Strona główna
  2010 biologia maj odp

2010 biologia maj odp, MATURA BIOLOGIA hasło biolchem, ARKUSZE MATURALNE, BIOLOGIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
BIOLOGIA
POZIOM ROZSZERZONY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
2
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 1.
Korzystanie z informacji
Opisanie przedstawionych na schemacie dróg dalszego
rozwoju komórek powstałych z podziału komórek
macierzystych
0−2
2 p.
– za poprawne określenie dwóch dróg rozwoju komórek potomnych
1 p.
– za poprawne określenie jednej drogi rozwoju tych komórek
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Każda komórka potomna powstała z podziału komórki macierzystej może:
• pozostać komórką macierzystą i zachować zdolność do podziału

ostatecznie zróżnicować się w komórkę określonej tkanki
Zadanie 2.
Tworzenie informacji
Podanie argumentów wykazujących związek zmian
zachodzących podczas dojrzewania erytrocytów z ich
specjalizacją do transportu tlenu
0−2
2 p
– za poprawne podanie dwóch argumentów odnoszących się do syntezy hemoglobiny
lub ograniczenia własnego metabolizmu, lub zapotrzebowania na energię
1 p.
– za poprawne podanie jednego argumentu
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Erytrocyty tracąc organella komórkowe, mogą wypełniać się całkowicie hemoglobiną,
która wiąże i transportuje tlen.
• Erytrocyty tracąc organella komórkowe, np. mitochondriom, ograniczają własne
przemiany metaboliczne i zużycie transportowanego tlenu na własne potrzeby.
Zadanie 3.
a)
Korzystanie z informacji
Porównanie budowy cząsteczek glikogenu i celulozy
na podstawie ich wzorów strukturalnych
przedstawionych na schemacie
0−2
2 p.
– za poprawne podanie cechy wspólnej i cechy różniącej cząsteczki glikogenu i celulozy
odnoszących się do struktury cząsteczek
1 p.
– za poprawne podanie tylko jednej cechy wspólnej lub tylko cechy różniącej cząsteczki
glikogenu i celulozy
odnoszącej się do ich struktury
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• cecha wspólna: Monomerem budującym glikogen i celulozę jest glukoza.
• cecha różniąca: Cząsteczka glikogenu ma postać łańcucha rozgałęzionego, a cząsteczka
celulozy ma postać łańcucha prostego.
b)
Wiadomości i rozumienie Podanie przykładu grupy organizmów, których komórki
zawierają celulozę i określenie roli, jaką w nich pełni
celuloza
0−1
1 p.
– za podanie właściwej grupy organizmów i określenie roli celulozy w komórkach tych
organizmów
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Przykład poprawnej odpowiedzi
Celuloza występuje w komórkach roślin, lub niektórych protistów, lub sinic, lub niektórych
glonów, gdzie buduje ściany komórkowe.
Zadanie 4.
Wiadomości i rozumienie Przyporządkowanie elementów drewna do wskazanych
funkcji
0−2
2 p.
– za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do obu funkcji
1 p.
– za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do jednej funkcji
Poprawne odpowiedzi
• funkcja przewodząca – cewki, naczynia
• funkcja wzmacniająca – włókna drzewne
Zadanie 5.
Tworzenie informacji
Zinterpretowanie przedstawionych w tekście informacji
dotyczących wykorzystania białka GEP
0−2
2 p.
– za poprawne dokończenie obu zdań
1 p.
– za poprawne dokończenie jednego zdania
Przykłady poprawnych odpowiedzi
• Działanie takie pozwoli na wykrycie tego białka w komórce lub lokalizację
poszukiwanego białka w komórce, lub wyjaśnienie roli białka w procesach biologicznych.

Dzięki temu będzie można określić lokalizację komórek nowotworowych lub obserwować
rozwój komórek nowotworowych, lub obserwować rozwój choroby nowotworowej.
Zadanie 6.
Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie wskazanych przemian
metabolicznych
0−1
1 p.
– za poprawne dwa uzupełnienia we właściwej kolejności
Poprawna odpowiedź
uzupełnienie zdań w kolejności: „niższą”, „wyższą”
Zadanie 7
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie na podstawie tekstu przyczyny utraty
aktywności enzymu oksydazy polifenolowej
w ugotowanych bulwach ziemniaka
0−1
1 p.
– za poprawne wyjaśnienie uwzględniające zniszczenie struktury i utratę aktywności
enzymów
Przykład poprawnej odpowiedzi
W trakcie gotowania ziemniaków pod wpływem wysokiej temperatury zostaje zniszczona
struktura III-rzędowa enzymów i tracą one aktywność, a więc nie mogą katalizować reakcji
utleniania związków polifenolowych.
4
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 8.
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie procesów anabolicznych wśród innych
procesów metabolicznych
0−1
1 p.
− za wybór dwóch procesów
Poprawna odpowiedź
B. (chemosynteza) oraz E. (replikacja DNA)
Zadanie 9.
a)
Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie produktu oddychania beztlenowego –
podanie nazwy substancji powstającej w opisanym
doświadczeniu
0−1
1 p.
– za podanie poprawnej nazwy substancji lub wzoru chemicznego tego związku
Poprawna odpowiedź
dwutlenek węgla lub CO
2
, lub tlenek węgla (IV)
b)
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie wyniku opisanego doświadczenia –
podanie nazwy procesu i określenie jego wpływu
na wynik doświadczenia
0−1
1 p.
– za poprawne wyjaśnienie uwzględniające nazwę procesu oraz jego wpływ
na zakwaszenie środowiska
Przykład poprawnej odpowiedzi
W probówce B nastąpiła fermentacja lub oddychanie beztlenowe, podczas którego wydzielił
się dwutlenek węgla, który w reakcji z wodą spowodował zakwaszenie środowiska.
Zadanie 10
Wyjaśnienie na podstawie analizy schematu znaczenia
sprzężonego transportu fosfotrioz i fosforanu dla
efektywnego przebiegu procesu fotosyntezy
0−2
Tworzenie informacji
2 p.
– za odpowiedź uwzględniającą oba kierunki transportu (transport fosfotrioz ze stromy
chloroplastu do cytozolu i reszt fosforanowych z cytozolu do stromy chloroplastu)
i ich znaczenie (synteza ATP)
1 p.
– za odpowiedź uwzględniającą tylko kierunki transportu lub odpowiedź uwzględniającą
tylko ich znaczenie dla przebiegu fotosyntezy
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Transport fosfotrioz do cytozolu powoduje stały ubytek reszt fosforanowych (fosforanów)
ze stromy chloroplastu, a transport reszt fosforanowych z cytoplazmy do chloroplastu
zabezpiecza ich stałe stężenie w stromie, co jest niezbędne do syntezy ATP w fazie
zależnej od światła.
• Uzupełnienie ubytku reszt fosforanowych umożliwia produkcję ATP w fazie jasnej,
niezbędnego do przebiegu fazy ciemnej fotosyntezy (cyklu Calvina).
Egzamin maturalny z biologii
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Zadanie 11.
a)
Wiadomości i rozumienie Podanie nazwy procesu zachodzącego w komórkach
roślin dostarczającego cząsteczek ATP i NADH
niezbędnych do asymilacji siarki
0−1
1 p.
– za podanie właściwej nazwy procesu
Poprawna odpowiedź
oddychanie komórkowe
b)
Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie roli NADH i NADPH jako czynników
redukujących w procesie asymilacji siarki przez rośliny
0−1
1 p.
– za odpowiedź poprawną uwzględniającą przekazywanie elektronów
Poprawna odpowiedź
NADH / NADPH są źródłem elektronów (i protonów) do redukcji jonu siarczanowego SO
4
2−
Zadanie 12.
Tworzenie informacji
Ocenienie podanych informacji dotyczących plazmidów
na podstawie tekstu
0−2
2 p.
– za poprawną ocenę wszystkich czterech informacji
1 p.
– za poprawną ocenę każdych dwóch informacji
Poprawne odpowiedzi
1. – F, 2. – P, 3. – P, 4. – F
Zadanie 13.
Wiadomości i rozumienie Wykazanie przystosowania roślin do życia w różnych
środowiskach na przykładzie rozmieszczenia aparatów
szparkowych w skórce liścia
0−1
1 p.
– za wszystkie cztery poprawnie uzupełnione zdania
Poprawna odpowiedź
1. – A, 2a – A, 2b – B, 2c – D
Zadanie 14.
Tworzenie informacji
Sformułowanie wniosku dotyczącego zmienności
badanej cechy na podstawie wyników w tabeli
0−1
1 p.
– za poprawnie sformułowany wniosek uogólniający dane w tabeli
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• W tym zbiorze orzeszków najwięcej jest takich, które mają długość średnią.
• Im większa lub mniejsza jest długość orzeszka tym bardziej ich liczba odbiega
od wartości przeciętnej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • akte20.opx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2010.09 Szkoła konstruktorów klasa III, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow klasa III
     : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne
     : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny
     : 2010 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2008r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników
     : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno, arkusze
     : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2005 arkusz pr próna, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT