2012 czerwiec odp, MATURA, arkusze maturalne + egzamiany wstepne, biologia, 2012
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Centralna Komisja Egzaminacyjna EGZAMIN MATURALNY 2012 BIOLOGIA POZIOM ROZSZERZONY Kryteria oceniania odpowiedzi CZERWIEC 2012 2 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony Zadanie 1. (0−1) Obszar standardów Opis wymagań Wiadomości i rozumienie Określenie biologicznej roli podstawowych pierwiastków chemicznych (I.1.c.4) Poprawna odpowiedź: 1. –D, 2. – B, 3. – A 1 p. – za poprawne przyporządkowanie funkcji wszystkim trzem wymienionym pierwiastkom chemicznym 0 p. – za niepoprawne przyporządkowanie funkcji do jednego lub dwóch, lub wszystkich pierwiastków chemicznych Zadanie 2. (0−2) a) (0−1) Wiadomości i rozumienie Opisanie na podstawie schematu zmian w strukturze przestrzennej białka (I.1.c.5) Poprawna odpowiedź: A. – denaturacja, B. – renaturacja 1 p. – za podanie poprawnych nazw obu procesów wskazanych na schemacie 0 p. – za odpowiedź niepełną, np. podanie poprawnej nazwy tylko jednego procesu lub podanie niepoprawnych nazw obu procesów b) (0−1) Tworzenie informacji Sformułowanie wniosku na podstawie wyniku przeprowadzonego doświadczenia (III.3.b) Przykład poprawnej odpowiedzi: Wysokie stężenie mocznika powoduje denaturację białka (zmianę struktury przestrzennej białka), która w tym doświadczeniu jest procesem odwracalnym. 1 p. – za poprawne sformułowanie wniosku odnoszącego się do wyniku tego doświadczenia, czyli odwracalności procesu 0 p. – za wniosek, który nie uwzględnia wyniku doświadczenia lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną Zadanie 3. (0−1) Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie elementów budowy komórki roślinnej na przykładzie ściany komórkowej (I.1.c.7) Poprawna odpowiedź: C. / Składnikiem pierwotnych ścian komórkowych roślin są polisacharydy, natomiast brak jest w nich białek strukturalnych i enzymatycznych oraz wody. 1 p. – za poprawne zaznaczenie zdania nieprawdziwego dotyczącego ściany komórkowej 0 p. – za zaznaczenie innej lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony 3 Zadanie 4. (0−2) a) (0−1) Tworzenie informacji Sformułowanie problemu badawczego do przedstawionego doświadczenia, dotyczącego zjawiska plazmolizy (III.1.a) Poprawna odpowiedź: B. / Czy pod wpływem 10% roztworu chlorku sodu nastąpi plazmoliza w komórkach skórki liścia spichrzowego cebuli? 1 p. – za wybór oznaczenia zdania, które poprawnie opisuje problem badawczy do przeprowadzonych obserwacji zjawiska plazmolizy 0 p. – za wybór niewłaściwego oznaczenia zdania opisującego problem badawczy lub wybór więcej niż jednej odpowiedzi b) (0−1) Tworzenie informacji Opisanie wyników przeprowadzonych obserwacji zjawiska plazmolizy (III.1.a) Poprawna odpowiedź: E. / Protoplasty komórek skórki liścia spichrzowego cebuli skurczyły się po ich umieszczeniu w 10% roztworze chlorku sodu, a więc nastąpiła w nich plazmoliza. 1 p. – za wybór oznaczenia zdania poprawnie opisującego wyniki przeprowadzonych obserwacji 0 p. – za wybór niewłaściwego oznaczenia zdania opisującego wyniki tego doświadczenia lub za wybór więcej niż jednej odpowiedzi Zadanie 5. (0−1) Korzystanie z informacji Selekcjonowanie informacji dotyczących rybosomów według wskazanego kryterium (II.2.a.) Przykład poprawnej odpowiedzi: 1. Rybosomy to organelle otoczone pojedynczą błoną śródkomórkową / nie otoczone błoną śródkomórkową. 2. Na rybosom składają się dwie podjednostki – mała i duża / dwie podjednostki jednakowej wielkości. 3. Podjednostki rybosomów nie rozdzielają się po procesie translacji / rozdzielają się po procesie translacji. 4. Podjednostki rybosomów nie łączą się w nowych konfiguracjach / łączą się w nowych konfiguracjach. 1 p – za poprawną korektę wszystkich zdań dotyczących rybosomów, polegającą na wykreśleniu z nich nieprawdziwych określeń 0 p. – za nieprawidłową korektę nawet jednego zdania 4 Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony Zadanie 6. (0−2) Korzystanie z informacji Określenie funkcji wakuoli w komórce roślinnej na podstawie informacji przedstawionych w tekście (II.2.a) Przykłady poprawnych odpowiedzi: Wakuola magazynuje różne substancje, np. substancje organiczne i jony. Wakuola gromadzi substancje toksyczne oraz produkty metabolizmu. Wakuola nadaje komórce turgor, gdyż wypełniona jest sokiem komórkowym. W wakuoli zachodzą procesy trawienne białek i węglowodanów. 