2001.05 Szkoła konstruktorów
|
2001.05 Szkoła konstruktorów, Elektronika, Szkoła konstruktorów, Szkola konstruktorow
[ Pobierz całość w formacie PDF ] K o n s t r u k t o r ó w Rozwiązanie zadania powinno zawierać schemat elektryczny i zwięzły opis działania. Model i schematy montażowe nie są wy− magane, ale przysłanie działającego modelu lub jego fotografii zwiększa szansę na nagrodę. Ponieważ rozwiązania nadsyłają Czytelnicy o różnym stopniu zaawansowania, mile widziane jest podanie swego wieku. Ewentualne listy do redakcji czy spostrzeżenia do erraty powinny być umieszczone na oddzielnych kartkach, również opatrzonych nazwiskiem i pełnym adresem. Prace należy nadsyłać w terminie 45 dni od ukazania się numeru EdW (w przypadku prenumeratorów – od otrzymania pisma pocztą). Zadanie nr 63 gulacją elektroniczną. Czy trzeba będzie coś zmieniać w układzie radioodtwarzacza samo− chodowego? Jak? Czy nie będzie to związane z ryzykiem uszkodzenia skomplikowanego i kosztownego radioodtwarzacza? Jeśli zdecydujecie się na ingerencję w od− twarzacz, to w którym miejscu toru sygnało− wego wstawicie dodatkowy regulator? Czy najlepszym miejscem będą łatwe do znale− zienia obwody wejściowe wzmacniacza mo− cy, obecnego w każdym radioodtwarzaczu? Amoże wystarczy regulacja skokowa (np. czterostopniowa, na dwóch przekaźnikach i rezystorach) między radioodtwarzaczem a głośnikami? Druga sprawa to czujnik, który ma decydo− wać ogłośności radia. Czy należy wykorzystać sygnał z cewki zapłonowej, gdzie impulsy są proporcjonalne do prędkości obrotowej? Czy raczej umieścić mikrofon w komorze silnika? Amoże znajdziecie jeszcze inny pomysł? Wkażdym przypadku potrzebne są obwo− dy opóźniające, zapobiegające szybkim iczę− stym zmianom głośności, na przykład przy chwilowym zdjęciu nogi z gazu. Naprawdę podoba mi się pomysł tego za− dania. Uważam, że taki układ regulacji gło− śności cieszyłby się zainteresowaniem wielu użytkowników czterech kółek, nie tylko po− siadaczy maluchów. Byłoby bardzo dobrze, gdyby ktoś przeprowadził próby i sprawdził, czy kilkustopniowa regulacja skokowa na wyjściu wzmacniacza zda egzamin, czy ko− niecznie trzeba stosować regulację płynną. Oczywiście sprawdzone rozwiązania praktyczne trafią do działu E−2000 lub do Fo− rum Czytelników. Zachęcam do udziału w tym zadaniu i przypominam, że ze względu na jego specy− fikę, dużą szansę na nagrody mają także au− torzy, którzy zaprezentują częściowe, teore− tyczne rozwiązania. Czekam też na propozycje kolejnych za− dań. Przypominam, że pomysłodawcy otrzy− mują nagrody rzeczowe. Rafał Baranowski z Gliwic napisał: Chyba każdy, kto jeździł samochodem starszego typu (np. maluchem) i słuchał w nim radia, miał problem z ustawieniem głośności. Podczas postoju, gdy silnik ma małe obroty, radio gra zbyt głośno, natomiast w czasie jazdy − zbyt cicho. Kiedy auto przyspiesza, znacznie zwiększa się hałas, jaki wywołuje silnik. Za− danie polega na skonstruowaniu układu, którego zadaniem będzie zwiększać głośność proporcjonalnie do poziomu hałasu w komo− rze silnika albo do liczby obrotów. Oto oficjalny temat zadania: Zaprojektować system dostosowu− jący głośność radia samochodowego do prędkości jazdy. Tym razem temat nie jest łatwy. Liczę na dobre pomysły, nie spodziewam się natomiast dużej liczby modeli. Czekam także na propo− zycje częściowe, niekoniecznie na komple− ksowe rozwiązania. Przemyślcie, proszę, po− stawiony problem i zastanówcie się, z której strony go "ugryźć". Dawniej sprawa była pro− sta, bo każde radio miało potencjometr imoż− na było wstawić układ regulacji głośności w jego pobliżu. Dziś mamy do czynienia zre− Rozwiązanie zadania nr 59 Temat zadania 59 brzmiał: Zaprojektować układ, który pełniłby funkcję uniwersalnej kostki do gier losowych. Zgodnie z oczekiwaniami temat wzbudził duże zainteresowanie. Otrzymałem wiele roz− wiązań, w tym aż 14 modeli oraz kilka donie− sień o praktycznych próbach. Wszyscy uczest− nicy wymienieni z nazwiska mogą być zado− woleni ze swych pomysłów. Niestety, przy tak dużej liczbie prac nie sposób szczegółowo omówić wszystkich propozycji, skomentować Elektronika dla Wszystkich 29 S z k o ł a Szkoła Konstruktorów P−3000. Zachęcam do odwiedzenia strony in− ternetowej, gdzie można znaleźć niemal wszy− stkie oryginalne schematy oraz programy i li− stingi programów wpostaci Nazwisko.gif . Tym razem sporo prac oparliście na mikroproceso− rach. Przeanalizowanie listingów zamieszczo− nych na stronie internetowej niewątpliwie wzbogaci Waszą wiedzę i pozwoli porównać poszczególne sposoby realizacji kostki. Na początku warto też wspomnieć ogólnie o sposobach generowania liczb losowych. Jak wiadomo, wcale nie jest to takie proste w sy− stemach komputerowych. W programach komputerowych stosuje się różne skompliko− wane sposoby, żeby uzyskać nieskorelowane duże liczby losowe. W naszym przypadku problem nie jest tak ostry. Owszem, należy wykluczyć źródła istotnych błędów, ale nie trzeba wgłębiać się w wyższą matematykę. Wystarczającym sposobem jest zastosowanie generatora o znacznej częstotliwości, co naj− mniej kilkunastu czy kilkudziesięciu kiloher− ców oraz najzwyczajniejszego przycisku naci− skanego ręką. Impulsy zlicza licznik o stosun− kowo małej pojemności. Ideę ilustruje rysu− nek 1 . Nie sposób zapewnić jednakowego czasu naciskania przycisku w kolejnych próbach zdokładnością do kilkudziesięciu mi− krosekund. Wrezultacie każde naciśnięcie bę− dzie mieć inny czas trwania, w którym nastąpi zliczenie innej liczby impulsów. Uzyskana na wyświetlaczu liczba będzie miała losową war− tość. Trzeba jednak mieć świadomość, że czę− stotliwość generatora powinna być jak naj− większa. W przypadku elektronicznego odpo− wiednika kostki sześciennej licznik powinien mieć sześć stanów, przy "kostce" 100−ściennej − sto stanów. Przy długim cyklu zliczania ima− łej częstotliwości generatora wmiarę jednako− we naciśnięcia przycisku dadzą wyniki zbliżo− ne do siebie, co w niektórych grach byłoby okazją do oszukiwania. Aby wykluczyć taką możliwość, należy pracować przy jak naj− większej częstotliwości generatora. Druga to układy z wyświetlaczami i licz− nikami zliczającymi w dół. Trzecia to układy z wyświetlaczami i licz− nikami BCD, liczącymi w górę. Czwarta to układy licznikowe zawierające kostki 4017. Pojawiły się dwie prace z opisem rozwią− zania problemu za pomocą programu na komputer PC oraz propozycja wykorzystania liniowych wskaźników LM3914. A oto przegląd ciekawszych rozwiązań. Tym razem nie dzielę prac na teoretyczne i praktyczne, tylko omówię