Strona główna
  3. Leśny -Internetowe systemy ...

3. Leśny -Internetowe systemy rezerwacji miejsc w turystyce, Turystyka, Systemy rezerwacyjne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jacek Leśny
INTERNETOWE SYSTEMY REZERWACJI MIEJSC
W TURYSTYCE
Wstęp
Jednym z koniecznych warunków organizacji imprez turystycznych:
wycieczek, wyjazdów pobytowych, miejsc noclegowych w hotelach, miejsc
w samolotach, pociągach itp. jest funkcjonowanie sprawnego systemu
rezerwacji dla osób chcących w nich uczestniczyć. Jeszcze kilkanaście lat
temu, przed rozpowszechnieniem się Internetu, królowały telefony i przesyłki
pocztowe. porównując dzisiejsze sposoby organizowania na przykład wczasów
zagranicznych z ówczesnymi, łatwo zauważyć, że wówczas każdy etap organizacji
wymagał więcej czasu, pracy i dodatkowo był zdecydowanie kosztowniejszy.
Dopiero upowszechnienie komputerów w latach dziewięćdziesiątych XX wieku
i wraz za tym Internetu wpłynęło na intensywne zmiany w tej dziedzinie
funkcjonowania irm turystycznych. kolejnym etapem rozwoju było powstanie
różnego typu systemów rezerwacji miejsc w samolotach, hotelach, pociągach i na
zorganizowanych imprezach turystycznych. W dalszej części pracy przedstawiono
kilka wykorzystywanych w polsce systemów rezerwacji miejsc.
początkI systemóW rezerWacJI mIeJsc
Jeden z pierwszych projektów dużego systemu rezerwacji miejsc w polsce
powstał w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, w przedsięwzięciu brało
udział kilkadziesiąt irm najwięcej znaczących na rynku turystycznym, a w jego
tworzeniu korzystano z funduszu pHare. powołano nawet spółkę sart s.a.,
która miała operacyjnie zarządzać systemem. niestety prawdopodobnie w tym
czasie nie było jeszcze wystarczającego zapotrzebowania na tego typu system,
był on zbyt drogi albo zajmowali się nimi niewłaściwi ludzie, czego skutkiem
było zaprzestanie działalności projektu w 1998 roku (cieśla 2008). W tym czasie
grupa entuzjastów zawiedzionych upadkiem systemu narodowego postanowiła od
243
podstaw stworzyć coś zupełnie nowego. Wykorzystali oni wówczas nowatorskie
jeszcze narzędzia:
- system operacyjny Linux (serwer),
- bazę danych w ramach Linux postgresQL,
- środowisko Delphi do stworzenia oprogramowania aplikacyjnego.
Grupa opracowała nowy autorski system rezerwacji miejsc, wykorzystując
z pierwowzoru tylko nazwę sart. obecnie system jest wykorzystywany przez
wiele dużych biur podróży. nadal jest on rozwijany, ale obecnie jest tylko jednym
z wielu używanych.
Wybrane systemy rezerWacJI mIeJsc - DyskusJa
IcH WłaścIWoścI
Głównym zadaniem systemów rezerwacji miejsc jest umożliwienie
organizatorom zaoferowanie do sprzedaży miejsc na imprezach turystycznych. sprzedaż
jest realizowana przez sieć agentów. Ważne jest, aby agenci mieli ciągły wgląd w bazę
oferowanych imprez z jednoczesną możliwością skutecznego i natychmiastowego
zablokowania sprzedanego miejsca. organizatorami i agentami w tym systemie
są najczęściej biura podróży. pierwsze organizują imprezy, np. czarterują samolot,
rezerwują miejsca hotelowe, wynajmują autokary, restauracje itd. aż do skalkulowania
ostatecznej ceny imprezy zawierającej zyski własne i marże agentów, którzy w tym
układzie są detalicznymi sprzedawcami. użytkownikami systemu rezerwacji miejsc są
organizatorzy, najczęściej duże biura podróży. ponoszą one całkowite koszty związane
z zakupem i eksploatacją systemu. Dostęp do systemu umożliwiają agentom po
podpisaniu stosownych umów, przy czym wykonanie ostatecznej rezerwacji miejsca
przez agenta jest równoznaczne z zobowiązaniem się do zapłacenia za imprezę. na tym
etapie organizator nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, ale jest odpowiedzialny
za zorganizowanie i przebieg imprezy zgodnie z zawartą umową.