2 p. – za podanie na podstawie tekstu dwóch poprawnych funkcji wakuoli 1 p. – za podanie na podstawie tekstu jednej poprawnej funkcji wakuoli 0 p. – za odpowiedź, która nie określa funkcji wakuoli, np. stanowi przepisany fragment tekstu lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną Zadanie 7. (0−2) a) (0−1) Tworzenie informacji Wyjaśnienie przedstawionego na schemacie mechanizmu regulacji aktywności enzymatycznej (III.2.a) Przykłady poprawnych odpowiedzi: Produkt końcowy hamuje aktywność pierwszego enzymu szlaku metabolicznego, co powoduje zatrzymanie całego szlaku metabolicznego. Produkt końcowy szlaku metabolicznego wiąże się (odwracalnie) z pierwszym enzymem tego szlaku i hamuje (blokuje) działanie całego szlaku metabolicznego. 1 p. – za poprawne wyjaśnienie mechanizmu regulacji aktywności enzymatycznej uwzględniające wpływ produktu końcowego na funkcjonowanie pierwszego enzymu szlaku metabolicznego 0 p. – za odpowiedź merytorycznie niepoprawną b) (0−1) Tworzenie informacji Wyjaśnienie znaczenia dla komórki przedstawionego mechanizmu regulacji aktywności enzymatycznej (III.2.a) Przykłady poprawnych odpowiedzi: Tego typu regulacja aktywności enzymatycznej chroni komórkę przed nagromadzeniem się nadmiaru produktu. Ograniczane są koszty związane z niepotrzebnym wytwarzaniem produktów pośrednich, gdyż blokowanie enzymu następuje już na etapie pierwszej reakcji w szlaku metabolicznym. 1 p. – za poprawne wyjaśnienie na przykładzie znaczenia dla komórki przedstawionego mechanizmu regulacji 0 p. – za odpowiedź merytorycznie niepoprawną Egzamin maturalny z biologii Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony 5 Zadanie 8. (0−3) a) (0−2) Korzystanie z informacji Skonstruowanie na podstawie danych w tabeli wykresu liniowego dotyczącego wpływu światła na intensywność fotosyntezy przy różnych temperaturach (II.3.a) Przykład poprawnej odpowiedzi: 2 p. – za poprawne narysowanie wykresu, czyli: – opisanie obu osi [oś X – natężenie światła ( jednostki umowne), oś Y – intensywność fotosyntezy (mm 3 CO 2 /cm 2 h)] oraz – wyskalowanie obu osi i naniesienie wszystkich punktów, połączenie punktów prostymi, oraz legendę 1 p. – za poprawne opisanie osi przy niepoprawnym wyskalowaniu osi, lub niepoprawnym naniesieniu punktów i połączeniu ich prostymi, lub niepoprawną legendę lub – poprawne wyskalowanie obu osi i naniesienie wszystkich punktów, połączenie punktów prostymi oraz poprawną legendę przy niepełnym lub niepoprawnym opisaniu osi 0 p. – za całkowicie nieprawidłowo narysowany wykres b) (0−1) Tworzenie informacji Sformułowanie wniosku na podstawie skonstruowanego wykresu (III.3.b) Przykłady poprawnych odpowiedzi: Wraz ze wzrostem natężenia światła intensywność fotosyntezy w temp. 30 o C jest wyższa niż w temp. 20 o C. Wraz ze wzrostem natężenia światła wzrasta intensywność fotosyntezy w obu podanych temperaturach. 1 p. – za sformułowanie prawidłowego wniosku dotyczącego wpływu natężenia światła na intensywność fotosyntezy 0 p. – za odpowiedź niepełną, np. wniosek odnoszący się tylko do jednej krzywej lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne | : 2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno, arkusze | : 2010 PP CKE wrzesien 2009 P1, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 rozsz OKE WARSZAWA, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2005-AMI-arkusz1-4, politechnika lodzka, semestr 1, Analiza matematyczna | : 2004 12 rozsz OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2004 12 podst OKE WROCLAW, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2010-AMI-arkusz1-4, Politechnika, Analiza matematyczna I (cwiczenia) | : 2010 08 podstODP, Matematyka rozszerzona, Arkusze | : 2009 rozsz Informator, Matematyka rozszerzona, Arkusze |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstaniec.opx.pl
. : : . |
|