2006 STYCZEŃ OKE PR, Matura
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Miejsce na naklejkę z kodem szkoły dysleksja MWO-R1A1P-061 EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE Arkusz II POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 150 minut ARKUSZ II STYCZEŃ ROK 2006 Instrukcja dla zdającego 1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16stron. Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin. 2. Arkusz zawiera dwie części. Część pierwsza arkusza wymaga analizy materiałów źródłowych, a część druga napisania krótkiego wypracowania na jeden z podanych tematów. 3. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym. 4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl. 6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie. 7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla egzaminatora. 8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 50 punktów Życzymy powodzenia! Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy KOD ZDAJĄCEGO PESEL ZDAJĄCEGO 2 Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie Arkusz II Część I. Analiza źródeł. Materiał A [...] społeczności ludzkie stają się coraz mocniej powiązane rozbudowaną siecią zależności ekonomicznych, finansowych, politycznych, strategicznych, kulturalnych. Zdarzenia w jednej części świata wywierają natychmiastowy wpływ na to, co dzieje się w krajach najbardziej odległych. Krach na giełdzie w Hong Kongu odbija się echem w kantorach w Warszawie. Spadek produkcji ropy w Iraku decyduje od razu o zwyżce cen benzyny w Islandii. [...] Mini- hulajnogi czy buty na koturnach pojawiają się niemal jednocześnie w sklepach Berlina, Mediolanu, Londynu i Łomży. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, s.583. Materiał B Globalizacja gospodarki , tworzenie gospodarki światowej, wktórej istnieje swobodna możliwość przepływu dóbr, usług oraz czynników wytwórczych. Gospodarcza zależność między krajami widoczna była już w czasie krachu giełdowego w 1929 na Wall Street, kiedy nastąpiło powszechne załamanie. Obecnie struktura ekonomiczna świata jest jeszcze bardziej skomplikowana, a wielość i siła więzi stanowi o konieczności wspólnego rozwiązywania problemów. Od lat 90., w związku z likwidacją odrębnego systemu państw bloku socjalistycznego i reformami gospodarczymi w Chinach można mówić o upowszechnianiu się wspólnego modelu gospodarczego, co przyspiesza proces globalizacji. Jego podstawowymi czynnikami są: światowy system walutowy, rozwój struktur integracji gospodarczej, rozrost transnarodowych korporacji, międzynarodowych firm, tworzenie i umacnianie organizacji współtworzących ład gospodarczy w skali światowej. [...] Wielka Internetowa Encyklopedia Multimedialna WIEM – Zadanie 25. (2 pkt) Na podstawie opisów zawartych w materiałach A i B wymień cztery czynniki, które sprzyjają procesowi globalizacji. • ........................................................................................................................................... .......................................................................................................................................... • ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... • ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... • ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... Materiał C Z perspektywy euroatlantyckiej prawa te ( tj. prawa człowieka ) mają naturalnie wartość ponadnarodową, dlatego też [...] powinny stanowić nieusuwalny składnik etyki każdego ze społeczeństw na naszym globie. Niestety, okazuje się, że postulowany uniwersalizm niektórych praw człowieka pozostaje w wyraźnej sprzeczności z systemem Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie 3 religijnym lub społecznym wielu państw Orientu. Sama wolność sumienia i wolność słowa bywają uznawane wręcz za zagrożenie dla stabilności poszczególnych państw, których korzenie mocno tkwią w systemie religijnym lub filozoficzno-społecznym całkowicie odmiennym od tradycji judeo-chrześcijańskiej. [...] Na nieszczęście, te fundamentalne różnice kulturowe są jakby niedostrzegane lub też celowo ignorowane w świecie euroatlantyckim, który nadal przekonany jest o uniwersalnej wartości swoich idei. Ta ignorancja, wynikająca w dużej mierze z zapatrzenia we własną doskonałość technologiczną oraz niespotykany wcześniej w historii dobrobyt i trwałość praw obywatelskich, może mieć fatalne konsekwencje w całkiem niedalekiej przyszłości. P. Kłodkowski, Wojna światów? O iluzji wartości uniwersalnych, Kraków 2002, s. 9 – 10. Zadanie 26. (2 pkt) Na podstawie materiału C wyjaśnij, dlaczego pojęcie praw człowieka może budzić sprzeciw przedstawicieli kultur pozaeuropejskich. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Arkusz II 4 Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie Arkusz II Materiał D Fale innowacyjne INTERNET Innowacje Maszyna parowa Kolej żelazna Samochód Mikro- procesor Cykle 1850 1900 1950 2000 Wczesna industrializacja Późna industrializacja Społeczeństwo usługowe Społeczeństwo wiedzy Kapitał Informacja i wiedza Czynniki produkcji Surowce Praca Kapitał Kapitał ludzki Źródło ilustracji: P. Sienkiewicz, Teoria rozwoju społeczeństwa informacyjnego; . Zadanie 27. (4 pkt) Przeanalizuj wykres zawarty w materiale D. Wykonaj polecenia: A. Oceń tempo pojawiania się kolejnych fal (cykli) innowacyjnych. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... B. Korzystając z wykresu oraz wiedzy własnej, podaj trzy różnice między społeczeństwem wiedzy a społeczeństwem wczesnej industrializacji. • ........................................................................................................................................... .......................................................................................................................................... • ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... • ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie 5 Materiał E Sieć i globalna, natychmiastowa komunikacja prowadzą nieuchronnie do globalizacji przepływów wszystkich wartości, które można wyrazić w formie elektronicznej. W efekcie wszystko może wydarzyć się w każdym momencie i każdym miejscu [...]. Najlepszy przykład to sposób, w jaki abstrakcyjne decyzje zarządców globalnych funduszy inwestycyjnych mogą w jednej chwili zmienić los ludzi mieszkających w miejscu, gdzie znajduje się na przykład fabryka, której akcjami dysponuje wspomniany fundusz. Mały ruch na giełdzie, nagłe przerzucenie funduszów Polski do Chin [...] i już kilkaset osób nie ma pracy (lub ją właśnie zyskuje), a tradycyjne życie lokalnej wspólnoty zostaje zburzone. E. Bendyk, Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności, Warszawa 2002, s.185. Materiał F Internet staje się miejscem prowadzenia rozgrywek wojennych, których skutki zagrażają politycznemu, a przede wszystkim ekonomicznemu bezpieczeństwu państw. Obecne konflikty polityczne i zbrojne często są uzupełniane atakami, zagrażającymi bezpieczeństwu teleinformatycznemu walczących stron. W tym roku odnotowaliśmy 2 poważne starcia: na linii Waszyngton - Pekin oraz konflikt izraelsko-palestyński. W obu przypadkach atakowano serwery rządowe, informacyjne oraz biznesowe, jednocześnie zalewając je tekstami propagandowymi. Co prawda zaatakowane instytucje nie zostały narażone na ogromne starty finansowe, łatwo jednak wyobrazić sobie zmasowany atak, w wyniku którego następuje blokada komunikacji sieciowej, serwisy e-commerce 1 przestają funkcjonować, co zmusza wiele instytucji do poniesienia kolosalnych kosztów. Taki scenariusz cyberwojny, polegającej na destrukcji nowoczesnej gospodarki, w tym systemów bankowych i teleinformatycznych, wcale nie jest taki daleki. Internet okazuje się równie dobrym, jak konwencjonalne, narzędziem strategii wojennej. A. Meller, Internet idzie na wojnę, PC World Computer, wersja on-line, wrzesień 2002. Zadanie 28. (2 pkt) Na podstawie materiałów E i F oceń wpływ Internetu na gospodarkę i stan bezpieczeństwa współczesnych państw. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 1 Handel za pośrednictwem Internetu (handel elektroniczny). Arkusz II
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2006 2 IPN - Pamięć i Sprawiedliwosc, IPN - PAMIĘĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ | : 3. arkusz Jezyk polski poziom p rok 2009 , MATURA, język polski | : 2005-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2007-maj-Chemia - arkusz I - poziom podstawowy, Arkusze Maturalne, Chemia | : 2002 - Arkusz III - rozwiązania, MATURA, HISTORIA SZTUKI!, ARKUSZE I ROZWIĄZANIA | : 2005-maj-Biologia - klucz odpowiedzi i schemat oceniania do arkusza II, Arkusze Maturalne, Biologia | : 2006a1p, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne | : 2011-arkusz, Matura z angielskiego - arkusze | : 2003a1, Chemia, CHEMIA = arkusze maturalne | : 2006 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2004r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plamericanway.pev.pl
. : : . |
|