Strona główna
  2. teoria rozwoju osobowosci i ...

2. teoria rozwoju osobowosci i kryzysow psychospolecznych, PSYCHOLOGIA, Psychologia, psychologiiiiiii, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006
Wyklad II
Teoria rozwoju osobowosci i kryzysów psychospolecznych E.H. Eriksona
Literatura:

Erikson E.H. (2000) Dziecinstwo i spoleczenstwo. Poznan, Rebis

Erikson E.H. (2002) Dopelniony cykl zycia. Poznan, Rebis

Szczukiewicz P. (1998) Rozwój psychospoleczny a tozsamosc. Lublin, UMCS
Erik H. Erikson
(1902 –1994). Autor teorii rozwoju „ja” i teorii kryzysów psychospolecznych.
Piaty po Freudzie, Piagecie, Bandurze i Skinnerze, autor najczesciej cytowany w swiatowych
podrecznikach psychologicznych.
ZADANIA ROZWOJOWE. FAZY I KRYZYSY ZYCIA
I. NIEMOWLECTWO (od 0 do 1/2 lat)

przywiazanie do matki (opiekunów), „wewnetrzna pewnosc” obecnosci matki

przejawy inteligencji czuciowo-ruchowej

uczenie sie pobierania pokarmów stalych

uczenie sie chodzenia

poczatki mówienia

opanowanie podstawowej kontroli nad wlasnym cialem

wytworzenie przedrefleksyjnej, spontanicznej ufnosci wobec ludzi, swiata i siebie
podstawowy czynnik spoleczny : MATKA
kryzys psychospoleczny:
BAZOWA UFNOSC albo BRAK UFNOSCI
glówna „cnota”: NADZIEJA, ZDOLNOSC WIARY (opozycja: wycofanie)
„JESTEM NADZIEJA, JAKA MAM I DAJE”
II. WCZESNE DZIECINSTWO (od 2 do 3/4 lat)

uczenie sie róznic zwiazanych z plcia

pojawienie sie wstydu

uczenie sie róznicowania dobra i zla

wstepna koordynacja przeciwstawnych aktywnosci (wypuszczanie/zatrzymywanie)

poczatki samokontroli, zdolnosc mówienia „tak” i „nie”

fantazjowanie i zabawa

opanowanie jezyka do opisu najblizszej spolecznej i fizycznej rzeczywistosci

poczatki ksztaltowania sie pojec

okreslanie swiata jako: ja, ty, moje, mnie

poczatki „walki” o samodzielnosc, poczatki sadzenia i decydowania
podstawowy czynnik spoleczny : RODZICE (imitacja)
kryzys psychospoleczny:
AUTONOMIA albo WSTYD I WATPLIWOSCI
glówna „cnota”: WOLA (opozycja: przymus lub impulsywnosc)
1
Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006
„JESTEM TYM CO WYRAZA MOJA WOLNA WOLA”
III. Wiek zabaw (od 4 do 6 lat)

identyfikacja z wlasna plcia

uczenie sie zabawy grupowej, wczesny rozwój moralny, uczenie sie regul

uczenie sie „bycia z rówiesnikami” bez doroslych

nabywanie sprawnosci fizycznych niezbednych w codziennym zyciu

uogólniona ciekawosc, „agresywnosc”, eksperymentowanie

ksztaltowanie sie fundamentalnych sprawnosci motorycznych i intelektualnych uwiklanych
w pisanie, czytanie, liczenie

uksztaltowanie orientacji na cele, etos dzialania
podstawowy czynnik spoleczny : dorosli i rówiesnicy z najblizszego otoczenia (identyfikacja)
kryzys psychospoleczny:
INICJATYWA albo POCZUCIE WINY
glówna „cnota”: PRZEDSIEBIORCZOSC (opozycja: biernosc, wycofanie)
”JESTEM TYM KOGO UMIEM SOBIE WYOBRAZIC JAKO SIEBIE”
IV. Wiek szkolny (6/7 do 12 lat)

