2000.04 Tester refleksu Kto ...
|
2000.04 Tester refleksu Kto szybszy, Elektronika2000
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Tester refleksu 2417 Do czego to służy? Układ przeznaczony jest przede wszyst− kim do zabawy. Z jego pomocą można urzą− dzić zawody, które wyłonią zawodnika, który ma najlepszy refleks. Opisany prosty przyrząd może też pełnić znacznie poważniejszą rolę – jako pomocniczy sprzęt do trenowania refleksu sportowców. W każdym przypadku potrzebni są dwaj zawodnicy. Zadaniem każdego jest jak naj− szybsze naciśnięcie „swojego” przycisku po zaświeceniu się diody LED. Dwie inne diody pokażą, który z zawodników był szybszy. Dużą zaletą prezentowanego układu jest jego prostota. Ten atrakcyjny układ przezna− czony jest więc dla wszystkich początkują− cych. Dwie wersje montażowe zestawu AVT−2417 umożliwią jego budowę zarówno zupełnie początkującym, jak i tym, którzy chcieliby zacząć swą przygodę z techniką SMD. U1D. Przerzutnik RS zbudowany z bramek U1C, U1D jest wtedy w stanie, który w podręcznikach nazywa się stanem zabro− nionym. Oczywiście przerzutnikowi nic się nie stanie, a określenie „stan zabroniony” wynika jedynie z faktu, że układ nie zacho− wuje się jak „książkowy” przerzutnik, bo na obu wyjściach panuje ten sam stan logiczny. W tym wypadku na nóżkach 10, 11 panu− je stan wysoki. Obie diody D3, D4 są wyga− szone. Ponieważ na obu wejściach bramki U1B występuje stan wysoki, na jej wyjściu panuje stan niski. Nie ma to jednak specjal− nego znaczenia. Naciśnięcie jednego z przycisków S1, S2, w czasie gdy na wyjściu U1A jest stan niski nie powoduje żadnej reakcji układu, ponieważ na wejściach 8, 12 i tak panuje stan niski. W chwili, gdy na wyjściu U1A pojawi się stan wysoki, zaświeci się dioda D2, ale stan bramek U1B, U1C, U1D nie zmieni się – nadal na nóżkach 10, 11 będzie się utrzymy− wał stan wysoki, a dzięki rezystorom R3...R5, na wejściach 8, 12 stan niski. W takiej sytuacji naciśnięcie któregokol− wiek przycisku S1, S2 radykalnie zmieni sytu− ację. Jeśli przykładowo szybszy okaże się za− wodnik obsługujący przycisk S2, wtedy stan wysoki zostanie podany na nóżkę 8. Ponieważ na nóżce 9 będzie też stan wysoki, na wyjściu bramki U1C pojawi się stan niski. Zaświeci się dioda D4, a stan niski na nóżce 5 spowodu− je zmianę stanu bramki U1B. Na jej wyjściu pojawi się stan wysoki. Ponieważ na wyjściu U1A też jest stan wysoki, dioda D1 nie prze− szkodzi, by stan wysoki pojawił się na obu wejściach 8, 12 bramek U1C, U1D. Nie spowoduje to jednak żadnych dalszych zmian. Na wyjściu bramki U1C, a więc Rys. 1 Schemat ideowy Jak to działa? Schemat ideowy układu pokazany jest na rysunku 1 . Podstawą zabawy jest zielona dioda świecąca D2. Sterowana jest ona przez generator zbudowany na bramce U1A. Gdy na wyjściu bramki U1A pojawi się stan wysoki, zaświeci się dioda D2, i każdy z zawodników powinien jak najszybciej uru− chomić „swój” przycisk (S1, S2). Zaświeci się jedna z lampek D3, D4. Będzie to lampka tego zawodnika, który był szybszy. Układ połączeń na schemacie może wy− dawać się dziwny. W rzeczywistości jego działanie jest bardzo proste. Analizę należy zacząć od chwili, gdy pracujący swobodnie generator U1A ma na wyjściu stan niski. Dio− da D2 nie świeci. Dzięki diodzie D1 stan ni− ski panuje także w punkcie połączenia R3, R4, R5 i na wejściach 8, 12 bramek U1C, 76 Elektronika dla Wszystkich Kto szybszy? także na nóżce 13 bramki U1D, odrobinę wcześniej pojawił się stan niski, więc pojawie− nie się stanu wysokiego na nóżce 12 nie zmie− ni stanu bramki U1D. Na jej wyjściu pozostanie stan wysoki. Nie zmieni się on także wskutek naciskania przycisku S1, ponieważ na nóżce 12 i tak jest stan wysoki, a na nóżce 13 – niski. Tym samym zaświecenie jednej z diod D3, D4 rzeczywiście wskaże, który przycisk został naciśnięty wcześniej. Jedna z diod D3, D4 będzie świecić aż do chwili, gdy na wyjściu generatora U1A znów pojawi się stan niski. Zgaśnie dioda D2, a dzięki diodzie D1 stan niski pojawi się na wejściach 8, 12 bramek U1C, U1D, niezależ− nie od stanu wyjścia bramki U1B. Układ przejdzie do omawianego wcześniej stanu spoczynku. Jak z tego widać, naciśnięcie przycisku przed zaświeceniem się diody D2 (falstart) nie spowoduje reakcji układu. Wyklucza to moż− liwość oszukiwania, przez wcześniejsze uru− chomienie przycisku. Aby jednak zawodnicy nie przyzwyczaili się do długości cyklu, okres drgań generatora U1A musi być dość długi. Minimalna długość cyklu to 5...7 sekund, ale lepiej ją zwiększyć do 10...30 sekund. Można to zrobić, zmieniając wartość rezystora R1, ewentualnie kondensatora C1. Przeprowadzo− ne próby wykazały, że wartości podane na schemacie i w spisie elementów są optymalne. Należy jednak liczyć się ze znacznym rozrzu− tem uzyskiwanych czasów, ze względu na roz− rzuty napięć progowych bramki U1A i ich za− leżność od napięcia zasilania i temperatury. Układ w czasie, gdy jest nieobsługiwany, pobiera prąd (generator i dioda D2, dlatego konieczny jest wyłącznik zasilania. W tej ro− li wykorzystano popularny jumper, zwierają− cy dwie szpilki. Układ może być zasilany dowolnym na− pięciem w zakresie 3...18V. Górnym ograni− czeniem jest napięcie zasilania kostki U1 (18V) i kondensatorów C1, C2. Przeprowa− dzono próby zasilania układu z jednej 3−wol− towej baterii litowej. Układ pracował, ale ja− sność świecenia diod była mała. Lepiej zasi− lać układ napięciem większym, np. 6V z dwóch baterii litowych lub 4,5V z trzech ogniw 1,5−woltowych, a nawet z baterii 9−woltowej. Przy montażu układu scalonego dobrze jest najpierw przylutować jedną nóżkę (nr 7 lub nr 14), a potem pozostałe. Szczegółowe wskazówki dotyczące montażu przedstawio− ne były w EdW 8/99 str. 15...20. Komu nie udałoby się wykonać wersji SMD, bez trudu zbuduje wersję klasyczną z typowymi elementami przewlekanymi na płytce pokazanej na rysunku 3 . W tym wy− padku montaż nie powinien sprawić żadnych trudności. Nieco większą uwagę należy tylko po− święcić bateriom. W obu przypadkach prze− widziano zasilanie z dwóch baterii litowych CR2032 lub CR2025. Fotografia wstępna po− kazuje jak można z trzech kawałków drutu wykonać prosty „pojemnik” na te baterie. Aby zapobiec zwarciu jednej z nich, na prze− wody należy założyć odcinki jakiejś koszulki. Oczywiście układ można zasilić z baterii 9V wykorzystując tzw. „kijankę”. Jasność świecenia diod LED można zmie− niać, stosując rezystory R2, R6, R7 o innych wartościach. Trzeba jednak pamiętać, że nadmierne zmniejszenie ich wartości w celu zwiększenia jasności może spowodować błęd− ne działanie przyrządu. Chodzi o to, że w tym prościutkim układzie nie zastosowano żad− nych buforów, choćby tranzystorów. Napięcie z wyjść bramek U1A, U1C, U1D wykorzysty− wane jest zarówno do sterowania diod LED, jak i wejść innych bramek. Jeśli prąd pobiera− ny przez diody LED będzie duży, spadek na− pięcia na rezystancji wyjściowej bramek może spowodować, że występujące tam napięcia bę− dą błędnie interpretowane przez wejścia in− nych bramek. Właśnie dlatego zastosowano stosunkowo rezystory ograniczające prąd LED−ów o stosunkowo dużej wartości 1k. Kto zechce, może zmienić częstotliwość generatora U1A, najlepiej przez zmianę war− tości R1. Układ prawidłowo zmontowany ze sprawnych elementów będzie od razu po− prawnie pracował. Objawem właściwego działania jest okresowe zaświecanie i gasze− nie diody D2. Gdy dioda D2 się zaświeci, trzeba nacisnąć jeden z przycisków – zapali się jedna z diod D3, D4, wskazująca, który przycisk został wciśnięty wcześniej. Aby dać obu zawodnikom jednakowe szanse, układ przycisków i diod jest symetryczny. Wesołej zabawy i dobrego refleksu życzy autor Piotr Górecki Rys. 2 Schemat montażowy wersji SMD Wykaz elementów Wykaz elementów dla wersji klasycznej R1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1M ΩΩ C1,, C2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10µF/16V D1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1N4148 D2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .LED ziiellona 5mm D3,, D4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .LED czerwona 5mm S1,, S2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .miikroswiittch U1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4093 Jumper i 3 golldpiiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1x2 Rys. 3 Schemat montażowy wersji kla− sycznej Wykaz elementów dla wersji SMD R1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1M ΩΩ SMD 2sztt.. R2,, R6,, R7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1k ΩΩ SMD 6sztt.. R3,, R4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100k SMD 4sztt.. SMD 2sztt.. C1,, C2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10µF/10V SMD 4sztt.. D1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1N4148 SMD 2sztt.. D2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .LED ziiellona 3mm 1sztt D3,, D4 . . . . . . . . . . . . . . . .LED czerwona 3mm 2sztt.. S1,, S2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .miikroswiittch 2sztt.. U1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4093 SMD 2sztt.. Jumper i 3 golldpiiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1x2 2 batteriie liittowe CR2032 Montaż i uruchomienie Montaż tego prostego układu nie powi− nien sprawić trudności. Ze względu na atrak− cyjność urządzenia, przewidziano dwie wersje: klasyczną i SMD. Nabywcy kitu AVT−2417 otrzymają dwie wersje płytki i dwa komplety elementów (z czego elementy SMD w podwójnej ilości, ze względu na możliwość uszkodzenia podczas montażu). Układ w wersji SMD można zmontować na płytce drukowanej, pokazanej na rysunku 2 . Potrzebna będzie lutownica z małym, ostrym grotem i koniecznie pinceta. Uwaga! Batteriie niie wchodzą w skłład zesttawu.. Komplet podzespołów z płytką jest dostępny w sieci handlowej AVT jako kit szkolny AVT−2417 Elektronika dla Wszystkich 77 R2,, R6,, R7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1k ΩΩ R3,, R4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100k ΩΩ R5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10k R5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10k
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2010.09 Szkoła konstruktorów klasa III, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow klasa III | : 2001.06 Szkoła konstruktorów, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow | : 2007.06 Szkoła konstruktorów, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow | : 2001.05 Szkoła konstruktorów, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow | : 2003.01 Szkoła konstruktorów, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow | : 2001.10 Genialne schematy, ELEKTRONIKA, Genialne Schematy | : 2002.10 Genialne schematy, ELEKTRONIKA, Genialne Schematy | : 2002.02 Genialne schematy, ELEKTRONIKA, Genialne Schematy | : 2003.07 Genialne schematy, ELEKTRONIKA, Genialne Schematy | : 2002.01 Genialne schematy, ELEKTRONIKA, Genialne Schematy |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstaniec.opx.pl
. : : . |
|