2013 Maj - rozszerzenie - kryteria ...
|
2013 Maj - rozszerzenie - kryteria oceniania, MATURA, HISTORIA SZTUKI!, ARKUSZE I ROZWIĄZANIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Centralna Komisja Egzaminacyjna EGZAMIN MATURALNY 2013 HISTORIA SZTUKI POZIOM ROZSZERZONY Kryteria oceniania odpowiedzi Warszawa 2013 2 Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony Kryteria oceniania odpowiedzi Część I. Zadanie 1. (0–2) Obszar standardów Opis wymagań Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość stylów i ich chronologiczne uporządkowanie (I 1.b.1) a) Poprawna odpowiedź: A. barokowy, B. secesyjny, C. gotycki 1 p . – za podanie nazw 3 stylów 0 p. – za podanie nazw 2–0 stylów b) Poprawna odpowiedź: C, A, B 1 p. – za prawidłową chronologię 0 p. – za błędną odpowiedź lub brak odpowiedzi Zadanie 2. (0–1) Wiadomości i rozumienie Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.2) Poprawna odpowiedź: Churrigueryzm – b) Sztafaż – c) Plafon – a) 1 p. – za podanie 3 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 2–0 poprawnych informacji Zadanie 3. (0–4) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1) i opisanie ich formy (II 2.1) Poprawna odpowiedź / przykłady poprawnych odpowiedzi: Dzieło A a) Hermes z małym Dionizosem b) okres klasyczny/późnoklasyczny c) Postać ujęta w kontrapoście / kręgosłup wygięty w kształcie litery „s” / idealizacja / wierne oddanie anatomii / mimetyzm / dbałość o szczegół / twarz nie zdradza emocji / zróżnicowanie faktur / kompozycja lekko zdynamizowana / proporcje obliczane matematycznie / kompozycja dwupostaciowa / wykorzystanie podpórki / smukłość postaci / elegancja / asymetria / akt. Dzieło B a) Gal zabijający żonę i popełniający samobójstwo b) okres hellenistyczny c) Kompozycja dwufiguralna / patos / wierne oddanie anatomii / realizm (mimetyzm) / dbałość o szczegół / twarze zdradzają emocje (cierpienie) / zróżnicowanie faktur / dynamika / przewaga diagonali / asymetria/ ekspresja / akt. Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony Kryteria oceniania odpowiedzi 3 Dzieło C a) Kuros b) okres archaiczny c) Postać sztywna (hieratyzm) / frontalizm / jedna noga lekko wysunięta do przodu / postawa krocząca / ręce opuszczone wzdłuż ciała, dłonie zaciśnięte/ uproszczenie anatomii / dekoracyjne opracowanie włosów / na twarzy uśmiech (archaiczny uśmiech, który nie zdradza prawdziwych emocji) / symetria / wertykalizm / zwarta bryła / statyka / akt. a)b) 1 p. – za podanie 6–5 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 4–0 poprawnych informacji c) po 1 p. – za 2 poprawne cechy każdego z dzieł po 0 p. – za 1–0 poprawnych cech każdego z dzieł Zadanie 4. (0–1) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość tematów ikonograficznych (I 3) Poprawna odpowiedź: a) A. Salome z głową Jana Chrzciciela / Salome, B. Adam i Ewa / Grzech pierworodny b) Biblia (Nowy i Stary Testament) 1 p. – za 3–2 poprawne informacje 0 p. – za 1–0 poprawnych informacji Zadanie 5. (0–1) Zidentyfikowanie artysty na podstawie jego wypowiedzi i zawartej w niej myśli estetycznej (II 1.3) Korzystanie z informacji Poprawna odpowiedź: A. Sol Le Witt, B. Kurt Schwitters, C. Kazimierz Malewicz 1 p. – za przyporządkowanie 3 artystów 0 p. – za przyporządkowanie 2–0 artystów Zadanie 6. (0–2) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość przedstawionych dzieł sztuki oraz określenie ich funkcji (I 1.b.1) Poprawna odpowiedź: A. Deir El Bahari / Teby / Egipt, świątynia / funkcja sakralna / funkcja sepulkralna B. Wenecja, biblioteka / funkcja użyteczności publicznej C. Warszawa / Łazienki w Warszawie, pałac / miejsce wypoczynku króla / funkcja rezydencjonalna, muzeum D. Ronchamp, kaplica / funkcja sakralna 2 p. – za podanie 8–7 poprawnych informacji 1 p. – za podanie 6–4 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 3–0 poprawnych informacji 4 Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony Kryteria oceniania odpowiedzi Zadanie 7. (0–2) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość przedstawionych dzieł sztuki (I 1.b.1) Poprawna odpowiedź: A. Daumier, realizm B. Morisot, impresjonizm C. Rossetti, prerafaelici / Bractwo Prerafaelitów D. Gauguin, Gauguin, postimpresjonizm E. Delacroix, romantyzm 2 p. – za podanie 10–9 poprawnych informacji 1 p. – za podanie 8–5 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 4–0 poprawnych informacji Zadanie 8. (0–1) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość gatunków sztuki i technik sztuk plastycznych (I 2.a.1) Poprawna odpowiedź: A. ready mades B. serigrafia C. kolaż 1 p. – za podanie 3 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 2–0 poprawnych informacji Zadanie 9. (0–1) Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wskazanego artysty (I 1.b.4) Poprawna odpowiedź: Jutrzenka, Madonna przy schodach, Portret Giuliana di Medici (alegoria życia aktywnego) 1 p. – za podkreślenie 3 dzieł 0 p. – za podkreślenie 2–0 dzieł lub podkreślenie więcej niż 3 dzieł Zadanie 10. (0–1) Wiadomości i rozumienie Znajomość twórczości wskazanych artystów (I 1.b.4) Poprawna odpowiedź: René Magritte – surrealizm, Victor Vasarely – op-art, Georges Braque – kubizm, Giacomo Balla – futuryzm, Ernst Ludwig Kirchner – ekspresjonizm 1 p. – za podanie 5–4 poprawnych informacji 0 p. – za podanie 3–0 poprawnych informacji Egzamin maturalny z historii sztuki – poziom rozszerzony Kryteria oceniania odpowiedzi 5 Zadanie 11. (0–2) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość terminologii z zakresu sztuk plastycznych (I 2.b.1) Przykłady poprawnych odpowiedzi: Arkady (łuki) / kolumny / kapitele korynckie (kapitele) / filary / kasetony / rozety (w kasetonach) / sklepienie żaglaste / belkowanie / gzyms / strop / oculusy (okrągłe okienka) / pilastry / nawa główna / nawy boczne / portal / archiwolty / imposty (nasadniki). 2 p. – za podanie 5 poprawnych cech 1 p. – za podanie 4–3 poprawnych cech 0 p. – za podanie 2–0 poprawnych cech Zadanie 12. (0–2) Wiadomości i rozumienie Korzystanie z informacji Znajomość przedstawionego dzieła (I 1.b.1), rozpoznanie techniki plastycznej (I 2.a) i opisanie jego formy (II 2.1) Poprawna odpowiedź / Przykłady poprawnych odpowiedzi: a) Magdalena Abakanowicz / Abakanowicz b) Abakan czerwony (abakan) c) XX w. d) Tkanina artystyczna / tkanina / rzeźba z wykorzystaniem tkaniny / sizal e) Kompozycja przestrzenna / abstrakcyjna / ostry element przeciwstawiony jest obłemu kształtowi / bogata faktura / rola barwy czerwonej / formy organiczne / dynamika / duża skala / forma zawieszona w przestrzeni (atektonika). 1 p. – za podanie 4 poprawnych informacji w punktach od a) do d) 1 p. – za podanie 2 poprawnych cech w punkcie e) 0 p. – za błędną/niepełną odpowiedź lub brak odpowiedzi Część II. Analiza porównawcza dzieł sztuki Zadanie 13. (0–20) Korzystanie z informacji Tworzenie informacji Porównanie przedstawionych dzieł malarskich pod względem kompozycji, kolorystyki, światłocienia i ekspresji; sformułowanie wniosku dotyczącego formy przedstawionych dzieł (II, III) Przykłady poprawnych odpowiedzi: A. Kompozycja Obraz A Obraz B kształt pola obrazowego – poziomy prostokąt kompozycja zamknięta (wszystkie ważne elementy ograniczone są ramą obrazu) kompozycja dośrodkowa kompozycja dynamiczna dominują linie diagonalne kształt pola obrazowego zbliżony do kwadratu kompozycja otwarta obraz jest płaski, (jednoplanowość) dominują kierunki wertykalne i diagonalne kompozycja dynamiczna
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2005 styczeń OKE Poznań KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2008 marzec OKE Jaworzno KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2004 XII OKE Krk KLUCZ, maturki, MATURA MATERIAŁY, MATURKI Z KLUCZAMI OKE | : 2006 pr, matura, polski, pr | : 2014 Matura 22.03.2014 odp(1), (4) | : 2014 Matura 25.02.2014 II(1), CZESIOZAPRASZA | : 2007 odp pr, matura, polski, pr | : 2014 Matura 08.03.2014 odp(1), (4) | : 2006 st, MATURA !!!, CHEMIA, Chemia R, MATURY | : 2008 marzec OKE Gdańsk, Chemia matura, matury poziom podstawowy, klucze pp chemia |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllwy.xlx.pl
. : : . |
|