2010 biologia maj odp, MATURA BIOLOGIA hasło biolchem, ARKUSZE MATURALNE, BIOLOGIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie EGZAMIN MATURALNY 2010 BIOLOGIA POZIOM ROZSZERZONY Klucz punktowania odpowiedzi MAJ 2010 2 Egzamin maturalny z biologii Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony Zadanie 1. Korzystanie z informacji Opisanie przedstawionych na schemacie dróg dalszego rozwoju komórek powstałych z podziału komórek macierzystych 0−2 2 p. – za poprawne określenie dwóch dróg rozwoju komórek potomnych 1 p. – za poprawne określenie jednej drogi rozwoju tych komórek Przykłady poprawnych odpowiedzi Każda komórka potomna powstała z podziału komórki macierzystej może: • pozostać komórką macierzystą i zachować zdolność do podziału • ostatecznie zróżnicować się w komórkę określonej tkanki Zadanie 2. Tworzenie informacji Podanie argumentów wykazujących związek zmian zachodzących podczas dojrzewania erytrocytów z ich specjalizacją do transportu tlenu 0−2 2 p – za poprawne podanie dwóch argumentów odnoszących się do syntezy hemoglobiny lub ograniczenia własnego metabolizmu, lub zapotrzebowania na energię 1 p. – za poprawne podanie jednego argumentu Przykłady poprawnych odpowiedzi • Erytrocyty tracąc organella komórkowe, mogą wypełniać się całkowicie hemoglobiną, która wiąże i transportuje tlen. • Erytrocyty tracąc organella komórkowe, np. mitochondriom, ograniczają własne przemiany metaboliczne i zużycie transportowanego tlenu na własne potrzeby. Zadanie 3. a) Korzystanie z informacji Porównanie budowy cząsteczek glikogenu i celulozy na podstawie ich wzorów strukturalnych przedstawionych na schemacie 0−2 2 p. – za poprawne podanie cechy wspólnej i cechy różniącej cząsteczki glikogenu i celulozy odnoszących się do struktury cząsteczek 1 p. – za poprawne podanie tylko jednej cechy wspólnej lub tylko cechy różniącej cząsteczki glikogenu i celulozy odnoszącej się do ich struktury Przykłady poprawnych odpowiedzi • cecha wspólna: Monomerem budującym glikogen i celulozę jest glukoza. • cecha różniąca: Cząsteczka glikogenu ma postać łańcucha rozgałęzionego, a cząsteczka celulozy ma postać łańcucha prostego. b) Wiadomości i rozumienie Podanie przykładu grupy organizmów, których komórki zawierają celulozę i określenie roli, jaką w nich pełni celuloza 0−1 1 p. – za podanie właściwej grupy organizmów i określenie roli celulozy w komórkach tych organizmów Egzamin maturalny z biologii Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony 3 Przykład poprawnej odpowiedzi Celuloza występuje w komórkach roślin, lub niektórych protistów, lub sinic, lub niektórych glonów, gdzie buduje ściany komórkowe. Zadanie 4. Wiadomości i rozumienie Przyporządkowanie elementów drewna do wskazanych funkcji 0−2 2 p. – za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do obu funkcji 1 p. – za poprawne przyporządkowanie wszystkich elementów drewna do jednej funkcji Poprawne odpowiedzi • funkcja przewodząca – cewki, naczynia • funkcja wzmacniająca – włókna drzewne Zadanie 5. Tworzenie informacji Zinterpretowanie przedstawionych w tekście informacji dotyczących wykorzystania białka GEP 0−2 2 p. – za poprawne dokończenie obu zdań 1 p. – za poprawne dokończenie jednego zdania Przykłady poprawnych odpowiedzi • Działanie takie pozwoli na wykrycie tego białka w komórce lub lokalizację poszukiwanego białka w komórce, lub wyjaśnienie roli białka w procesach biologicznych. • Dzięki temu będzie można określić lokalizację komórek nowotworowych lub obserwować rozwój komórek nowotworowych, lub obserwować rozwój choroby nowotworowej. Zadanie 6. Wiadomości i rozumienie Scharakteryzowanie wskazanych przemian metabolicznych 0−1 1 p. – za poprawne dwa uzupełnienia we właściwej kolejności Poprawna odpowiedź uzupełnienie zdań w kolejności: „niższą”, „wyższą” Zadanie 7 Tworzenie informacji Wyjaśnienie na podstawie tekstu przyczyny utraty aktywności enzymu oksydazy polifenolowej w ugotowanych bulwach ziemniaka 0−1 1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające zniszczenie struktury i utratę aktywności enzymów Przykład poprawnej odpowiedzi W trakcie gotowania ziemniaków pod wpływem wysokiej temperatury zostaje zniszczona struktura III-rzędowa enzymów i tracą one aktywność, a więc nie mogą katalizować reakcji utleniania związków polifenolowych. 4 Egzamin maturalny z biologii Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony Zadanie 8. Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie procesów anabolicznych wśród innych procesów metabolicznych 0−1 1 p. − za wybór dwóch procesów Poprawna odpowiedź B. (chemosynteza) oraz E. (replikacja DNA) Zadanie 9. a) Wiadomości i rozumienie Rozpoznanie produktu oddychania beztlenowego – podanie nazwy substancji powstającej w opisanym doświadczeniu 0−1 1 p. – za podanie poprawnej nazwy substancji lub wzoru chemicznego tego związku Poprawna odpowiedź dwutlenek węgla lub CO 2 , lub tlenek węgla (IV) b) Tworzenie informacji Wyjaśnienie wyniku opisanego doświadczenia – podanie nazwy procesu i określenie jego wpływu na wynik doświadczenia 0−1 1 p. – za poprawne wyjaśnienie uwzględniające nazwę procesu oraz jego wpływ na zakwaszenie środowiska Przykład poprawnej odpowiedzi W probówce B nastąpiła fermentacja lub oddychanie beztlenowe, podczas którego wydzielił się dwutlenek węgla, który w reakcji z wodą spowodował zakwaszenie środowiska. Zadanie 10 Wyjaśnienie na podstawie analizy schematu znaczenia sprzężonego transportu fosfotrioz i fosforanu dla efektywnego przebiegu procesu fotosyntezy 0−2 Tworzenie informacji 2 p. – za odpowiedź uwzględniającą oba kierunki transportu (transport fosfotrioz ze stromy chloroplastu do cytozolu i reszt fosforanowych z cytozolu do stromy chloroplastu) i ich znaczenie (synteza ATP) 1 p. – za odpowiedź uwzględniającą tylko kierunki transportu lub odpowiedź uwzględniającą tylko ich znaczenie dla przebiegu fotosyntezy Przykłady poprawnej odpowiedzi • Transport fosfotrioz do cytozolu powoduje stały ubytek reszt fosforanowych (fosforanów) ze stromy chloroplastu, a transport reszt fosforanowych z cytoplazmy do chloroplastu zabezpiecza ich stałe stężenie w stromie, co jest niezbędne do syntezy ATP w fazie zależnej od światła. • Uzupełnienie ubytku reszt fosforanowych umożliwia produkcję ATP w fazie jasnej, niezbędnego do przebiegu fazy ciemnej fotosyntezy (cyklu Calvina). Egzamin maturalny z biologii Klucz punktowania odpowiedzi – poziom rozszerzony 5 Zadanie 11. a) Wiadomości i rozumienie Podanie nazwy procesu zachodzącego w komórkach roślin dostarczającego cząsteczek ATP i NADH niezbędnych do asymilacji siarki 0−1 1 p. – za podanie właściwej nazwy procesu Poprawna odpowiedź oddychanie komórkowe b) Wiadomości i rozumienie Wyjaśnienie roli NADH i NADPH jako czynników redukujących w procesie asymilacji siarki przez rośliny 0−1 1 p. – za odpowiedź poprawną uwzględniającą przekazywanie elektronów Poprawna odpowiedź NADH / NADPH są źródłem elektronów (i protonów) do redukcji jonu siarczanowego SO 4 2− Zadanie 12. Tworzenie informacji Ocenienie podanych informacji dotyczących plazmidów na podstawie tekstu 0−2 2 p. – za poprawną ocenę wszystkich czterech informacji 1 p. – za poprawną ocenę każdych dwóch informacji Poprawne odpowiedzi 1. – F, 2. – P, 3. – P, 4. – F Zadanie 13. Wiadomości i rozumienie Wykazanie przystosowania roślin do życia w różnych środowiskach na przykładzie rozmieszczenia aparatów szparkowych w skórce liścia 0−1 1 p. – za wszystkie cztery poprawnie uzupełnione zdania Poprawna odpowiedź 1. – A, 2a – A, 2b – B, 2c – D Zadanie 14. Tworzenie informacji Sformułowanie wniosku dotyczącego zmienności badanej cechy na podstawie wyników w tabeli 0−1 1 p. – za poprawnie sformułowany wniosek uogólniający dane w tabeli Przykłady poprawnej odpowiedzi • W tym zbiorze orzeszków najwięcej jest takich, które mają długość średnią. • Im większa lub mniejsza jest długość orzeszka tym bardziej ich liczba odbiega od wartości przeciętnej.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2010.09 Szkoła konstruktorów klasa III, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow klasa III | : 2007-t teleinform, Teleinformatyk arkusze pisemne | : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny | : 2010 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2008r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2005 arkusz pp, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2008 marzec próbna przed 2008 OKE Jaworzno, arkusze | : 2005 arkusz pp przykł, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2005 arkusz pr próna, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 | : 2006 arkusz pp popr, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012 |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plakte20.opx.pl
. : : . |
|