2. teoria rozwoju osobowosci i ...
|
2. teoria rozwoju osobowosci i kryzysow psychospolecznych, PSYCHOLOGIA, Psychologia, psychologiiiiiii, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006 Wyklad II Teoria rozwoju osobowosci i kryzysów psychospolecznych E.H. Eriksona Literatura: • Erikson E.H. (2000) Dziecinstwo i spoleczenstwo. Poznan, Rebis • Erikson E.H. (2002) Dopelniony cykl zycia. Poznan, Rebis • Szczukiewicz P. (1998) Rozwój psychospoleczny a tozsamosc. Lublin, UMCS Erik H. Erikson (1902 –1994). Autor teorii rozwoju „ja” i teorii kryzysów psychospolecznych. Piaty po Freudzie, Piagecie, Bandurze i Skinnerze, autor najczesciej cytowany w swiatowych podrecznikach psychologicznych. ZADANIA ROZWOJOWE. FAZY I KRYZYSY ZYCIA I. NIEMOWLECTWO (od 0 do 1/2 lat) • przywiazanie do matki (opiekunów), „wewnetrzna pewnosc” obecnosci matki • przejawy inteligencji czuciowo-ruchowej • uczenie sie pobierania pokarmów stalych • uczenie sie chodzenia • poczatki mówienia • opanowanie podstawowej kontroli nad wlasnym cialem • wytworzenie przedrefleksyjnej, spontanicznej ufnosci wobec ludzi, swiata i siebie podstawowy czynnik spoleczny : MATKA kryzys psychospoleczny: BAZOWA UFNOSC albo BRAK UFNOSCI glówna „cnota”: NADZIEJA, ZDOLNOSC WIARY (opozycja: wycofanie) „JESTEM NADZIEJA, JAKA MAM I DAJE” II. WCZESNE DZIECINSTWO (od 2 do 3/4 lat) • uczenie sie róznic zwiazanych z plcia • pojawienie sie wstydu • uczenie sie róznicowania dobra i zla • wstepna koordynacja przeciwstawnych aktywnosci (wypuszczanie/zatrzymywanie) • poczatki samokontroli, zdolnosc mówienia „tak” i „nie” • fantazjowanie i zabawa • opanowanie jezyka do opisu najblizszej spolecznej i fizycznej rzeczywistosci • poczatki ksztaltowania sie pojec • okreslanie swiata jako: ja, ty, moje, mnie • poczatki „walki” o samodzielnosc, poczatki sadzenia i decydowania podstawowy czynnik spoleczny : RODZICE (imitacja) kryzys psychospoleczny: AUTONOMIA albo WSTYD I WATPLIWOSCI glówna „cnota”: WOLA (opozycja: przymus lub impulsywnosc) 1 Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006 „JESTEM TYM CO WYRAZA MOJA WOLNA WOLA” III. Wiek zabaw (od 4 do 6 lat) • identyfikacja z wlasna plcia • uczenie sie zabawy grupowej, wczesny rozwój moralny, uczenie sie regul • uczenie sie „bycia z rówiesnikami” bez doroslych • nabywanie sprawnosci fizycznych niezbednych w codziennym zyciu • uogólniona ciekawosc, „agresywnosc”, eksperymentowanie • ksztaltowanie sie fundamentalnych sprawnosci motorycznych i intelektualnych uwiklanych w pisanie, czytanie, liczenie • uksztaltowanie orientacji na cele, etos dzialania podstawowy czynnik spoleczny : dorosli i rówiesnicy z najblizszego otoczenia (identyfikacja) kryzys psychospoleczny: INICJATYWA albo POCZUCIE WINY glówna „cnota”: PRZEDSIEBIORCZOSC (opozycja: biernosc, wycofanie) ”JESTEM TYM KOGO UMIEM SOBIE WYOBRAZIC JAKO SIEBIE” IV. Wiek szkolny (6/7 do 12 lat) • uczenie sie spolecznej roli zwiazanej z plcia • rozwijanie sie postaw spolecznych wobec szkoly • rozwijanie sie systemu porównan wobec innych ludzi (doroslych i rówiesników) • uczenie sie kooperacji i rywalizacji • ksztaltowanie sie postaw wobec samego siebie; rozwój samooceny • rozwijanie sie pojec sumienia, pojec moralnych i skali wartosci • osiaganie wzglednej niezaleznosci osobistej podstawowy czynnik spoleczny : nauczyciele i rówiesnicy (edukacja) kryzys psychospoleczny: PRODUKTYWNOSC (ADEKWATNOSC) albo POCZUCIE NIZSZOSCI glówna „cnota”: KOMPETENCJA, UMIEJETNOSC ROZSADNEGO PODEJMOWANIA DECYZJI (opozycja: inercja, konserwatyzm) „JESTEM TYM CO MOGE SIE NAUCZYC WPRAWIAC W DZIALANIE” V. WCZESNA ADOLESCENCJA (od 13 do 17 lat) • ksztaltowanie sie myslenia abstrakcyjnego • zaakceptowanie zmian zachodzacych we wlasnym ciele • próby emocjonalnej niezaleznosci od rodziców i innych doroslych • zachwianie wewnetrznej równowagi postepowania (odnowienie sie kryzysów wszystkich poprzednich faz) • ksztaltowanie sie systemu wartosci i systemu etycznego jako przewodników dla zachowania • rozwój fantazji, marzen, ksztaltowanie sie ideologii • nawiazywanie nowych, bardziej dojrzalych relacji z rówiesnikami tej samej i przeciwnej plci 2 Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006 • dazenie do wplywu spolecznego • poszukiwanie stosownych dla siebie grup towarzyskich i spolecznych • podejmowanie decyzji dotyczacych przyszlego zawodu i typu ksztalcenia podstawowy czynnik spoleczny : rówiesnicy (nacisk grupowy) kryzys psychospoleczny: TOZSAMOSC GRUPOWA albo ALIENACJA glówna „cnota”: WIERNOSC (opozycja: przekonanie o szkodliwosci „innych”, uprzedzenia) „JESTEM MOJA GRUPA” V-1. PÓZNA ADOLESCENCJA (OD 18 DO 22 LAT) • dazenie do emocjonalnej i zyciowej niezaleznosci od rodziców • podjecie studiów lub rozpoczecie pracy zawodowej • „zaloty”, poszukiwanie partnera • ugruntowanie tozsamosci dotyczacej roli seksualnej • osiagniecie uwewnetrznionej, wlasnej moralnosci poczucie unikalnosci i odrebnosci od otoczenia • poczucie ciaglosci wlasnego „JA” mimo uplywu czasu i zmian • poczucie wewnetrznej spójnosci • osiagniecie odpowiedzi na pytanie KIM JESTEM i KIM MOGE BYC podstawowy czynnik spoleczny : spoleczenstwo (eksperymentowanie z róznymi rolami) kryzys psychospoleczny: TOZSAMOSC INDYWIDUALNA albo DYFUZJ A RÓL (zagubienie, rozproszenie, zamet) glówna „cnota”: WIERNOSC SOBIE (opozycja: tozsamosc negatywna, odrzucenie roli) „JESTEM SOBA” VI. WCZESNA DOROSLOSC (23 – 34 LATA) • uczenie sie przystosowania do harmonijnego zycia z partnerem malzenskim • uczenie sie nowej roli – rodzica • uczenie sie odpowiedzialnosci za dzieci i rodzine i umiejetnosci zaspakajania ich indywidualnych potrzeb • zdolnosc odczuwania takich stanów jak: wiez psychiczna, zespolenie fizyczne, wspólnota – nawet jesli wymagaja znacznych poswiecen i kompromisów • zdolnosc do milosci bez poczucia utraty wlasnej tozsamosci • realizacja drogi zawodowej i spolecznej • uksztaltowanie sie indywidualnego „stylu zycia” podstawowy czynnik spoleczny : rodzina (JA zmienia sie w MY, wzajemnosc) kryzys psychospoleczny: INTYMNOSC albo IZOLACJA glówna „cnota”: MILOSC (opozycja: samotnosc) 3 Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci , APS 2005/2006 „JESTESMY TYM KOGO KOCHAMY” VII. SREDNIA DOROSLOSC (od 35 do 60 lat) • traktowanie siebie jako OSOBY w relacjach z partnerem • towarzyszenie dorastajacym dzieciom w stawaniu sie szczesliwymi doroslymi • przystosowanie sie do swych starzejacych sie rodziców, podjecie opieki nad starszym pokoleniem • prowadzenie domu • dazenie do (i podtrzymywanie) satysfakcjonujacego wykonywania swojego zajecia, produktywnosc • uzyskiwanie stabilnosci ekonomicznej • osiagniecie „doroslej” odpowiedzialnosci spolecznej i obywatelskiej • transmisja wartosci, tradycji, kultury mlodszemu pokoleniu • tworzenie instytucji zwiazanych z humanistycznymi wartosciami: edukacyjnych, medycznych, spolecznych • dzialalnosc twórcza • rozwijanie róznych form spedzania wolnego czasu • przystosowanie sie i zaakceptowanie fizycznych zmian organizmu podstawowy czynnik spoleczny : domownicy, wspólpracownicy, spolecznosc kryzys psychospoleczny: GENERATYWNOSC albo STAGNACJA glówna „cnota”: TROSKA (opozycja: odrzucenie) „JESTEM TYM KOMU ZAPEWNIAM OPIEKE, JESTESMY TYM CO PRZEKAZUJEMY INNYM” VIII. PÓZNA DOROSLOSC (powyzej 61 roku zycia) • przystosowanie sie do wycofania z pracy zawodowej i zredukowanych dochodów • ustalanie sie jasnej przynaleznosci do swojej grupy wiekowej • przyjmowanie i adaptowanie sie do nowych ról spolecznych w sposób elastyczny; ukierunkowanie energii na nowe role • ustalanie satysfakcjonujacego porzadku zycia uwzgledniajacego zmniejszona wydolnosc organizmu • przystosowanie sie do slabnacych sil fizycznych i pogarszajacego sie stanu zdrowia • przystosowanie sie do smierci partnera malzenskiego i do problemu wlasnej smierci. Ksztaltowanie pogladu dotyczacego smierci • doswiadczenia przekraczajace czas i miejsce • poczucie wspólnoty ze swiatem i czlowieczenstwem • akceptacja losu jakim jest , ustalanie „bilansu zyciowego” glówny czynnik spoleczny: ludzkosc, pokolenie (introspekcja - zycie wewnetrzne) kryzys psychospoleczny: INTEGRACJA albo DESPERACJA I ROZPACZ glówna „cnota”: MADROSC (opozycja: zgorzknienie) „JESTEM TYM CO PRZETRWA ZE MNIE” 4
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2012-11-07, FILOZOFIA KULTURY, Teoria kultury | : 3. Koło zamachowe, Politechnika Poznańska (PP), Teoria maszyn i mechanizmów, Projekty, 3. Koło zamahowe | : 3.%20Tworzenie%20VI, LabView 6.1, Teoria | : 3.2 wiezy reakcje wiezow, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata | : 3.6. Para sił, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata | : 3.7 uklad sil, Prywatne, Budownictwo, Materiały, Semestr II, II semestr, mechanika ogólna I, teoria statyka, teoria dr Sałata | : 2007 02 Wplyw opioidow Lisowska, Biotechnologia CM UMK USM, Semestr I, Psychoneuroimmunologia CM UMK, Ćwiczenia, The opioid-cyokine connection | : 3. Poznanie spoleczne, SGH, Psychologia społeczna | : 2015 Diagnoza ST 4 Schizofrenia i inne 13, Studia, Psychologia, SWPS, 4 rok, Semestr 08 (lato), Diagnoza Neuropsychologiczna | : 2002 - Encyclopedia Of Psychotherapy - Academic Press, Encyclopedias |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|