wspomniane właśnie grupy. Od razu wspomnę też o wyświetlaczach. Układy z kostkami 4017 mają wyświetlacze z pojedynczych diod. Pozostałe mają wy− świetlacze 7−segmentowe: dwu− i trzycyfro− we. Kilku Kolegów uznało, że wystarczy dwucyfrowy licznik BCD i dwucyfrowy wy− świetlacz, a liczbę 100 (dla kostki 100−ścien− nej) będzie reprezentować 00. Kilku Kole− gów tak właśnie zrealizowało swoje układy, za co należy się im pochwała i dodatkowe punkty. Inni wykorzystali trzy wyświetlacze i trzy liczniki BCD. Większość takich ukła− dów można w prosty sposób odchudzić. Przecież aby zliczyć do stu, nie trzeba stoso− wać licznika trzydekadowego. Do dwóch liczników BCD, które przecież dają 100 róż− nych stanów, można dodać prościutki deko− der zaświecający jedynkę na trzecim wy− świetlaczu przy stanie licznika 00. Tylko dwóch uczestników zaproponowało wyko− rzystanie dwóch liczników i trzech wyświe− tlaczy, przy czym jeden z nich nie poradził sobie z eliminacją zera przy długościach cy− klu poniżej 100. Kilku początkujących nie do końca zrozu− miało, na czym polega problem zera. Chcą wygaszać zero zawsze, także przy wyloso− waniu zera na prawym wyświetlaczu, czyli przy liczbach 10, 20, 30, itd. Nie o to prze− cież chodziło. Jeszcze inni zrozumieli wzmiankę o wyga− szaniu zer, iż chodzi o wygaszenie zbędnych zer na wyświetlaczach LED w celu zmniejsze− nia poboru prądu. Niektórzy zastosowali wtym celu rozbudowane układy. Inni wykorzystali dekodery BCD−7−segm. mające wejścia RBI i wyjścia RBO, które właśnie temu celowi słu− żą. Idea oszczędzania prądu jest dobra, ale tym razem nie o takie wygaszanie zer chodziło. Problemu zera nie można jednak pominąć milczeniem. Podczas rzutów prawdziwą ko− stką nie ma możliwości wylosowania zera. Przy zastosowaniu cyfrowych wyświetlaczy iniektórych liczników taka możliwość istnie− je. Zdecydowana większość uczestników jest zdania, że nie można dopuścić do wylosowa− nia zera. Kilku nie zwróciło w ogóle uwagi na ten problem, a tylko jeden stwierdził, że zero nie przeszkadza i po jego wylosowaniu trzeba losować jeszcze raz. Oczywiście, można i tak podejść do problemu, jednak za− danie naszej Szkoły Konstruktorów polegało na wykonaniu układu będącego elektronicz− nym odpowiednikiem kostki do gry, więc ze− rowego wskazania należało się pozbyć. Wszyscy, którzy o tym pomyśleli, mogą sobie postawić duży plus. Zliczanie w dół Wykorzystanie programowanego licznika li− czącego w dół jest jednym z prostszych spo− sobów likwidacji problemu zera. Wynik jest oczywiście prezentowany w postaci cyfrowej na wyświetlaczach siedmiosegmentowych. Idea jest bardzo prosta: licznik liczy w dół. Gdy dochodzi do zera, momentalnie ładowana jest doń maksymalna liczba oczek (jedna z liczb: 6, 8, 10, 20, 30, 50, 100). W ten spo− sób zero nie jest wyświetlane, bo jego poja− wienie się powoduje załadowanie licznika w czasie kilkunastu czy kilkudziesięciu nano− sekund. Nie potrzeba do tego żadnych specjal− nych układów dekodujących, ponieważ tego typu liczniki, np. 4029, mają dodatkowe wyj− ście, zmieniające swój stan w chwili osiągnię− cia zera (tzw. wyjście pożyczki) oraz wejście ładujące, zwykle oznaczone PE. Koncepcję tę ilustruje w uproszczeniu rysunek 2 . W zależ− ności od zastosowanych kostek, być może trzeba