmu
regulacji aktywności enzymatycznej (III.2.a)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:

Produkt końcowy hamuje aktywność pierwszego enzymu szlaku metabolicznego,
co powoduje zatrzymanie całego szlaku metabolicznego.

Produkt końcowy szlaku metabolicznego wiąże się (odwracalnie) z pierwszym enzymem
tego szlaku i hamuje (blokuje) działanie całego szlaku metabolicznego.
1 p.
– za poprawne wyjaśnienie mechanizmu regulacji aktywności enzymatycznej
uwzględniające wpływ produktu końcowego na funkcjonowanie pierwszego enzymu
szlaku metabolicznego
0 p.
– za odpowiedź merytorycznie niepoprawną
b) (0−1)
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie znaczenia dla komórki przedstawionego
mechanizmu regulacji aktywności enzymatycznej (III.2.a)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:

Tego typu regulacja aktywności enzymatycznej chroni komórkę przed nagromadzeniem
się nadmiaru produktu.

Ograniczane są koszty związane z niepotrzebnym wytwarzaniem produktów pośrednich,
gdyż blokowanie enzymu następuje już na etapie pierwszej reakcji w szlaku
metabolicznym.
1 p.
– za poprawne wyjaśnienie na przykładzie znaczenia dla komórki przedstawionego
mechanizmu regulacji
0 p.
– za odpowiedź merytorycznie niepoprawną
 Egzamin maturalny z biologii
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Zadanie 8. (0−3)
a) (0−2)
Korzystanie z informacji
Skonstruowanie na podstawie danych w tabeli wykresu
liniowego dotyczącego wpływu światła na intensywność
fotosyntezy przy różnych temperaturach (II.3.a)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
2 p.

za poprawne narysowanie wykresu, czyli:
– opisanie obu osi [oś X – natężenie światła ( jednostki umowne), oś Y – intensywność
fotosyntezy (mm
3
CO
2
/cm
2
h)]
oraz
– wyskalowanie obu osi i naniesienie wszystkich punktów, połączenie punktów
prostymi, oraz legendę
1 p.
– za poprawne opisanie osi przy niepoprawnym wyskalowaniu osi, lub niepoprawnym
naniesieniu punktów i połączeniu ich prostymi, lub niepoprawną legendę
lub
– poprawne wyskalowanie obu osi i naniesienie wszystkich punktów, połączenie
punktów prostymi oraz poprawną legendę przy niepełnym lub niepoprawnym
opisaniu osi
0 p.

za całkowicie nieprawidłowo narysowany wykres
b) (0−1)
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku na podstawie skonstruowanego
wykresu (III.3.b)
Przykłady poprawnych odpowiedzi:

Wraz ze wzrostem natężenia światła intensywność fotosyntezy w temp. 30
o
C jest wyższa
niż w temp. 20
o
C.

Wraz ze wzrostem natężenia światła wzrasta intensywność fotosyntezy w obu podanych
temperaturach.
1 p.
– za sformułowanie prawidłowego wniosku dotyczącego wpływu natężenia światła
na intensywność fotosyntezy
0 p.
– za odpowiedź niepełną, np. wniosek odnoszący się tylko do jednej krzywej lub
odpowiedź merytorycznie niepoprawną
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • staniec.opx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne
     : 2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno, arkusze
     : 2010 PP CKE wrzesien 2009 P1, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2004 12 rozsz OKE WARSZAWA, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2005-AMI-arkusz1-4, politechnika lodzka, semestr 1, Analiza matematyczna
     : 2004 12 rozsz OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2004 12 podst OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2010-AMI-arkusz1-4, Politechnika, Analiza matematyczna I (cwiczenia)
     : 2010 08 podstODP, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     : 2009 rozsz Informator, Matematyka rozszerzona, Arkusze
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT