Strona główna
  2. KSZTAŁTOWANIE GEOMETRII OSI I ...

2. KSZTAŁTOWANIE GEOMETRII OSI I JEZDNI DROGI NA ŁUKACH POZIOMYCH - Kopia, BDiA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->KSZTAŁTOWANIE GEOMETRII OSI I JEZDNI DROGI NA ŁUKACH POZIOMYCH1. Wyznaczenie minimalnego promienia łuku kołowego poziomego (w zależności od prędkościprojektowej oraz pochylenia poprzecznego jezdni)Np.:2. W przypadku zastosowania więcej niż jednego łuku należy zweryfikować dodatkowezalecenia geometryczne2.1. Jeżeli pozwalają na to warunki miejscowe, długość odcinka prostego na drodze pozaterenem zabudowy nie powinna przekraczać wartości określonych w tabeli:2.2. Stosunek dwóch sąsiadujących łuków poziomych nie powinien być większy niż:Gdy odcinek prosty pomiędzy łukami jest krótszy niż niż 300m dla Vp<80km/h3. Wyznaczenie parametrów łuku poziomego:3.1. Promień łuku kołowego R [m]3.2. Kąt zwrotu trasy α [deg.]3.3. Długość łuku kołwego L [m]3.4. Długość stycznej łuku T [m]3.5. Długość strzałki łuku B [m]3.6. Współrzędne wierzchołka łuku,gdzie:4. Obliczenie kilometrażu początku projektowanego odcinka drogi, początków łuków kołowychpoziomych, końców łuków kołowych poziomych oraz końca projektowanego odcinka drogi.5. Wyznaczenie krzywej przejściowej5.1. Podczas jazdy na łuku na pojazd działa przyspieszenie dośrodkowe, zależne od prędkościpojazdu i promienia. Na prostej przyspieszenie dośrodkowe jest równe 0. Zatem, przybezpośrednim połączenia odcinka prostego z łukiem kołowym następuje nagły, skokowyprzyrost przyspieszenia dośrodkowego. Aby uniknąć nagłego uderzenia bocznegopowodującego dyskomfort i mogącego źle wpływać na tor jazdy stosuje się tzw. Krzyweprzejściowe- odcinki o stopniowo zmieniającej się krzywiźnie.Krzywa przejściowa jest stosowana aby:- stopniowo zmienić krzywiznę drogi na długości- łagodniej zmienić siłę odśrodkową na długości- krzywa przejściowa jest miejscem zmiany pochyleń poprzecznych nawierzchni(przechyłka)- krzywa przejściowa jest miejscem zmiany szerokości jezdni (ew. poszerzenie jezdni włuku poziomym)5.2. Rodzaje krzywych przejściowych5.2.1. Krzywa przejściowa- koszowa- klotoidalna- parabolicza- inne5.2.2. Krzywe poziome złożone z łuków kołowych i krzywych przejściowych- łuk koszowy- krzywa ceowa i owalna- krzywa esowa- biklotoida- serpentyna (trzy łuki naprzemienne)5.3. KlotoidaJest to krzywa matematyczna, w której w każdym punkcie iloczyn promienia krzywizny idługości łuku krzywej od punktu początkowego jest wielkością stałą i równą drugiejpotędze parametru klotoidy (A^2).Krzywą przejściową w postaci klotoidy dobiera się na podstawie kilku warunków:1. Warunek dynamiki i komfortu ruchu2. Warunek geometryczny układu KP-ŁK-KP3. Warunek estetyki ze względu na kąt zwrotu krzywej przejściowejKąt τ, jakie tworzy styczna w końcowym punkcie krzywej przejściowej z kierunkiemprostym trasy powinien zawierać się w przedziale 3-30 stopni.Warunek ten nie musi być spełniony przy kącie zwrotu trasy <9stopni na serpentynie.4. Warunek estetyki ze względu na odsunięcie łuku od prostego kierunkiOdsunięcie H od łuku kołowego od prostego kierunku trasy powinno zawierać się wprzedziale 0,5-2,5m. Gdy nie można tego warunku spełnić (np. przy małych kątachzwrotu trasy) dopuszcza się odsunięcie graniczne 0,2m.5. Warunek konstrukcyjny ze względu na zastosowanie poszerzenia jezdni w łukuPoszerzenie (zaokrąglone w górę do pełnych 5cm):Szerokość każdego pasa ruchu powinna być zwiększona na długości poziomego łukukołowego o wartość p obliczaną następująco:40/R- na drodze klasy Z i wyższych klas oraz na ulicach klasy L usytuowanych na obszarzeprzemysłowo- handlowym lub na których przewidziano zbiorową komunikacjęautobusową.30/R- na drodze klasy D i oraz innych drogach klasy L niewymienionych w punkcie 1.Poszerzenia nie trzeba stosować, gdy jego obliczona wartość jest mniejsza od 0,2m lubjezdnia posiada dwa lub więcej pasów ruchu dla jednego kierunku.Zmiana szerokości powinna być wykonana na krzywej przejściowej bez widocznychzałamań.Na łuku kołowym o promieniu równym lub mniejszym niż 25m wartość poszerzenianależy dla każdego pasa ruchu obliczyć oddzielnie. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ARKUSZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI
     : 2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom podstawowy TRANSKRYPCJA, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK NIEMIECKI
     : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom rozszerzony TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI
     : 2015 matura język polski poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI
     : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI
     : 2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom rozszerzony KLUCZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK NIEMIECKI
     : 2015 matura INFORMATYKA poziom rozszerzony KLUCZ II, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, INFORMATYKA
     : 2015 matura matematyka poziom podstawowy TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, MATEMATYKA
     : 3.2 Zarys Hobfoll Rozdzial 2 via KK, Psychologia
     : 2010 07, Automatyka, Czasopismo Utrzymanie Ruchu
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT