2005 bio pp, Biologia i Chemia, Podstawowe próbne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] dysleksja MATERIAŁ DIAGNOSTYCZNY Z BIOLOGII Arkusz I POZIOM PODSTAWOWY Czas pracy 120 minut ARKUSZ I GRUDZIEŃ ROK 2005 Instrukcja dla ucznia 1. Sprawdź, czy arkusz zawiera 12ponumerowanych stron. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego badanie. 2. Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki (wyłącznie do rysunków) oraz linijki. 7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje uczeń. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla oceniającego. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem pracy PESEL UCZNIA KOD UCZNIA 2 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 1. ( 2 pkt ) Budowa określonych struktur w organizmie człowieka ma związek z pełnionymi przez nie funkcjami. Uzupełnij puste rubryki w poniższej tabeli, wpisując brakujące informacje. Lp. Nazwa elementów strukturalnych w organizmie człowieka Pełniona funkcja Adaptacja w budowie do pełnionej funkcji 1. Mięśnie szkieletowe Obecność struktur kurczliwych (miofibryli) 2. Płuca Duża liczba cienkościennych pęcherzyków płucnych 3. Układ pokarmowy Wchłanianie składników pokarmowych 4. Czerwone krwinki (erytrocyty) Obecność hemoglobiny Zadanie 2. ( 2 pkt ) Wydzieliny gruczołów trawiennych wprowadzane są do różnych części przewodu pokarmowego. Podaj nazwy dwóch gruczołów uchodzących przewodami do dwunastnicy oraz określ rolę wydzieliny każdego z nich w procesie trawienia pokarmu. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 3. ( 2 pkt ) Poniżej przedstawiono schematy przekrojów poprzecznych przez tętnicę (A) i żyłę (B). błona zewnętrzna (tkanka łączna) błona środkowa (tkanka mięśniowa) śródbłonek A B Na podstawie porównania schematów opisz jedno podobieństwo i jedną różnicę w budowie ścian tętnicy i żyły. Podobieństwo: .............................................................................................................................. ....................................................................................................................................................... Różnica: ....................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... błona środkowa (tkanka mięśniowa) Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 3 Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 4. ( 1 pkt ) W usuwaniu zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii z organizmu dootoczenia, poza układem wydalniczym, uczestniczą też inne struktury organizmu człowieka. Wymień taką strukturę i przypisz jej rodzaj (rodzaje) wydalanych produktów przemiany materii. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 5. ( 2 pkt ) Poniżej przedstawiono w sposób schematyczny elementy składowe szkieletu człowieka. odcinek ............................ odcinek ............................ odcinek ............................ odcinek ............................ Uzupełnij opis rysunku o nazwy wskazanych czterech odcinków kręgosłupa. Zadanie 6. ( 2 pkt ) Poniższymi rysunkami w sposób uproszczony przedstawiono budowę miofibryli z włókna mięśnia poprzecznie prążkowanego (I) i ich zmiany w czasie skurczu (II – rozkurcz, III – skurcz). II III Zdolność włókien mięśniowych do skurczu wynika z ich szczególnej budowy. W obrębie włókna mięśniowego przebiegają miofibryle ułożone do siebie równolegle. Podstawową jednostkę kurczliwą, zwaną sarkomerem, tworzy odcinek miofibryli między dwiema wstawkami (jedną z nich oznaczono literą Z). Wnętrze sarkomeru wypełniają włókienka białkowe zbudowane głównie z dwóch rodzajów białek – aktyny i miozyny. Podczas skurczu nici aktyny przemieszczają się w kierunku środka sarkomeru. Na rysunku I zaznacz klamrą część włókna odpowiadającą sarkomerowi, a na rysunku III zaznacz położenie miozyny i aktyny. I 4 Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 7. ( 2 pkt ) Ucho jest jednym z narządów zmysłów zapewniających kontakt organizmu z otoczeniem. Przedstaw przystosowanie w budowie ucha środkowego do przenoszenia fal dźwiękowych z ucha zewnętrznego do wewnętrznego. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 8. ( 2 pkt ) W momencie przypadkowego dotknięcia gorącej powierzchni zaobserwujemy cofnięcie ręki, zarówno u rocznego dziecka, jak i u osoby dorosłej. Podaj nazwę rodzaju odruchu, którego przykładem jest opisana reakcja. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 9. ( 2 pkt ) Przejawem homeostazy (warunku zdrowia organizmu) jest między innymi utrzymywanie wahań temperatury ciała człowieka w wąskich granicach. Jest to możliwe dzięki współdziałaniu różnych struktur organizmu. Przedstaw mechanizm pozbywania się nadmiaru ciepła z organizmu człowieka przy udziale: a) układu krwionośnego. b) gruczołów potowych. a) .................................................................................................................................................. ....................................................................................................................................................... b) .................................................................................................................................................. ....................................................................................................................................................... Zadanie 10. ( 1 pkt ) Pierwszy etap rozwoju zarodkowego człowieka (bruzdkowanie) charakteryzuje się częstymi podziałami komórkowymi. Między kolejnymi podziałami dochodzi do wzmożonej syntezy między innymi DNA i białek. Podaj, dzięki jakiemu procesowi, mimo wzmożonej syntezy DNA, komórki zarodka człowieka pozostają diploidalne. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Materiał pomocniczy do doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania, oceniania i egzaminowania 5 Biologia – grudzień 2005 r. Zadanie 11. ( 2 pkt ) Pewne białko A jest kodowane przez 243 triplety (kodony), a białko B – przez 243 nukleotydy. Podaj, która cząsteczka białka (A czy B) będzie zbudowana z większej liczby aminokwasów. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 12. ( 1 pkt ) Zdrowy styl życia, prawidłowe odżywianie, dbałość o własną sylwetkę i kondycję są coraz powszechniejsze. Oto lista wybranych zaleceń zdrowego odżywiania się człowieka: I - dbaj o różnorodność spożywanych produktów, II - wypijaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka, III - spożywaj zarówno białko roślinne, jak i zwierzęce, IV - spożywaj tłuszcze (szczególnie zwierzęce) z umiarem, V - zjadaj codziennie warzywa i owoce, VI - nie objadaj się słodyczami, VII - ograniczaj spożycie soli. Zaznacz odpowiedź (spośród A, B, C, D) uwzględniającą dwa z powyższych zaleceń, których przestrzeganie bezpośrednio zapobiega otyłości. A. I, II B. IV, VI C. III, V D. VI, VII Zadanie 13. ( 2 pkt ) Nieprawidłowe odżywianie się może sprzyjać powstawaniu różnych schorzeń. Poniżej literami oznaczono rodzaje schorzeń, a cyframi – niedobory określonych składników diety. A – anemia (niedokrwistość) I – niedobór witaminy A B – krzywica u dzieci (odwapnienie kości) II – niedobór witaminy C D – szkorbut (uszkodzenie dziąseł, wypadanie zębów) IV – niedobór jodu V – niedobór żelaza Każdemu z rodzajów schorzenia przyporządkuj składnik, którego niedobór może sprzyjać powstawaniu tego schorzenia. A - ........ B - ........ C - ........ D - ........ C – zaburzenie widzenia (szczególnie o zmroku) III – niedobór witaminy D
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2013 05 08 Pod. Arkusz, MATEMATYKA, GEOGEBRA Matematyka Rozwiazania Zadan Maturalnych, Matura Podstawowa, Rok 2013 05 08 Pod | : 2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom podstawowy TRANSKRYPCJA, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK NIEMIECKI | : 2015 matura język polski poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI | : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI | : 3. Próbna matura 2008 -poz. rozszerz.odp.+ koment, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2015 matura matematyka poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, MATEMATYKA | : 2002.05.W-wa a2, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2002.05.W-wa a1- odp, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 2003.01 chem. (pr) a2.odp, NAUKA, Chemia - matura+studia, Arkusze maturalne, Arkusze maturalne od 2001 | : 3. substytucja nukleofilowa, wykłady PG |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllwy.xlx.pl
. : : . |
|