tylko dopasować poziom aktywny wyj− ścia pożyczki do poziomu aktywnego wejścia wpisującego, ale to drobiazg. W prosty spo− sób można łączyć kilka liczników, uzyskując wskazanie kilkucyfrowe. Warto zauważyć, że na wejścia programujące licznika(−ów) cały czas podawana jest ta sama liczba (maksymal− na liczba oczek w kodzie BCD). Rys. 2 Rys. 1 Tak mniej więcej zaplanował swój układ Przemysław Młodecki z Krosna (Mlodec− ki.gif) . Idea jest właściwa, Przemek sporo pracy włożył w dopracowanie szczegółów, jednak układ należałoby trochę uprościć. Trzycyfrowy licznik z sześcioma kostka− mi '192 i kilkoma innymi (razem 15 szt.) proponuje Sławomir Orkisz z Kuślina Grupy rozwiązań Nadesłane rozwiązania można podzielić na cztery główne grupy. Pierwsza to układy zbudowane w oparciu o mikroprocesory. 30 Elektronika dla Wszystkich wszystkich zalet, wad i usterek. W artykule omawiam główne grupy rozwiązań i prezentu− ję najlepsze propozycje. Trzy projekty trafią do Pracowni Konstrukcyjnej AVT i po sprawdze− niu zostaną przedstawione wdziale E−2000 lub µ Szkoła Konstruktorów (Orkisz1.gif) . Również ten układ, skądinąd poprawny, należałoby znacznie odchudzić. Dużo prostszy sposób (pięć układów sca− lonych − Rus.gif ) proponuje młody Filip Rus z Zawiercia. Zamiast brać sygnał z wyjść do− datkowych liczników, Filip chce do progra− mowania maksymalnej liczby oczek zastoso− wać przełącznik obrotowy i sieć diodowo−re− zystorową. Słusznie! Za mieszczący się na jednej stronie schemat i króciutki opis otrzy− muje aż trzy punkty. Trzy punkty otrzymuje także 14−letni Mariusz Chilmon z Augusto− wa. Do programowania wykorzystał prze− łączniki typu DIP−switch. Układ można je− szcze uprościć, choć został już uproszczony. Oto fragment listu: Na początku wychodziły mi prawdziwe "machiny" zawierające po kil− kanaście scalaków i olbrzymią sieć diod. W końcu, po zmianie koncepcji, otrzymałem układ losujący liczby z zakresu od 1 do 999. Stosunkowo prosty układ tego typu pro− ponuje Rafał Kędzierski z Torunia. Warto sprawdzić ( Kedzierski.gif ), jak chce on wpi− sywać dane do liczników '192. Przy bliższej analizie tematu warto sprawdzić, jakie są róż− nice między kostkami '192 oraz 4029, jeśli chodzi o sygnały na wyjściu pożyczki oraz wejściu programującym. Rysunek 3 pokazuje propozycję Ryszar− da Milewicza z Wrocławia. Zastosował on jeszcze inny sposób programowania z uży− ciem licznika 4017 i sieci diodowo−rezysto− rowej. Przycisk S2 umożliwia sprawdzenie, jaka jest maksymalna liczba oczek. Proponuję, by wszyscy zainteresowani omawianą koncepcją sprawdzili, w katalo− gach i drogą eksperymentu, czy potrzebne jest sumowanie sygnałów z wyjść poszcze− gólnych liczników, czy też wystarczy sygnał z ostatniego licznika. Warto też zastanowić się, czy naprawdę potrzeba aż trzech liczni− ków, czy wystarczą dwa? Fotografia 1 pokazuje zgrabny model Michała Pasiecznika z Zawiszowa, który drugi raz bierze udział w Szkole. Michał za− stosował niecodzienny sposób ustawiania i sprawdzania zakresu. Ustawia mianowicie dwa główne liczniki (4029), których zawar− tość jest cały czas obrazowana na wyświetla− czu LCD, a potem wpisuje zawartość liczni− ków na stałe do bufora składającego się z czterech przerzutników D (4076). Pozosta− je tam ona niezmieniona przez cały czas lo− sowania. Pomysł ilustruje w uproszczeniu rysunek 4 . Nie pokazuję kompletnego sche− matu, bo układ zawiera 10 układów scalo− nych. Schemat warto pobrać ze strony inter− netowej EdW ( Pasiecznik .gif) i starannie przeanalizować. Mało brakowało, a układ trafiłby do publikacji w dziale E−2000, jed− nak jest trochę za bardzo rozbudowany. Nie− mniej za swe pomysły i wyjątkowo staranne wykonanie modelu Michał otrzymuje aż 7 punktów i nagrodę. Fot. 1 Układ Michała Pasiecznika Rys. 3 Rys. 4 Zliczanie w górę Znaczna część uczestników wybrała spo− sób na pozór prostszy, a w rzeczywistości wymagający znacznej rozbudowy układu. Zastosowali liczniki zliczające w górę do nastawionej, maksymalnej liczby oczek. Licznik współpracuje z układem dekodu− jącym maksymalną liczbę oczek. Gdy jego zawartość wzrośnie do tej liczby, licznik zostaje wyzerowany. Podstawową koncep− cję ilustruje uproszczony rysunek 5a . De− koderem maksymalnej liczby oczek jest zwykła bramka AND, zazwyczaj realizo− wana za pomocą diod i rezystorów, na przykład według rysunku 5b , gdzie poka− zano dekoder liczby 6. Podobną ideę wykorzystał Mirosław Gołaszewski z Warszawy. Prosty układ do losowania liczb z zakresu 1...9 z kostkami 4518, 4543, 4017 przedstawił Michał Koziak z Sosnowca. Dwucyfrowy układ z dekoderami 74LS47, wyświetlaczami LED i kostkami 4510 liczącymi w odwrot− nych kierunkach proponuje Aleksander Drab ze Zdziechowic. Marcin Malich Elektronika dla Wszystkich 31 Szkoła Konstruktorów z Wodzisławia Śląskiego podał schemat układu z dziesięcioma kostkami i trzema wy− świetlaczami LED ( Malich.gif ), wykorzystu− jący interesujący, choć zbyt rozbudowany układ wyboru maksymalnej liczby oczek. Ci, a także inni uczestnicy nie zwrócili uwagi, że przy takim prostym rozwiązaniu z licznikiem liczącym w górę możliwe jest wylosowanie zera. Odwrotnie niż przy licze− niu w tył, tutaj po osiągnięciu liczby maksy− malnej układ dekodujący zeruje liczniki. Je− śli przykładowo cykl ma mieć sześć stanów, to wyświetlacz cyfrowy nigdy nie wyświetli szóstki. W układzie z diodowym dekoderem (diodową bramką AND) według rysunku 5b kolejne stany będą takie: 0, 1, 2, 3, 4, 5. Gdy w liczniku pojawi się liczba 6 (dwójko− wo 0110), w ciągu ułamka sekundy licznik zostanie wyzerowany i znów pojawią się liczby 0, 1, 2... Aby wyświetlić szóstkę, należałoby deko− der ustawić, by wykrywał liczbę 7 − pokazu− je to rysunek 5c. Wtedy jednak podczas loso− wania na wyświetla− czu pojawi się jedna z siedmiu liczb: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, przy czym oczywiście zero jest niepożądane. Bartek Stróżyński z Kęt zwrócił uwagę na problem zera, ale go nie usunął. Zapro− ponował natomiast za− świecanie jedynki (set− ki) przy stanie licznika równym 00. Sposób znakomity, ale przy wcześniej omawianej koncepcji z licznikiem liczącym w dół. Fotografia 2 przed− stawia model wykona− ny przez Łukasza Cygę z Chełmka ( Cyga.gif ). Fakt, że wspo− mniane właśnie ukła− dy wyświetlają zero, nie znaczy, że przy li− czeniu w górę nie można zlikwidować tego problemu. Moż− na go usunąć nieco okrężną drogą i tak zrobili Koledzy Ja− rosław Chudoba z Gorzowa Wlkp. oraz Marcin Wiąza− nia z Gacek. Wyko− rzystali oni liczniki 4029 liczące w górę. Po osiągnięciu ma− ksymalnego stanu określonego przez dekoder liczniki nie są zerowane, tylko wpi− sywana jest do nich liczba jeden. Oczywiście stosując liczniki programowalne 4029 ukła− dy można było znacznie uprościć, stosując zliczanie w dół. Model Jarka można obejrzeć na fotografii 3 , a schemat jest na stronie internetowej ( Chudoba.gif ). Fotografia 4 Fot. 3 Model Jarosława Chudoby Fot. 4 Model 1 Marcina Wiązani Fot. 2 Kostka Łukasz Cygi Rys. 5 Rys. 6 32 Elektronika dla Wszystkich Szkoła Konstruktorów pokazuje ładnie wykonany model Marcina Wiązani z Gacek. Schemat tego układu po− kazany jest na rysunku 6 . Warto zwrócić uwagę na dekodery 4511, pozwalające w prosty sposób zrealizować wygaszanie niepotrzebnych zer z lewej strony wyniku. Można się także zastanowić, czy przerzutni− ków kostki U5, realizujących wyświetlanie jedynki (sto) nie można zastąpić jakimś znacznie prostszym układem. Marcin przysłał jeszcze jeden układ, elek− troniczny odpowiednik klasycznej sześcien− nej kostki do gry. Można go zobaczyć na fotografii 5 . Ze względu na specyficzne, nie− typowe rozwiązania układowe, podczas te− stów nie można było w żaden sposób wylo− sować jedynki, a jedynie cyfry z zakresu 2...6. Wykrycie usterek w tym układzie bę− dzie tematem konkursu, który pojawi się w jednym z najbliższych numerów EdW. wany schemat proponuje Arkadiusz Zieliń− ski z Częstochowy ( Zielinski.gif ). Arek przy− słał też program napisany w QBASIC−u, który też można ściągnąć ze strony interneto− wej EdW (QBASIC.zip) Prościutki model kostki sześciennej, po− kazany na fotografii 6 , przysłał młodziutki Wojciech Macek z Nowego Sącza. Foto− grafia 7 pokazuje model Dariusza Knulla z Zabrza. Pomysł wykorzystania puszki in− stalacyjnej jako obudowy jest interesujący, jednak układ nie spełnia warunków zadania, schemat zawiera błędy i najprawdopodobniej trafi do drugiej klasy Szkoły Co tu nie gra? Fotografia 8 i rysunek 7 prezentują pro− jekt 15−letniego Przemysława Korpasa ze Skierniewic. Model jest wykonany bardzo ładnie i niewiele brakowało, a trafiłby do pu− blikacji w dziale E−2000. Zauważcie, w jaki sposób Przemek poradził sobie z problemem zera. Młody Autor nie doszlifował jednak układu. Warto się zastanowić, czym różni się sterowanie drugiego licznika z wyjścia Q9 pierwszego od sterowania ze specjalnego wyjścia Cout (nóżka 12)... Czy obwodu skra− cania cyklu nie można uprościć? Fotografia 9 pokazuje model Krzyszto− fa Kraski z Przemyśla. Model zawiera tyl− ko trzy układy scalone (2 x 4017, 4093). Projekt zostaje skierowany do Pracowni Konstrukcyjnej. Jeśli potwierdzi swą przy− datność, pojawi się jako projekt E−2000, a Autor otrzyma honorarium. W związku z tym Krzysztof nie otrzyma nagrody, a je− dynie 7 punktów. Fot. 6 Kostka Wojciecha Macka Fot. 7 Projekt Dariusza Knulla Fot. 5 Model 2 Marcina Wiązani Układy mikroprocesorowe Mariusz Hejto z Łowiczówka jest zwo− lennikiem wykorzystania mikroprocesora 89C1051 i typowego sterownika i wyświe− tlacza LCD. Przysłał wydruk krótkiego li− stingu, który trafił na stronę internetową EdW ( Hejto.gif ). W liście pisze, że wykonał układ na płytce prototypowej. 12−letni Jakub Kallas z Gdyni przysłał program napisany pod BASCOM−em, który był testowany na płytce prototypowej we− dług schematów z rysunku 8 . Warto zwrócić uwagę, że ten sam program nadaje się do wy− świetlaczy LED i LCD, bo najpierw testuje stan portu P3.0, a potem działa zależnie od zastosowanego wyświetlacza. Przycisk S1 pozwala sprawdzić jaką kostką gramy, S2 pozwala dowolnie ustawić liczbę oczek, S3 zatwierdza zmiany. Program i schemat są na stronie internetowej jako Kallas.zip . 13−letni Jakub Jagiełło z Gorzowa Wlkp. ma podobną propozycję. Jego pro− gram i schemat też trafiły do Internetu ( Ja− giello.zip ). 14−letni Piotr Romysz z Kosza− lina przysłał pomysł wykorzystania genera− tora o malejącej częstotliwści z kostką LM331 ( Romysz.zip ). Wspomniany już Sła− womir Orkisz z Kuślina przysłał także kilka schematów ideowych układów z różnymi mikroprocesorami. Pierwszy raz wziął udział wSzkole znacz− nie starszy Jerzy Klaczak z Katowic. Jego testowane na symulatorze BASCOM−a pro− gramy też można ściągnąć z naszej strony in− ternetowej ( Klaczak.zip ). Marcin Saj z Nowej Sarzyny, też biorący udział w Szkole po raz pierwszy, przysłał Układy z kostkami 4017 Kolejna grupa rozwiązań zawiera kostki 4017, a co za tym idzie, wyświetlacze zawie− rające pojedyncze diody a nie wskaźniki 7− segmentowe. Już to wskazuje, że układy ta− kie mogą być proste i tanie. Przy analizie układów warto zwrócić uwagę, jak ich auto− rzy radzili sobie z problemem zera. Bartłomiej Sędek z Bud Barcząckich przysłał najpierw prosty schemat kostki 10− ściennej z układami 555 i 4017, a potem układ kostki 100−ściennej. Oba układy nale− żałoby jeszcze dopracować, bo zawierają usterki i nie do końca spełniają warunki za− dania. Serdecznie zachęcam do bliższego przestudiowania katalogu i zapoznania się z właściwościami kostek CMOS, w tym licz− ników 4017. Młody Paweł Szwarc z Poznania propo− nuje prosty układ z jednym licznikiem 4017, przy czym jako generator pracuje kostka LM331, będąca tu generatorem o płynnie zmniejszającej się częstotliwości. To cieka− wy pomysł, a jedno z następnych zadań Szkoły będzie polegać na zaprojektowaniu podobnego układu. 15−letni Fabian Niemiec z Krzepic przy− słał schemat z dwiema kostkami 4017 i 20 LED−ami ( Niemiec.gif ). Bardziej rozbudo− Fot. 8 Kostka Przemysława Korpasa Fot. 9 Model Krzysztofa Kraski Elektronika dla Wszystkich 33
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2015 05 FLUGZEUG CLASSIC, FLUGZEUG CLASSIC - 2015 | : 2.05 Ancient Aliens - Aliens and the Third Reich, Ancient Aliens | : 2015 05 CLAUSEWITZ, 2015 CLAUSEWITZ | : 2012 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2011r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2006 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2004r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2009 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2007r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2010 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2008r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2011 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2010r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2007-05-01, Matura, matura, Chemia - Matura, Chemia - matura testy | : 2006-05-02 - odp, Matura, matura, Chemia - Matura, Chemia - matura testy |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plstaniec.opx.pl
. : : . |
|