2. Korporowicz - Tworzenie ...
|
2. Korporowicz - Tworzenie potencja u ewaluacyjnego, Socjologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Korporowicz – Tworzenie potencjału ewaluacyjnego Potencjał ewaluacyjny • wynika z przeobrażeń rozwojowych obszaru gospodarczego i społecznego • stymuluje owe przeobrażenia, wspomaga zmianę społeczną • istnieje po to, by doprowadzać do rozwoju działań ewaluacyjnych – nadaje im znaczenie, sens, wyznacza kryteria oceny jakości Skąd się bierze? • Zmiany o charakterze społeczno-politycznym – demokratyzacja procesu podejmowania decyzji w oparciu o publicznie weryfikowalną wiedzę • Zmiany w systemach zarządzania – preferowanie metod diagnozy i zapewniania jakości wykonania produktów i usług w oparciu o postawy i opinie konsumentów • Potrzeba optymalizacji wydatków publicznych – ewaluacja działań od strony administracji publicznej oraz ich wpływu na obszary, które miały zmieniać Istota potencjału ewaluacyjnego Posiada możliwości sprawcze, poznawcze i organizacyjne do rozpoznawania stopnia, zakresu, i sposobu realizacji wartości społecznych zakładanych i obecnych w planowanych/wykonywanych programach. Można nadać mu różne formy aktywizacji, w zależności od specyfiki danego programu. Niesie z sobą wiedzę, której zdobycze można stosować do różnych programów w różny sposób. To, w jaki sposób wykorzystamy tę wiedzę zależy od tego, jaki charakter chcemy nadać badaniu ewaluacyjnemu (poznawczy, krytyczny, itp.). Wiedza, jaką niesie ze sobą ewaluacja wpływa także na kształt i cele wdrażanych programów. Retrospektywa Prospektywa Dwie orientacje w badaniach ewaluacyjnych • sprawozdawczość – podejście pomiarowe, poprawianie wydajności działań przez zwiększenie kontroli i władzy nad procesami w programie • rozwój – stymulowanie potencjału współpracy organizacji biorących udział w programie, innowacje w badaniach (to podejście jest bardzo ważne, bo przełamuje skostniałe wzory funkcjonowania instytucji i wprowadza innowacje, kreatywność, umożliwia zmianę) Potencjał orientacji rozwojowej poprzez umożliwianie zmian zwiększa potencjał podmiotów biorących udział w programie (ich autoanalizę, autonomię, prowadzenie debaty na temat zmian). Trzy rodzaje wiedzy i ich wpływ na ewaluację Wymagają one innych postaw badawczych, innych metod aplikowania teorii i służyć mają innym celom. Idzie za nimi także różne podejście do badań ewaluacyjnych. 1. Wiedza empiryczno-analityczna – charakter technokratyczny; precyzyjne określenie celów działań i dobór do nich odpowiednich środków z bogatego arsenału doświadczeń; Cenione cechy: umiejętność kontroli, przewidywania, ścisłego pomiaru. Wartości: skuteczność, efektywność, minimalizacja kosztów. Cel badań ewaluacyjnych: wytwarzanie sprawdzalnej, obiektywnej wiedzy o poziomie realizacji celów ewaluowanych programów. Ewaluator: przekazuje informację, która jest narzędziem w procesie podejmowania decyzji, pomniejszania kosztów i zwiększania efektywności. Zakaz ingerencji w środowisko badane, konieczne jest całkowite zdystansowanie się od badania. 2. Wiedza historyczno-hermeneutyczna – identyfikacja funkcji konkretnych zachowań; rekonstrukcja sposobu interpretacji i sposobów rozumienia rzeczywistości przez zaangażowanych w nią ludzi; zrozumienie znaczeń nadawanych rzeczywistości, spojrzenie na nią "od środka"; Cenione cechy: umiejętność interpretacji, empatia. Wartości: otwartość na różne punkty widzenia, rozumienie działań ze względu na nadawane im znaczenia. Cel badań ewaluacyjnych: ukazanie społecznej percepcji analizowanej rzeczywistości. Ewaluator: nie może być zewnętrznym obserwatorem, ma za zadanie odsłaniać badanym ich własną perspektywę wartościowania, co może prowadzić do aktywizacji tych ludzi, gdyż nadaje się im motywację do działania. 3. Wiedza refleksyjno-krytyczna – emancypacja przez autorefleksję; odsłonięcie ukrytych w interakcjach społecznych zależności i zainicjowanie związanej z nimi autorefleksji; Cenione cechy: dostrzeganie ukrytych mechanizmów społecznych, inspirowanie do autorefleksji Wartości: samoświadomość badanych Cel badań ewaluacyjncych: odsłonięcie ukrytych mechanizmów, które mogą prowadzić do marginalizacji osób i grup, tworzyć bariery, itp i uświadomienie ich badanym w celu ich zmiany. Ewaluator: zaangażowany, przekazuje badanym wiedzę o ich świecie, której sami nie są w stanie posiąść Dwie cechy procesu wartościowania 1. Ewaluacja opiera się o umiejętności rozpoznawania wartości – odejście od podejścia technokratycznego (skale, pomiary, itp.). Ma pobudzać refleksję o celach i wartościach projektu, animuje świadomość organizacyjną oraz świadomość społeczną badanych. 2. Dynamiczny, rozwojowy, interaktywny charakter procesu ewaluacji – angażowanie w fazie projektu i realizacji programu różnych aktorów sceny ewaluacyjnej. Ich wkład w proces ewaluacji przyczynia się w tworzenie dialogu, wzajemne uczenie się oraz służy korekcie celów, środków i sposobów realizacji działań. Zabezpiecza przed społeczną alienacją programu. Metodologia responsywna Cechy te czynią z procesu ewaluacji nieodzowny element planowania projektu, są jego wspomagającym komponentem systemowym. Ewaluacja o tych cechach zalicza się do tej czwartej generacji. Jej oparta na angażowaniu różnych aktorów metodologia staje się instrumentem społecznej organizacji projektu (artykulacja potrzeb badanych i formowanie ich świadomości). Metodologia wrażliwa jest na kontekst kulturowy, organizacyjny i lokalny ewaluowanych działań. Poprawia zarządzanie projektem i zwiększa zainteresowanie nim u jego beneficjentów. Motywy uspołeczenienia ewaluacji 1. Redukcja obaw i ryzyka związanego z procedurami ewaluacyjnymi i udostępnianiem danych 2. Unikanie marginalizacji konkretnych grup, czy punktów widzenia w procesie pozyskiwania i zarządzania danymi 3. Zwiększenie możliwości użycia rezultatów ewaluacji poprzez różne podmioty procesu ewaluacyjnego 4. Wzajemna edukacja społecznych podmiotów procesu ewaluacji Uspołecznienie ewaluacji a jej potencjał • redukcja arbitralności przyjmowanych dla ewaluacji kryteriów przez otwarcie na perspektywy różnych podmiotów procesu ewaluacyjnego • wieksze prawdopodobieństwo trafienia programem w potrzeby jego odbiorców • wzmaganie zainteresowania wynikami ewaluacji • stymulowanie procesu uczenia, zbliżania się i uzgadniania perspektyw między podmiotami procesu • możliwość spotkania się w sposób inny niż na codzień różnych aktorów sceny ewaluacyjnej • ujawnienie potrzeb informacyjnych, kompetencyjncyh, organizazyjnych i technicznych uczestników ewaluacji i samego jej procesu
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 3. Logika i psychologia. (anty)psychologizm(y), Studia, Pedagogika, Logika, tworzenie pojęć i rozumowanie | : 2009.07 Ext JS Tworzenie własnych komponentów [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych | : 2004.05 Tworzenie modułów jądra – ten pierwszy raz [Programowanie], Informatyka, ►Artykuły, Linux+PL, Programowanie | : 201, ZABURZENIA ROZWOJOWE DZIECKA, 496 prac - pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia | : 205, POMOCE NAUKOWE, 496 prac - pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia | : 202, POMOCE NAUKOWE, 496 prac - pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia | : 3. Tworzenie VI, semestr 7, turkot | : 3.%20Tworzenie%20VI, LabView 6.1, Teoria | : 3. D. Hume, st. socjologia ściągi notki, NIESEGREGOWANE MATERIAŁY Z SOCJOLOGII | : 2007 - egzamin zawodowy, egzamin zawodowy |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|