3. Leśny -Internetowe systemy ...
|
3. Leśny -Internetowe systemy rezerwacji miejsc w turystyce, Turystyka, Systemy rezerwacyjne
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Jacek Leśny INTERNETOWE SYSTEMY REZERWACJI MIEJSC W TURYSTYCE Wstęp Jednym z koniecznych warunków organizacji imprez turystycznych: wycieczek, wyjazdów pobytowych, miejsc noclegowych w hotelach, miejsc w samolotach, pociągach itp. jest funkcjonowanie sprawnego systemu rezerwacji dla osób chcących w nich uczestniczyć. Jeszcze kilkanaście lat temu, przed rozpowszechnieniem się Internetu, królowały telefony i przesyłki pocztowe. porównując dzisiejsze sposoby organizowania na przykład wczasów zagranicznych z ówczesnymi, łatwo zauważyć, że wówczas każdy etap organizacji wymagał więcej czasu, pracy i dodatkowo był zdecydowanie kosztowniejszy. Dopiero upowszechnienie komputerów w latach dziewięćdziesiątych XX wieku i wraz za tym Internetu wpłynęło na intensywne zmiany w tej dziedzinie funkcjonowania irm turystycznych. kolejnym etapem rozwoju było powstanie różnego typu systemów rezerwacji miejsc w samolotach, hotelach, pociągach i na zorganizowanych imprezach turystycznych. W dalszej części pracy przedstawiono kilka wykorzystywanych w polsce systemów rezerwacji miejsc. początkI systemóW rezerWacJI mIeJsc Jeden z pierwszych projektów dużego systemu rezerwacji miejsc w polsce powstał w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, w przedsięwzięciu brało udział kilkadziesiąt irm najwięcej znaczących na rynku turystycznym, a w jego tworzeniu korzystano z funduszu pHare. powołano nawet spółkę sart s.a., która miała operacyjnie zarządzać systemem. niestety prawdopodobnie w tym czasie nie było jeszcze wystarczającego zapotrzebowania na tego typu system, był on zbyt drogi albo zajmowali się nimi niewłaściwi ludzie, czego skutkiem było zaprzestanie działalności projektu w 1998 roku (cieśla 2008). W tym czasie grupa entuzjastów zawiedzionych upadkiem systemu narodowego postanowiła od 243 podstaw stworzyć coś zupełnie nowego. Wykorzystali oni wówczas nowatorskie jeszcze narzędzia: - system operacyjny Linux (serwer), - bazę danych w ramach Linux postgresQL, - środowisko Delphi do stworzenia oprogramowania aplikacyjnego. Grupa opracowała nowy autorski system rezerwacji miejsc, wykorzystując z pierwowzoru tylko nazwę sart. obecnie system jest wykorzystywany przez wiele dużych biur podróży. nadal jest on rozwijany, ale obecnie jest tylko jednym z wielu używanych. Wybrane systemy rezerWacJI mIeJsc - DyskusJa IcH WłaścIWoścI Głównym zadaniem systemów rezerwacji miejsc jest umożliwienie organizatorom zaoferowanie do sprzedaży miejsc na imprezach turystycznych. sprzedaż jest realizowana przez sieć agentów. Ważne jest, aby agenci mieli ciągły wgląd w bazę oferowanych imprez z jednoczesną możliwością skutecznego i natychmiastowego zablokowania sprzedanego miejsca. organizatorami i agentami w tym systemie są najczęściej biura podróży. pierwsze organizują imprezy, np. czarterują samolot, rezerwują miejsca hotelowe, wynajmują autokary, restauracje itd. aż do skalkulowania ostatecznej ceny imprezy zawierającej zyski własne i marże agentów, którzy w tym układzie są detalicznymi sprzedawcami. użytkownikami systemu rezerwacji miejsc są organizatorzy, najczęściej duże biura podróży. ponoszą one całkowite koszty związane z zakupem i eksploatacją systemu. Dostęp do systemu umożliwiają agentom po podpisaniu stosownych umów, przy czym wykonanie ostatecznej rezerwacji miejsca przez agenta jest równoznaczne z zobowiązaniem się do zapłacenia za imprezę. na tym etapie organizator nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, ale jest odpowiedzialny za zorganizowanie i przebieg imprezy zgodnie z zawartą umową. obecnie funkcjonuje wiele systemów rezerwacji miejsc. na potrzeby pracy wybrano trzy: sart (eximtours 2008), merLIn (sunfun 2008) i system biura orbIs travel (ot). po wejściu do systemu poprzez Internet agent uzyskuje możliwość wyszukiwania imprez i zakupu miejsc, musi jednak wpierw zalogować się, podając identyikator i hasło dostępu. często zdarza się, że oferty zamieszczone na internetowych reklamowych stronach biur podróży okazują się już nieaktualne po sprawdzeniu ich przez agenta w systemie rezerwacji. zjawisko jest wynikiem opóźnień aktualizacji stron w stosunku do tempa sprzedaży ofert, dzieje się tak szczególnie w okresach najintensywniejszej sprzedaży. 244 omawiane systemy różnią się stroną graiczną, kolejnością wymaganych informacji, ich zgrupowaniem, możliwością cofania się i poprawiania wpisanych danych, ale wynik końcowy w postaci rezerwacji miejsca na określonej imprezie musi być zbliżony i powinien zawierać wszystkie konieczne informacje. We wszystkich systemach po zalogowaniu się agent uzyskuje możliwość wyboru/ wyszukiwania imprezy według zadanych kryteriów (ryc. 1, 2, 3). opisane systemy różnią się liczbą podania możliwych kryteriów, które ma spełnić wyszukiwana impreza. Im więcej oferuje system, tym precyzyjniej można określić potrzeby, ale jednocześnie skurczy się liczba znalezionych propozycji. Jeżeli klient biura ma bardzo sprecyzowane wymagania, jest to korzystne, a kiedy oczekiwania są „rozmyte”, nie ma potrzeby tak dokładnego wyszukiwania. bywa że pożyteczniej jest zaproponować klientowi bardzo bogatą ofertę i dopiero na drodze dyskusji i eliminacji wybrać najbardziej odpowiednią. ryc. 1. Wybór imprezy w systemie sart (eximtours 2008) 245 ryc. 2. kryteria wyszukiwania i wybór imprezy w systemie merlin (sunfun 2008) ryc. 3. kryteria wyszukiwania i wybór imprezy w systemie ot. Wyszukane oferty w omawianych systemach są podawane z różną szczegółowością, najbardziej ogólne prezentuje sart, a najbardziej szczegółowe merLIn. W pierwszym dopiero na drodze kolejnych kroków agent może wybrać ofertę najbardziej odpowiednią dla wymagań klienta. po ustaleniu daty i miejsca wyjazdu, miejsca docelowego, hotelu, długości pobytu, agenta wybiera odpowiednie pole i otwiera formularz (ryc. 4), w którym wpisuje dane klientów kupujących imprezę. Dla każdej z wyjeżdżających osób wypełniany jest osobny formularz. Jeżeli na przykład wyjeżdża rodzina z dziećmi, w osobnym rozwijanym menu agent wybiera typ rezerwowanego pokoju (ryc. 5), a następnie w kolejnym oknie - rodzaj osoby z punktu widzenia miejsca noclegowego, np. osoba dorosła, dziecko na dostawce (ryc. 6). na 246 zamieszczonych rycinach 5 i 6 podano możliwe wybory dla konkretnego ustalonego wyjazdu. oczywiście w zależności od imprezy, hotelu czy systemu zniżek dla dzieci możliwości wyboru pomiędzy wyjazdami mogą się bardzo różnić. W wypełnianym formularzu znajdują się też inne opcjonalne pozycje typu: dopłaty, zniżki czy dodatkowe ubezpieczenia. ryc. 4. Formularz danych klienta kupującego imprezę (sart, eximtours 2008) ryc. 5. menu wybierania pokoju (sart, eximtours 2008) ryc. 6. Wybór rodzaju osoby (sart, eximtours 2008) po skompletowaniu w formularzu danych dla wszystkich osób biorących udział w planowanej imprezie, agent otrzymuje obraz na ekranie lub/i wydruk rezerwacji zawierającej wszystkie szczegóły imprezy (ryc. 7). kiedy sprawdzi 247
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2011 06 Krzyzowka do Internetu, krzyżówka | : 2006 08 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2006 05 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2007 03 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2006 04 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2006 02 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2007 08 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2007 05 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 2007 02 trendy, Trendy-internetowe czsopismo edukacyjne | : 20 Zabezpiecznie połączenia z internetem, INFORMATYKA, Sieci, S O i S K I sem, Windows XP Pl - księga eskpertów (Terry Wiliam Ogletree) |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwypiekizpasja.opx.pl
. : : . |
|