3.WYZNACZANIE SIŁY CORIOLISA
|
3.WYZNACZANIE SIŁY CORIOLISA, fizyka, laborki
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ć w i c z e n i e 3 WYZNACZANIE SIŁY CORIOLISA 3.1 Opis teoretyczny Wyobraźmy sobie obserwatora siedzącego w środku obracającej się tarczy nadającego piłce pręd- kość początkową skierowaną wzdłuż promienia tarczy. Obserwator zewnętrzny (znajdujący się po- za obracającym kołem) nie zobaczy w tym procesie nic szczególnego. Piłka poruszała się po prostej ruchem jednostajnym (rys.3.1a). Natomiast obserwator siedzący na tarczy zauważył, że piłka wcale nie poruszała się (względem jego i tarczy) po prostej OD, ale po łuku OLC (rys.3.1b). c’ c’ L v c v c a) b) Rys.3.1. Ruch piłki po wirującej tarczy: a) dla obserwatora zewnętrznego, b) dla obserwato- ra związanego z tarczą W układzie wirującym dla obserwatora związanego z tym układem pojawia się pewna siła powodująca zakrzywienie toru ruchu ciała wypadającego na zewnątrz tarczy. Siła ta odchylała się od pierwotnego toru OD w prawo (na tarczy obracającej się niezgodnie ze wskazówkami zegara) Działa więc ona w prawo, a zatem prostopadle do wektora prędkości V r S A 3 A 2 A 1 B 1 B 2 v O B 3 Rys.3.2. Odchylenie ciała od pierwotnego toru OA 3 w prawo spowodowane siłą Coriolisa. Łuki A 1 B 1 , A 2 B 2 , A 3 B 3 są drogami przebytymi przez ciało pod wpływem tej siły odpowied- nio po czasach ∆ t, 2 ∆ t, 3 ∆ t. . Siłę tę od nazwiska od- krywcy nazywamy siłą Coriolisa. Należy jeszcze raz mocno podkreślić, że nie istnieje ona w ukła- dzie nieruchomego (zewnętrznego) obserwatora. Zajmijmy się teraz matematycznym opisem tego zjawiska; niech na tarczy obracającej się ruchem jednostajnym, znajduje się w jej środku ( w punkcie O, rys.3.2.) jakieś ciało, np. kula. Udzielmy kuli prędkości V o skierowanej ku punktowi A 3 . W układzie nieruchomym torem kuli będzie prosta OA 1 A 2 A 3 , natomiast na obracającej się tarczy kula zakreśli OB 1 B 2 B 3 . Odchylony od OA 3 w kie- runku przeciwnym w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu tarczy. Jeśli w układzie nierucho- mym odcinek OA 1 =∆s 1 został przebyty przez kulę w czasie ∆t, to w tym samym czasie punkt B 1 tarczy przebył drogę B 1 A 1 . Fakt ten pozwala nam napisać dwa równania: ∆s 1 = V ∆t i 1 B 1 = ∆s 1 ω ∆t gdzie ω oznacza prędkość kątową tarczy. Podstawiając ∆s 1 wyrażone pierwszym równaniem do drugiego, otrzymamy A 1 B 1 = V ω (∆t) 2 (3.1.) Z zależności tej widzimy, że w układzie obserwatora związanego z tarczą drogę A 1 B 1 kula przeby- wa ruchem jednostajnie przyśpieszonym, gdyż droga rośnie z kwadratem czasu. Żeby lepiej to zro- zumieć, zauważmy, że odcinki OA 1 , A 1 A 2 i A 2 A 3 są sobie równe , zatem przesunięcie kuli w kie- runku promienia, pomiędzy sąsiednimi okręgami kół, dokonuje się w równych czasach ∆t. W tym samym czasie ∆t tarcza zakreśla kąt ω∆t, co na rys.3.2. powtarza się trzy razy. Kolejne dro- gi A 1 B 1 , A 2 B 2 , A 3 B 3 pozostają do siebie w stosunku kwadratów kolejnych liczb całkowitych (1 : 4 : 9 :...). Długość łuku AB = α r . W tym samym czasie ∆t, gdy np. α rośnie dwa razy, to i r rośnie dwa razy, długość łuku rośnie więc czterokrotnie. Fakt taki obserwator ruchomy może przy- pisać tylko działaniu stałej siły. W czasie ∆t ma ona kierunek A 1 B 1, , a więc jest prostopadła do wek- tora prędkości V r . Wywołuje przyśpieszenie, które obliczymy ze znanego wzoru wyrażającego przebytą drogę 1 B 1 = 1 a C ( ∆ t ) 2 (3.2.) 2 Przyrównując do siebie oba ostatnie wzory otrzymujemy a = 2 V ω (3.3) Jest to wzór na tzw. przyśpieszenie Coriolisa. Siła Coriolisa która działa na ciało wywołuje to przy- śpieszenie, wyrazi się wzorem: F C = 2 m V ω (3.4) , jak też jaki ma ona zwrot. Obie te informacje tkwić będą w samym wzorze, jeśli napiszemy go w symbolice wektorowej. Przyśpieszenie Coriolisa jest iloczynem wektorowym, ze współczynnikiem 2, wektorów prędkości liniowej V r r ciała i prędkości kątowej r układu obracającego się a = V r × r (3.5) C Wzór ten wyraża tylko wartość siły Coriolisa; brak w niej jakichkolwiek informacji o tym, że siła ta jest prostopadła do osi obrotu i wektora prędkości V r 2 Jeśli obie strony tego wzoru pomnożymy przez masę ciała, otrzymamy wzór na siłę Coriolisa F C = V m r × r (3.6) Łatwo sprawdzić, że kierunek i zwrot siły Coriolisa w omówionym przez nas wypadku zgadza się z kierunkiem i zwrotem r × (reguła śruby prawoskrętnej). Obliczmy teraz odchylenie AB ciała pod wpływem siły Coriolisa. Przez analogię do wzoru (3.2) można napisać B = 1 a C t 2 (3.7) 2 gdzie: t – czas ruchu ciała od środka tarczy wynosi V s . Podstawiając tę zależność do (3.7) i korzystając ze wzoru (3.3) otrzymujemy: AB = ω S 2 (3.8) V W ćwiczeniu badamy tę zależność ( funkcja AB = f(s 2 ) jest liniowa) oraz wyznaczamy przyśpiesze- nie i siłę Coriolisa podczas ruchu kulki po obracającej się tarczy. 3.2. Opis układu pomiarowego Aparatura służąca do badania siły Coriolisa składa się z tarczy wprowadzonej w ruch obrotowy za pomocą silnika elektrycznego. Prędkość kątową tarczy zmieniać można za pomocą autotransformatora, z którego zasilany jest sil- nik. Kulka zostaje wprawiona w ruch po tarczy dzięki równi pochyłej obracającej się z tarczą. Może być ona zwalniana z różnych wysokości równi pochyłej za pomocą odpowiedniego przycisku. Do tarczy można przymocować wyprofilowaną kartkę papieru. Kulkę przed eksperymentem macza się w tuszu, żeby podczas ruchu po tarczy pozostawiła ślad toru. 3.3. Przeprowadzenie pomiarów 1. Przymocować okrągło wyprofilowany papier do tarczy. 2. Stosując rękawice gumowe, zamoczyć kulkę w tuszu i umocować ją na równi pochyłej przy po- łożeniu oznaczonym cyfrą. 3. Zwolnić kulkę – zostawi ona na papierze ślad linii prostej będącej linią odniesienia (jak prosta OC` na rys3.1b). 4. Ponownie zamoczyć kulkę w tuszu i umocować na równi pochyłej w poprzednim położeniu. 5. Włączyć silnik i autotransformator ustawić obroty tarczy na małej prędkości kątowej. 6. Po ustaleniu się obrotów zmierzyć sekundomierzem czas trwania 10 pełnych obrotów. 7. Zwolnić kulkę – zostanie ślad (odpowiadający łukowi OLC na rys.3.1b). r 2 r V 8. Powtórzyć 2 - 3 razy operacje 4 – 7 stosując za każdym razem coraz to większe prędkości kątowe obrotu tarczy. 9. Zdjąć papier z tarczy. 3.4. Opracowanie wyników pomiarów 1. Na otrzymanym z doświadczenia wykresie narysować półokręgi tak, aby dzieliły one promień tarczy na 5 – 6 równych odcinków ( patrz rys.3.3.). 0 A 1 2 4 3 Rys.3.3. Przykładowy wynik z doświadczenia (a) i sposób opracowania dla jednego łuku (b) 2. Dla każdego doświadczalnego łuku: a) określić długość łuków A 1 B 1 , A 2 B 2 , itd. W tym celu należy wyznaczyć kąty α 1 = ∠ A 1 OB 1 α 2 = ∠ A 2 OB 2 ...................... w radianach ( np. znajdując konstrukcyjne tangensy tych kątów) oraz odcinki OA 1 OA 2, ....Wówczas 1 B 1 = α 1 OA 1 2 B 2 = α 2 OA 2 b) wykreślić zależność AB = f(s 2 ). Zmiennej s odpowiadają odcinki OA 1 , OA 2 itd. Po punk- tach pomiarowych przeprowadzić prostą; c) z nachylenia prostej (wzór (3.8) wyznaczyć wartość ilorazu V ω . Ponieważ z bezpośrednie- go pomiaru znamy ω, a więc możemy wyznaczyć prędkość kulki V; d) obliczyć ( ze wzoru (3.5.)) przyśpieszenie Coriolisa; e) ze wzoru (3.6) obliczyć siłę Coriolisa. 3. Zestawić wyniki otrzymane dla wszystkich doświadczalnych łuków i wyciągnąć wnioski. 3.5 Pytania kontrolne 1. Zdefiniować siłę Coriolisa. 2. Wyprowadzić wzór na przyśpieszenie Coriolisa. 3. Podać przykłady występowania siły Coriolisa. 4. Dlaczego ciała swobodnie spadające odchylają się od pionu w kierunku wschodnim? L i t e r a t u r a [1] Kittel C., Knight W .D., Ruderman M.A.: Mechanika, PWN, „Warszawa” 1973 [2] Szczeniowski S.: Fizyka doświadczalna, cz. I. PWN, Warszawa 1972 [3] Piekara A.: Mechanika ogólna. PWN, Warszawa 1964.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2009 MAJ OKE PR, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, FIZYKA arkusze maturalne, POZIOM ROZSZERZONY | : 2010 MAJ OKE PP, Szkoła, Liceum^Technikum, MATURA, FIZYKA arkusze maturalne, POZIOM PODSTAWOWY | : 3. Liczby zaspolone, Zarządzanie i inżynieria produkcji KOLOKWIA, WYKŁADY, SKRYPTY, Zarządzanie CHEMIA, FIZYKA, Matma | : 2002m matematyczno przyrodniczy standard poznaj zainteresowania arkusz, Matematyka, fizyka etc, (!) Egzamin gimnazjalny | : 20. Elektrostatyka II, Politechnika Wrocławska, Energetyka, Energetyka, Fizyka, Wykład i zagadnienia (huzarwzl) | : 2006 LISTOPAD OKE PP ODP, Materiały - TECHNIKUM TELEINFORMATYCZNE, Fizyka - MATURA, POZIOM PODSTAWOWY | : 2010 MAJ OKE PR, Materiały - TECHNIKUM TELEINFORMATYCZNE, Fizyka - MATURA, POZIOM ROZSZERZONY | : 2011 MAJ OKE PP, Materiały - TECHNIKUM TELEINFORMATYCZNE, Fizyka - MATURA, POZIOM PODSTAWOWY | : 2006 MAJ OKE PR, Materiały - TECHNIKUM TELEINFORMATYCZNE, Fizyka - MATURA, POZIOM ROZSZERZONY | : 2008 MAJ OKE PR, Materiały - TECHNIKUM TELEINFORMATYCZNE, Fizyka - MATURA, POZIOM ROZSZERZONY |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|