obecnie funkcjonuje wiele systemów rezerwacji miejsc. na potrzeby
pracy wybrano trzy: sart
(eximtours 2008), merLIn (sunfun 2008) i system
biura orbIs travel (ot). po wejściu do systemu poprzez Internet agent
uzyskuje możliwość wyszukiwania imprez i zakupu miejsc, musi jednak wpierw
zalogować się, podając identyikator i hasło dostępu. często zdarza się, że oferty
zamieszczone na internetowych reklamowych stronach biur podróży okazują się
już nieaktualne po sprawdzeniu ich przez agenta w systemie rezerwacji. zjawisko
jest wynikiem opóźnień aktualizacji stron w stosunku do tempa sprzedaży ofert,
dzieje się tak szczególnie w okresach najintensywniejszej sprzedaży.
244
omawiane systemy różnią się stroną graiczną, kolejnością wymaganych
informacji, ich zgrupowaniem, możliwością cofania się i poprawiania wpisanych
danych, ale wynik końcowy w postaci rezerwacji miejsca na określonej imprezie
musi być zbliżony i powinien zawierać wszystkie konieczne informacje. We
wszystkich systemach po zalogowaniu się agent uzyskuje możliwość wyboru/
wyszukiwania imprezy według zadanych kryteriów (ryc. 1, 2, 3). opisane systemy
różnią się liczbą podania możliwych kryteriów, które ma spełnić wyszukiwana
impreza. Im więcej oferuje system, tym precyzyjniej można określić potrzeby,
ale jednocześnie skurczy się liczba znalezionych propozycji. Jeżeli klient biura
ma bardzo sprecyzowane wymagania, jest to korzystne, a kiedy oczekiwania są
„rozmyte”, nie ma potrzeby tak dokładnego wyszukiwania. bywa że pożyteczniej
jest zaproponować klientowi bardzo bogatą ofertę i dopiero na drodze dyskusji
i eliminacji wybrać najbardziej odpowiednią.
ryc. 1. Wybór imprezy w systemie sart (eximtours 2008)
245
ryc. 2. kryteria wyszukiwania i wybór imprezy w systemie merlin (sunfun 2008)
ryc. 3. kryteria wyszukiwania i wybór imprezy w systemie ot.
Wyszukane oferty w omawianych systemach są podawane z różną
szczegółowością, najbardziej ogólne prezentuje sart, a najbardziej szczegółowe
merLIn. W pierwszym dopiero na drodze kolejnych kroków agent może wybrać
ofertę najbardziej odpowiednią dla wymagań klienta.
po ustaleniu daty i miejsca wyjazdu, miejsca docelowego, hotelu, długości
pobytu, agenta wybiera odpowiednie pole i otwiera formularz (ryc. 4), w którym
wpisuje dane klientów kupujących imprezę. Dla każdej z wyjeżdżających
osób wypełniany jest osobny formularz. Jeżeli na przykład wyjeżdża rodzina
z dziećmi, w osobnym rozwijanym menu agent wybiera typ rezerwowanego
pokoju (ryc. 5), a następnie w kolejnym oknie - rodzaj osoby z punktu widzenia
miejsca noclegowego, np. osoba dorosła, dziecko na dostawce (ryc. 6). na
246
zamieszczonych rycinach 5 i 6 podano możliwe wybory dla konkretnego
ustalonego wyjazdu. oczywiście w zależności od imprezy, hotelu czy systemu
zniżek dla dzieci możliwości wyboru pomiędzy wyjazdami mogą się bardzo
różnić. W wypełnianym formularzu znajdują się też inne opcjonalne pozycje
typu: dopłaty, zniżki czy dodatkowe ubezpieczenia.
ryc. 4. Formularz danych klienta kupującego imprezę (sart, eximtours 2008)
ryc. 5. menu wybierania pokoju (sart, eximtours 2008)
ryc. 6. Wybór rodzaju osoby (sart, eximtours 2008)
po skompletowaniu w formularzu danych dla wszystkich osób biorących
udział w planowanej imprezie, agent otrzymuje obraz na ekranie lub/i wydruk
rezerwacji zawierającej wszystkie szczegóły imprezy (ryc. 7). kiedy sprawdzi
247
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wypiekizpasja.opx.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2011 06 Krzyzowka do Internetu, krzyżówka
     : 2006 08 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2006 05 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2007 03 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2006 04 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2006 02 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2007 08 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2007 05 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 2007 02 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne
     : 20 Zabezpiecznie połączenia z internetem, INFORMATYKA, Sieci, S O i S K I sem, Windows XP Pl - księga eskpertów (Terry Wiliam Ogletree)
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT