Strona główna
  2005 klucz chemia pr

2005 klucz chemia pr, Biologia i Chemia, Rozszerzony chemia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO II
• Zdający otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwiązania, precyzyjnie odpowiadające
poleceniom zawartym w zadaniach.
• Gdy do jednego polecenia zdający poda dwie odpowiedzi (z których jedna jest
prawidłowa, druga nieprawidłowa), to nie otrzymuje punktów za żadną z nich.
• Jeżeli polecenie brzmi:
Napisz równanie reakcji...
, to w odpowiedzi zdający powinien
napisać równanie reakcji chemicznej, a nie jej schemat.
• Dobór współczynników w równaniach reakcji chemicznych może różnić się od
zalecanego (np. mogą być zwielokrotnione). Niewłaściwy dobór lub brak
współczynników powoduje utratę 1 punktu.
• W rozwiązaniach zadań rachunkowych błędny zapis jednostki lub jej brak przy
ostatecznym wyniku liczbowym powoduje utratę 1 punktu.
• Za poprawne obliczenia będące konsekwencją zastosowania niepoprawnej metody
zdający nie otrzymuje punktów.
• Całkowicie poprawne rozwiązanie zadań rachunkowych, uwzględniające inny tok
rozumowania niż podany w modelu, oceniane jest pełną liczbą punktów.
Nr
zad.
Model odpowiedzi
(w nawiasach podano elementy poprawne, ale niewymagane)
Punktacja
za
czynność
sumaryczna
31. - za napisanie równania:
210
1
2
lub α lub)
Jeżeli zdający w równaniu zamiast „
20
82
Pb”
przedstawi zapis
206
4
1
82
E
(
lub inny ogólny symbol pierwiastka)
również otrzymuje
1 pkt.
32. - za oszacowanie masy, która pozostanie:
1
0,125 g lub 125 mg lub
8
1
g
1
33. - za metodę, np.:
V
1
= k[SO
2
]
2
[O
2
]
V
2
= k(3[SO
2
])
2
3[O
2
] = 27k[SO
2
]
2
[O
2
]
1
1
- za stwierdzenie, że szybkość reakcji zwiększy się 27 razy
lub
2
V
2
= lub
27
1
= lub V
2
= 27V
1
1
V
V
27
1
2
34. za podanie przyczyny:
np.: etanol ma budowę polarną, tworzą się asocjaty; między
cząsteczkami etanolu (w etanolu) występują oddziaływania
międzycząsteczkowe typu dipol-dipol; pomiędzy cząsteczkami
etanolu tworzą się wiązania wodorowe; (a propan ma budowę
niepolarną; pomiędzy cząsteczkami propanu występują bardzo
słabe oddziaływania międzycząsteczkowe; brak wiązań
wodorowych między cząsteczkami propanu)
1
1
84
Po →
20
82
Pb +
2
α ( lub
He
V
2
35. - za metodę, np.:
1
zastosowanie równania Clapeyrona: pV =
M
m
RT
275
K

34
g

83
14
hPa

dm
3

K


mol

1
M
=
1520
hPa

30
dm
3
2
1
za obliczenie masy molowej M = 17 g·mol
-1
g
lub M = 17
mol
lub zapis „1mol gazu ma masę 17 g”
36.
- za poprawną klasyfikację:
1
1
CO
2
3

- zasada
NH
4
- kwas
- za napisanie równań reakcji:
4
3
+ H
2
O

OH
-
+ HCO
3
NH
4
+ H
2
O

NH
3
+ H
3
O
+
lub innych równań zawierających poprawnie dobrane sprzężone
pary kwas - zasada
CO
2

1
1
37. - za zastosowanie poprawnej metody
1
1
- za obliczenie ∆ H
X
= -110,5 kJ·mol
-1
2
38. - za określenie wpływu czynników na ilość powstającego
amoniaku:
a) zmniejszenie (ilości amoniaku)
b) zmniejszenie (ilości amoniaku)
c) zwiększenie (ilości amoniaku)
1
1
1
3
39.
- za przedstawienie schematu doświadczenia potwierdzającego
różnicę w aktywności miedzi i cynku
1
- za podanie obserwacji odpowiednich do zaplanowanego
doświadczenia, np.: blaszka cynkowa w roztworze CuSO
4
pokrywa się (czerwonobrunatnym) nalotem
lub (niebieski) roztwór odbarwia się
lub jeżeli blaszkę miedzianą zanurzymy w roztworze ZnSO
4
to
nie zaobserwujemy żadnych objawów przebiegu reakcji
lub następuje zmiana masy blaszki
Porównanie aktywności może być dokonane za pomocą
odpowiedniego ogniwa galwanicznego.
2
5
- za napisanie równania reakcji:
Zn + Cu
2+
→ Zn
2+
+ Cu
lub równanie w formie pełnej jonowej
Dla ogniwa galwanicznego uznaje się podanie równań reakcji
elektrodowych.
1
- za sformułowanie wniosku np. Cynk jest bardziej aktywny od
miedzi.
1
1
,
 3
40.
- za podanie wzorów lub nazw odczynników np.
K
2
Cr
2
O
7
i/lub K
2
CrO
4
, H
2
SO
4
, NaOH
Dopuszczalne jest: roztwory wodne rozpuszczalnych
chromianów(VI) i/lub dichromianów(VI) , roztwory kwasów
tlenowych i zasady.
1
- za opis doświadczenia (słowny lub rysunek), np. Do probówki
z roztworem chromianu(VI) potasu dodajemy roztwór kwasu
siarkowego(VI), po chwili do probówki dodajemy roztwór
wodorotlenku sodu.
W opisie doświadczenia muszą być podane wzory lub nazwy
zastosowanych chromianów(VI) i dichromianów(VI), o ile nie
znalazły się wśród odczynników.
1
5
- za spostrzeżenia, odpowiednie do opisanego doświadczenia,
np. Po dodaniu do (żółtego) roztworu chromianu(VI) potasu
roztworu kwasu siarkowego(VI) jego barwa zmieniła się (na
pomarańczową), następnie po dodaniu roztworu wodorotlenku
sodu nastąpiła zmiana barwy (na żółtą).
1
za sformułowanie dwóch wniosków, np.:
dichromiany(VI) są trwałe w środowisku kwasowym,
chromiany(VI) w środowisku zasadowym
lub
dichromiany(VI) są nietrwałe w środowisku zasadowym
chromiany(VI) w środowisku kwasowym
1
1
41. - za podanie numerów probówek, w których zachodzi:
wysalanie: probówki II i V
denaturacja: probówki I, III, IV
1
1
- za wyjaśnienie:
Wysalanie, np. zachodzi odwracalna koagulacja lub każda inna
prawidłowa odpowiedź;
Denaturacja, np. zachodzi nieodwracalna koagulacja lub każda
inna prawidłowa odpowiedź.
1
1
4
42. - za poprawne określenie stopni utlenienia atomów węgla
podkreślonych we wzorach cząsteczek
C
H
4
(-IV)
C
H
3
OH (-II) H
C
HO (0) CH
3
C
HO (I)
2
Za 4 poprawne odp. – 2 pkt, za 3 poprawne odp. – 1 pkt,
za 2,1 lub 0 poprawnych odp. – 0 pkt.
43.
za metodę
- np.: za obliczenie stężenia każdego z jonów:
[Ca
2+
] = [SO
1
4
] = 0,025 mol·dm
-3

- za obliczenia
za obliczenie iloczynu stężeń: 0,025 · 0,025 = 6,25 ·10
-4
- za wniosek
- za stwierdzenie np: Osad się wytrąci (ponieważ iloczyn stężeń
jest większy od iloczynu rozpuszczalności).
1
1
3
2
4
Informacja wprowadzająca pozwala na alternatywne
rozwiązanie, prowadzące do:
wartości iloczynu stężeń jonów: (0,025)
2
· (0,025)
2
= 3,9·10
-7
i stwierdzenia: osad się nie wytrąci (ponieważ iloczyn stężeń jest
mniejszy od iloczynu rozpuszczalności)
44.
- za podanie obserwacji, np: wytrąca się osad (barwy
zielonkawej, białej, zielonej)
osad stopniowo zmienia barwę (brunatnieje)
1
1
- za napisanie równań reakcji
Fe
2+
+ 2OH
-
→ Fe(OH)
2

lub FeCl
2
+ 2NaOH → Fe(OH)
2
↓ + 2NaCl
1
4
1
4Fe(OH)
2
+ O
2
+ 2H
2
O → 4Fe(OH)
3

Jeżeli zdający nie narysuje strzałek oznaczających strącanie się
osadu, również otrzymuje po 1 pkt za każde równanie.
45.
- za określenie odczynu:
probówka I – odczyn zasadowy
probówka II – odczyn kwasowy lub kwaśny
1
1
- za podanie wzorów lub nazw cząsteczek i jonów prawidłowo
w obu probówkach:
I: OH
-
, CH
3
COOH, Na
+
, CH
3
COO
-
, (H
2
O)
II: H
+
, Cl
-
, NH
4
+
, NH
3
·H
2
O lub NH
3(aq)
lub NH
3
, (H
2
O)
1
1
4
Z
apis NH
4
OH uznaje się za błędny
.
- za niepełną odpowiedź (1pkt):
I: CH
3
COOH, OH
-
, Na
+
, (H
2
O)
II: NH
3
·H
2
O lub NH
3(aq)
lub NH
3
, H
+
, Cl
-
, (H
2
O)
46. - za napisanie równania reakcji:
2H
2
O + 2e
-
→ H
2
+ 2OH
-
- za napisanie równania
reakcji:
2H
+
+ 2e
-
→ H
2
1
1
2
- za podanie wzoru soli
np. Na
2
SO
4
- za podanie wzoru kwasu
tlenowego
np. H
2
SO
4
47.
- za napisanie schematu ogniwa:
Pt│ Sn
2+
, Sn
4+
║ Fe
3+
, Fe
2+
│Pt
lub zamiast „Pt” – „C
(grafit)

1
3
- za napisanie równań reakcji:
1
1
2Fe
3+
+ 2e
-
→ 2Fe
2+
Sn
2+
→ Sn
4+
+ 2e
-
48. - za podanie wzoru każdego aminokwasu:
3x1
H
2
N – CH – CH
2
– CH
2
– COOH H
2
N – CH – COOH
| |
COOH CH
2
– SH
3
H
2
N – CH
2
– COOH
5
49.
- za podanie wzoru substancji X: Cu(OH)
2
1
- za uzupełnienie tabeli np.:
probówka I: wydziela się gaz lub wydziela się wodór lub metal
się roztwarza (rozpuszcza)
probówka III: papierek uniwersalny (wskaźnikowy) zabarwia się
na bladoróżowo
1
1
3
50. - za podanie nazwy produktu: eten
1
1
- za napisanie równania reakcji:
2CH
3
– CH = CH
2
→ CH
2
= CH
2
+ CH
3
– CH = CH – CH
3
2
51. - za podanie dwóch zastosowań polietylenu, np.: opakowania,
folie, torby, butelki, pojemniki na wodę i chemikalia, wyroby
galanteryjne, przewody kanalizacyjne, rury
1
1
- za podanie dwóch zastosowań polichlorku winylu, np.: rury do
przemysłu chemicznego, płytki i wykładziny podłogowe,
izolacja przewodów elektrycznych, opakowania, uszczelki, ramy
okienne, meble ogrodowe
Punkt przyznaje się tylko za podanie nazw przedmiotów a nie np.
gałęzi przemysłu.
2
52. - za przedstawienie słownego opisu doświadczenia, np.:
gaz powstały w wyniku termicznego rozkładu polietylenu
wprowadzamy do wody bromowej lub do roztworu
manganianu(VII) potasu
lub do probówki z zebranym gazem dodajemy wodę bromową
lub roztwór manganianu(VII) potasu
Nie jest wymagany opis metody rozkładu termicznego
polietylenu.
1
2
1
- za podanie obserwacji, odpowiednich do zaplanowanego
doświadczenia, np.: woda bromowa odbarwiła się; lub roztwór
manganianu(VII) potasu odbarwił się lub roztwór odbarwia się
i/lub wytrąca się brunatny osad
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lwy.xlx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2008 marzec CKE geografia PR, Matura Geografia, Matura Geografia, TESTY MATURALNE, 2008 marzec CKE
     : 2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ARKUSZ, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK POLSKI
     : 2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom rozszerzony TEST, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, JĘZYK FRANCUSKI
     : 2015 matura INFORMATYKA poziom rozszerzony TEST II, NOWA MATURA 2015 arkusz + odpowiedzi, INFORMATYKA
     : 2006 listopad CKE 2006 Probna matura Arkusz PR Geografia, Geografia - testy maturalne
     : 2007.01 Rozszerzenia środowiska bazodanowego Kexi [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych
     : 2006 maj CKE Oryginalny arkusz maturalny 2-PR Geografia, Geografia - testy maturalne
     : 2005-d-street24inches, marzocchi service manuals, marzocchi manuals
     : 2005-shiversc, marzocchi service manuals, marzocchi manuals
     : 2006 maj CKE Odpowiedzi Oryginalny arkusz maturalny 2-PR Geografia, Geografia - testy maturalne
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT