2. chrzescijanstwo, Cywilizacja europejska
[ Pobierz całość w formacie PDF ] 1 CHRZECIJŃTWO I. Powstanie, cechy charakterystyczne podobniejakjudaimiilamktórymijetpokrewnioneniejetreligiąeuropejkąpochodi Azji Zachodniej podobniejakjudaimbyłoorientalimemjedynejwwoimrodajuibardoindywidualnej narodowejtradycjiktóratrymałaicujniedalaodreligijnychwpływówwegowchodniego otoceniaatakżeodwelkiegokontaktupanującakulturąZachodu oparłoinacytohebrajkiejtradycjirepreentowanejpreZakoniProrokówcerpiąc inpiracjeodnaroduktóryjakojedynywceartwiedochowywałuparciewiernociwym narodowymtradycjompomimoatrakcyjnocikulturyhellenitycnej tądchrecijaotwoachowałoideałduchowegopodiałuipotawnieprejednanejopoycji wobecwiata pogan topocuciehitorycnejciągłociiolidarnocipołecnejodróżniałoKociółchrecijaokiod religiimiteriówiinnychwchodnichkultówtegookreu Jezus z Nazaretu (ok. 5 p.n.e. – 33ne)urodiłiwrymkiejprowincjiJudeaapanowania cesarza Augusta kaanynamierdpreukryżowanieapanowaniaTyberiua(14-37 n.e.) i prokuratury PoncjuaPiłata niewpominająonimdokumentyhitorycneaniżadnerymkichródełliterackich ojegożyciuwiadomoniewielepoaaktamiawartymiwcterechkrótkichEwangeliachktóre prynoąmiejcamipowtarająceimiejcamiprecnerelacje jegonaukinaneątylkokilkunatuprypowieciełówktórewypowiediałpryróżnych okajachoracyniąccudaromówapotołamioragarciklucowychwypowiedi– KaanianaGóreodpowiediktórychudieliłnapytaniaadanemuwŚwiątynipodca proceuromowyucniamiwcaieOtatniejWieceryiełówktórewypowiediał umierającnakryżu głoiłżejet Mesjaszem, długoapowiadanymbawcąpimżydowkich nowąreligipredługicauważanoaniejanejawikooaigucytolokalnym tarannieodróżniającduchowe„króletwoBoże”odwładycearagóryreygnowało welkichwieckichambicji niepróbowałowalcadrymkiegoceartwajakoorganimupolitycnegocyajądjego miejsca atakżeunawałoprawairoceniapaotwawporądkudocenymjednejtrony drugiejniemogłopryjądideałówkulturyhellenitycnejaniteżucetnicydwżyciupołecnym cesarstwa nowareligiapopreidetworeniawiatapreBogaoddielaławpoóbaadnicyacrum od profanum: wytkietworeniajakoelementywiatatworonegoąaadnicoróżneod Bogawicpootająwewnątrerywieckiej wodróżnieniuodgreckiejormymyleniawktórejwiattokomopoddanyberetywoli bogówwgamyłuchrecijaokiegowiattohitoriawrkucłowieka itotąchrecijaotwajetantropocentrymcylicłowiektajeipodmiotemi wpółautorem hitorii (w preciwieotwie do greckiejkoncepcji komocentrycnej wktórej cłowiek jet igrakąwrkubogów) konekwencjątychkoncepcjijettounekdowłady wtradycjihellenitycnejcególnymuoobieniem bożegoładujetpaotwowktórym najdokonalejodbijaikomicnarecywitodwładcajettróżemwykonawcąiługą komicnegoporądkuktórytanowipodtawwelkichtounkówpołecnychwytkie intytucjemającharakterakralnyiniemogąpodlegadżadnymłagodzeniom czy zmianom; połeceotwo jet jedynie odbiciem Bożego porądku panującego w nature który jet zasadniczo niezmienny, ustalony raz na zawsze 2 wtradycjichrecijaokiejwiatpodlegamianiecłowiekjakoitotawolnaobdaronyjet odpowiedzialnocią a hitori pre woje wolne diałania okrela ona hitorycne loy ludkocinieitniejąamkniteinietykalnetrukturypołecnepredktórymicłowiekmiałby jedyniekłonidgłowipokornieiimpodporądkowywad II. Czynniki atrakcyjnociiekpanji naciknażyciewewntrnecłowiekawypełniałduchowąputkktórejniepotraiłwypełnid tylżyciaRymu doktrynaodkupieniaitriumunadmiercią odwoływałoido wszystkich tych, którybylinieadowoleniitniejącegoporądku rzeczy: ubogichucinionychwartwupoledonych ognikowałiłynieadowoleniaiopoycjiwobecpanującejkulturywpoóbowielebardiej aadnicyniżjakikolwiekruchwyrołypolitycnegocyekonomicnegonieadowolenia nowa religia nie była plemienną włanocią Żydów ale tała otworem pred wytkimi pragnącymijąpryjąd w nowej religijnej połecnoci bogaty i biedny niewolnik i wolny obywatel rymki i cudoiemiecpotykaliinaabolutnierównejtopie chrecijaotwoodwoływałoiniedowyrainowanejumyłowociwartwkulturalnychlecdo podtawowychpotrebduyludkiejidoreligijnegodowiadceniaprecitnegocłowieka (pierwichrecijaniebyliwwikociludmimałegowyktałceniaikulturywmiatach należeligłówniedoniżejiniżychwartwrednichnatomiatnawiwywodiliiwartw chłopkich) preladowania(okarżeniechrecijanpreNeronaownieceniewielkiegopożaruRymuw64 neokarżaniechrecijano„ateim”ikaywanieichnamierd preDomicjanaaodmow oddawaniamukultujakoboguewoleniepreMarkaureliuanaurowepreladowaniaw Lyonie w 177 n.e.; wydany przez cesarza Decjusza w roku 250 nakaz, podkarąmiercikładania oiaroicjalnymbogompaotwaprewytkich poddanych; arądenieniceniawytkich kociołówchrecijaokichorapaleniawytkichBibliiprecearaDioklecjanaw303r) odnoiłyjedynieodwrotnykutekmceotwotałoiródłembohatertwainadiei oicjalneunanieKocioła(edyktmediolaoki313r– tolerancjawobecchrecijan)ijego połąceniepaotwemrymkim(unaniew392rpreTeodojuaWielkiegochrecijaotwa ajedynąpaotwowąreligi)– kociółotrymałwolnoditałedochodyoramożliwod nawracanianawielkąkal niemalodpocątkukociółmiałwojąwłanąorganiacjihierarchiytemrądeniaipraw reguły cłonkowtwa i pryjmowania w pocet cłonków – w preciwieotwie do innych popularnychwówcakultówiekt wmiarpotpowaniakryyuceartwakociółcorabardiejatpowałwwiadomoci ludzkiej miejsce dawnej organizacji miejskiej bikuptawałinajważniejąpotaciąwżyciumiataipredtawicielemcałejpołecnoci– w każdymmieciepónegoceartwaobokdawnegopołeceotwapowtawałnowyludkocioła chrecijaokiegogdytopierwetraciłowojepołecneprywilejeipolitycneprawadrugi topniowoajmowałjegomiejcewkrokatymproceemwładaipretiżduchowieotwaroły wmiarchyleniainaceniaurdówmiejkich w okreie wratających trudnoci materialnych i ubożenia pónego ceartwa kociół prychodiłludiompomocąekonomicną– kociółtałitopniowoodpowiedialnya wyżywienieubogichpodobniejakautrymanieszpitaliiierocioców ta odpowiedialnod połecna dała popularnod kociołowi wród ma i oobity wpływ biskupom ciłeworowanieorganiacjikocielnejnaorganiacjiceartwa– każdemiatomiałowego bikupaagranicejegowładypokrywałyiterytoriummiataprowincjewieckiebyłytakże prowincjamikocielnymipodrądamimetropolityreydującymwtolicyprowincji 3 poupadkuceartwarymkiegokociółprejąłwielejegowceniejychunkcji– tanowił autonomicnyporądekmającywojąaadjednociiwewłaneorganapołecnejwłady diki temu mógł tad i padkobiercą i predtawicielem dawnej rymkiej kultury naucycielemiprewodnikiemludówbarbaryokich IV.Wkładwcywilizacjęeuropejką „Europa awdica we politycne itnienie ceartwu rymkiemu kultur intelektualną tradycjiklaycnejaduchowąjednodchrecijaotwu” Ewangeliagłoącatakiewartocijakprawdamiłodiwolnododpowiadałanamareniai potulatynajwikychgeniuywiataantycnego Platona, Arystotelesa, Cycerona, Sofoklesa, Eurypidesa koncepcjacłowiekajakoooby cłowiekucynionyjetnaobraipodobieotwoBogaatemobdaronyjetgodnociąitakimi cechamijakracjonalnodwolnawolaidolnoddomiłoci cłowiektworonyotałdotworenianaiemikulturyaniedokultubogów polecenieuprawianiaipielgnowaniaiemiawicpracaniejetjedyniekonekwencjągrechu ale należy do pierwotnego powołania cłowieka (inacej niż u Greków i Rymian który postrzegalipraciycnąjakocynnodurągającągodnociwolnegocłowieka cłowiek nie jet konkurentem lec partnerem twórcy od którego otrymał naka pretwaraniawiata unanieBogaaOjcawytkichludiprowadiłodoideipowechnegobratertwa(ludkod tajeijednąrodiną) demokracjaiprawacłowiekabyłybyniedopomyleniabechrecijaotwaiprynieionejpre nie koncepcji osoby ludzkiej jejideawiąanajetcilewewaniemcłowiekadourecywitnieniawżyciucodiennym godnocioobyludkiejwwolnociindywidualnejwacunkudlaprawkażdegoipopre praktykmiłocibraterkiejwgldemwytkich(tarożytnepaotwaopartenaniewolnictwiei uwolnione diki tej podtawowej nieprawiedliwoci o najpoważniejych i najbardziej niepokojącychproblemówekonomicnychniebyływitociedemokracjami) natpnymwywodącymichrecijaotwaałożeniemniebdnymdoitnieniademokracji jetprekonanieogodnociludujakocałoci tegoprekonaniawypływawiaraże ludjetwtanieamobąrądid nowy ład politycny do którego apirują nowożytne paotwa nie byłyby możliwy be niebywalnychprawoobyduchowejrównocipolitycnychprawluduprymatutounków opartychnaprawiedliwociiprawieaadybraterkiejmiłoci pryjcieprechrecijaotwoelementówtradycjiklaycnejpowoliłopreniedjejideałydo wiekówpóniejych(ilooiaretorykaliteratura) miałotogłbokiwpływnaktałtowanieiumyłowocieuropejkiej(niebyłobytradycji wieckiejnaukiliteraturyitp) pretrwanie diki chrecijaotwu literatury klaycnej i tradycji retorycnej nie tylko umożliwiło powtanie nowożytnych literatur ale uktałtowało również typ umyłowoci europejkiejiumożliwiłocharakterytycną dlaachodniejcywiliacjiracjonalnąikrytycną potawwobecżyciainatury achodni monatycym (klatory) prejął diedictwo klaycnej kultury i ocalił je pred niceniem(klatornebibliotekiikryptoriaachowałyipretłumacyłyniemalcałąłacioką literaturklaycnąjakądipoiadaachodniacywiliacja)
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 20130310 Loving Others in the Love of God AIL05, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Abiding in Love Experiencing the Heart of God | : 3. etapy integracji, Integracja europejska | : 20130831L Chart Combined 2300 Days 70 Weeks, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Daniel Studies in the End Times | : 20140718 Living with the Assurance that God Enjoys Us Lk.15, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Fascinate Conference 2014 | : 3.Wersja skonsolidowana Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Prawo UMK 3 rok, III rok | : 2014-05-11 - THE ESSENTIALS OF A HEALTHY FAMILY part 4, Chrześcijańskie Nauczania En, Dr Jonathan David | : 209. Clayton Donna - Matka chrzestna, Książki - Literatura piękna, Bonia, MEDICAL (LadyHenrietta) | : 3. Kultura a cywilizacja, magisterka, magisterka, antropo | : 20. Dogonić Europę, Dzieje Narodu i Państwa Polskiego [] | : 3. Grecja, Cywilizacja europejska |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plaudipoznan.keep.pl
. : : . |
|