uczenie sie spolecznej roli zwiazanej z plcia

rozwijanie sie postaw spolecznych wobec szkoly

rozwijanie sie systemu porównan wobec innych ludzi (doroslych i rówiesników)

uczenie sie kooperacji i rywalizacji

ksztaltowanie sie postaw wobec samego siebie; rozwój samooceny

rozwijanie sie pojec sumienia, pojec moralnych i skali wartosci

osiaganie wzglednej niezaleznosci osobistej
podstawowy czynnik spoleczny : nauczyciele i rówiesnicy (edukacja)
kryzys psychospoleczny:
PRODUKTYWNOSC (ADEKWATNOSC) albo POCZUCIE NIZSZOSCI
glówna „cnota”: KOMPETENCJA, UMIEJETNOSC ROZSADNEGO PODEJMOWANIA
DECYZJI (opozycja: inercja, konserwatyzm)
„JESTEM TYM CO MOGE SIE NAUCZYC WPRAWIAC W DZIALANIE”
V. WCZESNA ADOLESCENCJA (od 13 do 17 lat)

ksztaltowanie sie myslenia abstrakcyjnego

zaakceptowanie zmian zachodzacych we wlasnym ciele

próby emocjonalnej niezaleznosci od rodziców i innych doroslych

zachwianie wewnetrznej równowagi postepowania (odnowienie sie kryzysów wszystkich
poprzednich faz)

ksztaltowanie sie systemu wartosci i systemu etycznego jako przewodników dla
zachowania

rozwój fantazji, marzen, ksztaltowanie sie ideologii

nawiazywanie nowych, bardziej dojrzalych relacji z rówiesnikami tej samej i przeciwnej
plci
2
Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006

dazenie do wplywu spolecznego

poszukiwanie stosownych dla siebie grup towarzyskich i spolecznych

podejmowanie decyzji dotyczacych przyszlego zawodu i typu ksztalcenia
podstawowy czynnik spoleczny : rówiesnicy (nacisk grupowy)
kryzys psychospoleczny:
TOZSAMOSC GRUPOWA albo ALIENACJA
glówna „cnota”: WIERNOSC (opozycja: przekonanie o szkodliwosci „innych”, uprzedzenia)
„JESTEM MOJA GRUPA”
V-1. PÓZNA ADOLESCENCJA (OD 18 DO 22 LAT)

dazenie do emocjonalnej i zyciowej niezaleznosci od rodziców

podjecie studiów lub rozpoczecie pracy zawodowej

„zaloty”, poszukiwanie partnera

ugruntowanie tozsamosci dotyczacej roli seksualnej

osiagniecie uwewnetrznionej, wlasnej moralnosci poczucie unikalnosci i odrebnosci
od otoczenia

poczucie ciaglosci wlasnego „JA” mimo uplywu czasu i zmian

poczucie wewnetrznej spójnosci

osiagniecie odpowiedzi na pytanie KIM JESTEM i KIM MOGE BYC
podstawowy czynnik spoleczny : spoleczenstwo (eksperymentowanie z róznymi rolami)
kryzys psychospoleczny:
TOZSAMOSC INDYWIDUALNA albo DYFUZJ A RÓL (zagubienie, rozproszenie, zamet)
glówna „cnota”: WIERNOSC SOBIE (opozycja: tozsamosc negatywna, odrzucenie roli)
„JESTEM SOBA”
VI. WCZESNA DOROSLOSC (23 – 34 LATA)

uczenie sie przystosowania do harmonijnego zycia z partnerem malzenskim

uczenie sie nowej roli – rodzica

uczenie sie odpowiedzialnosci za dzieci i rodzine i umiejetnosci zaspakajania ich
indywidualnych potrzeb

zdolnosc odczuwania takich stanów jak: wiez psychiczna, zespolenie fizyczne,
wspólnota – nawet jesli wymagaja znacznych poswiecen i kompromisów

zdolnosc do milosci bez poczucia utraty wlasnej tozsamosci

realizacja drogi zawodowej i spolecznej

uksztaltowanie sie indywidualnego „stylu zycia”
podstawowy czynnik spoleczny : rodzina (JA zmienia sie w MY, wzajemnosc)
kryzys psychospoleczny:
INTYMNOSC albo IZOLACJA
glówna „cnota”: MILOSC (opozycja: samotnosc)
3
Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006
„JESTESMY TYM KOGO KOCHAMY”
VII. SREDNIA DOROSLOSC (od 35 do 60 lat)

traktowanie siebie jako OSOBY w relacjach z partnerem

towarzyszenie dorastajacym
dzieciom w stawaniu sie szczesliwymi doroslymi

przystosowanie sie do swych starzejacych sie rodziców, podjecie opieki nad starszym
pokoleniem

prowadzenie domu

dazenie do (i podtrzymywanie) satysfakcjonujacego wykonywania swojego zajecia,
produktywnosc

uzyskiwanie stabilnosci ekonomicznej

osiagniecie „doroslej” odpowiedzialnosci spolecznej i obywatelskiej

transmisja wartosci, tradycji, kultury mlodszemu pokoleniu

tworzenie instytucji zwiazanych z humanistycznymi wartosciami: edukacyjnych,
medycznych, spolecznych

dzialalnosc twórcza

rozwijanie róznych form spedzania wolnego czasu

przystosowanie sie i zaakceptowanie fizycznych zmian organizmu
podstawowy czynnik spoleczny : domownicy, wspólpracownicy, spolecznosc
kryzys psychospoleczny:
GENERATYWNOSC albo STAGNACJA
glówna „cnota”: TROSKA (opozycja: odrzucenie)
„JESTEM TYM KOMU ZAPEWNIAM OPIEKE, JESTESMY TYM CO PRZEKAZUJEMY
INNYM”
VIII. PÓZNA DOROSLOSC (powyzej 61 roku zycia)

przystosowanie sie do wycofania z pracy zawodowej i zredukowanych dochodów

ustalanie sie jasnej przynaleznosci do swojej grupy wiekowej

przyjmowanie i adaptowanie sie do nowych ról spolecznych w sposób elastyczny;
ukierunkowanie energii na nowe role

ustalanie satysfakcjonujacego porzadku zycia uwzgledniajacego zmniejszona
wydolnosc organizmu

przystosowanie sie do slabnacych sil fizycznych i pogarszajacego sie stanu zdrowia

przystosowanie sie do smierci partnera malzenskiego i do problemu wlasnej smierci.
Ksztaltowanie pogladu dotyczacego smierci

doswiadczenia przekraczajace czas i miejsce

poczucie wspólnoty ze swiatem i czlowieczenstwem

akceptacja losu jakim jest , ustalanie „bilansu zyciowego”
glówny czynnik spoleczny: ludzkosc, pokolenie (introspekcja - zycie wewnetrzne)
kryzys psychospoleczny:
INTEGRACJA albo DESPERACJA I ROZPACZ
glówna „cnota”: MADROSC (opozycja: zgorzknienie)
„JESTEM TYM CO PRZETRWA ZE MNIE”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2012-11-07, FILOZOFIA KULTURY, Teoria kultury
     : 3. Koło zamachowe, Politechnika Poznańska (PP), Teoria maszyn i mechanizmów, Projekty, 3. Koło zamahowe
     : 3.%20Tworzenie%20VI, LabView 6.1, Teoria
     : 3.2 wiezy reakcje wiezow, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata
     : 3.6. Para sił, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata
     : 3.7 uklad sil, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata
     : 2007 02 Wplyw opioidow Lisowska, Biotechnologia CM UMK USM, Semestr I, Psychoneuroimmunologia CM UMK, Ćwiczenia, The opioid-cyokine connection
     : 3. Poznanie spoleczne, SGH, Psychologia społeczna
     : 2015 Diagnoza ST 4 Schizofrenia i inne 13, Studia, Psychologia, SWPS, 4 rok, Semestr 08 (lato), Diagnoza Neuropsychologiczna
     : 2002 - Encyclopedia Of Psychotherapy - Academic Press, Encyclopedias
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT