Strona główna
  2. chrzescijanstwo

2. chrzescijanstwo, Cywilizacja europejska

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
CHRZECIJŃTWO
I. Powstanie, cechy charakterystyczne

podobniejakjudaimiilamktórymijetpokrewnioneniejetreligiąeuropejkąpochodi
Azji Zachodniej

podobniejakjudaimbyłoorientalimemjedynejwwoimrodajuibardoindywidualnej
narodowejtradycjiktóratrymałaicujniedalaodreligijnychwpływówwegowchodniego
otoceniaatakżeodwelkiegokontaktupanującakulturąZachodu

oparłoinacytohebrajkiejtradycjirepreentowanejpreZakoniProrokówcerpiąc
inpiracjeodnaroduktóryjakojedynywceartwiedochowywałuparciewiernociwym
narodowymtradycjompomimoatrakcyjnocikulturyhellenitycnej

tądchrecijaotwoachowałoideałduchowegopodiałuipotawnieprejednanejopoycji
wobecwiata pogan

topocuciehitorycnejciągłociiolidarnocipołecnejodróżniałoKociółchrecijaokiod
religiimiteriówiinnychwchodnichkultówtegookreu

Jezus z Nazaretu (ok. 5 p.n.e. – 33ne)urodiłiwrymkiejprowincjiJudeaapanowania
cesarza Augusta

kaanynamierdpreukryżowanieapanowaniaTyberiua(14-37 n.e.) i prokuratury
PoncjuaPiłata

niewpominająonimdokumentyhitorycneaniżadnerymkichródełliterackich

ojegożyciuwiadomoniewielepoaaktamiawartymiwcterechkrótkichEwangeliachktóre
prynoąmiejcamipowtarająceimiejcamiprecnerelacje

jegonaukinaneątylkokilkunatuprypowieciełówktórewypowiediałpryróżnych
okajachoracyniąccudaromówapotołamioragarciklucowychwypowiedi–
KaanianaGóreodpowiediktórychudieliłnapytaniaadanemuwŚwiątynipodca
proceuromowyucniamiwcaieOtatniejWieceryiełówktórewypowiediał
umierającnakryżu

głoiłżejet Mesjaszem, długoapowiadanymbawcąpimżydowkich

nowąreligipredługicauważanoaniejanejawikooaigucytolokalnym

tarannieodróżniającduchowe„króletwoBoże”odwładycearagóryreygnowało
welkichwieckichambicji

niepróbowałowalcadrymkiegoceartwajakoorganimupolitycnegocyajądjego
miejsca atakżeunawałoprawairoceniapaotwawporądkudocenymjednejtrony
drugiejniemogłopryjądideałówkulturyhellenitycnejaniteżucetnicydwżyciupołecnym
cesarstwa

nowareligiapopreidetworeniawiatapreBogaoddielaławpoóbaadnicyacrum
od profanum: wytkietworeniajakoelementywiatatworonegoąaadnicoróżneod
Bogawicpootająwewnątrerywieckiej

wodróżnieniuodgreckiejormymyleniawktórejwiattokomopoddanyberetywoli
bogówwgamyłuchrecijaokiegowiattohitoriawrkucłowieka

itotąchrecijaotwajetantropocentrymcylicłowiektajeipodmiotemi wpółautorem
hitorii (w preciwieotwie do greckiejkoncepcji komocentrycnej wktórej cłowiek jet
igrakąwrkubogów)

konekwencjątychkoncepcjijettounekdowłady

wtradycjihellenitycnejcególnymuoobieniem bożegoładujetpaotwowktórym
najdokonalejodbijaikomicnarecywitodwładcajettróżemwykonawcąiługą
komicnegoporądkuktórytanowipodtawwelkichtounkówpołecnychwytkie
intytucjemającharakterakralnyiniemogąpodlegadżadnymłagodzeniom czy zmianom;
połeceotwo jet jedynie odbiciem Bożego porądku panującego w nature który jet
zasadniczo niezmienny, ustalony raz na zawsze
2

wtradycjichrecijaokiejwiatpodlegamianiecłowiekjakoitotawolnaobdaronyjet
odpowiedzialnocią a hitori pre woje wolne diałania okrela ona hitorycne loy
ludkocinieitniejąamkniteinietykalnetrukturypołecnepredktórymicłowiekmiałby
jedyniekłonidgłowipokornieiimpodporądkowywad
II. Czynniki atrakcyjnociiekpanji

naciknażyciewewntrnecłowiekawypełniałduchowąputkktórejniepotraiłwypełnid
tylżyciaRymu

doktrynaodkupieniaitriumunadmiercią

odwoływałoido wszystkich tych, którybylinieadowoleniitniejącegoporądku rzeczy:
ubogichucinionychwartwupoledonych

ognikowałiłynieadowoleniaiopoycjiwobecpanującejkulturywpoóbowielebardiej
aadnicyniżjakikolwiekruchwyrołypolitycnegocyekonomicnegonieadowolenia

nowa religia nie była plemienną włanocią Żydów ale tała otworem pred wytkimi
pragnącymijąpryjąd

w nowej religijnej połecnoci bogaty i biedny niewolnik i wolny obywatel rymki i
cudoiemiecpotykaliinaabolutnierównejtopie

chrecijaotwoodwoływałoiniedowyrainowanejumyłowociwartwkulturalnychlecdo
podtawowychpotrebduyludkiejidoreligijnegodowiadceniaprecitnegocłowieka
(pierwichrecijaniebyliwwikociludmimałegowyktałceniaikulturywmiatach
należeligłówniedoniżejiniżychwartwrednichnatomiatnawiwywodiliiwartw
chłopkich)

preladowania(okarżeniechrecijanpreNeronaownieceniewielkiegopożaruRymuw64
neokarżaniechrecijano„ateim”ikaywanieichnamierd preDomicjanaaodmow
oddawaniamukultujakoboguewoleniepreMarkaureliuanaurowepreladowaniaw
Lyonie w 177 n.e.; wydany przez cesarza Decjusza w roku 250 nakaz, podkarąmiercikładania
oiaroicjalnymbogompaotwaprewytkich poddanych; arądenieniceniawytkich
kociołówchrecijaokichorapaleniawytkichBibliiprecearaDioklecjanaw303r)
odnoiłyjedynieodwrotnykutekmceotwotałoiródłembohatertwainadiei

oicjalneunanieKocioła(edyktmediolaoki313r– tolerancjawobecchrecijan)ijego
połąceniepaotwemrymkim(unaniew392rpreTeodojuaWielkiegochrecijaotwa
ajedynąpaotwowąreligi)– kociółotrymałwolnoditałedochodyoramożliwod
nawracanianawielkąkal

niemalodpocątkukociółmiałwojąwłanąorganiacjihierarchiytemrądeniaipraw
reguły cłonkowtwa i pryjmowania w pocet cłonków – w preciwieotwie do innych
popularnychwówcakultówiekt

wmiarpotpowaniakryyuceartwakociółcorabardiejatpowałwwiadomoci
ludzkiej miejsce dawnej organizacji miejskiej

bikuptawałinajważniejąpotaciąwżyciumiataipredtawicielemcałejpołecnoci– w
każdymmieciepónegoceartwaobokdawnegopołeceotwapowtawałnowyludkocioła
chrecijaokiegogdytopierwetraciłowojepołecneprywilejeipolitycneprawadrugi
topniowoajmowałjegomiejcewkrokatymproceemwładaipretiżduchowieotwaroły
wmiarchyleniainaceniaurdówmiejkich

w okreie wratających trudnoci materialnych i ubożenia pónego ceartwa kociół
prychodiłludiompomocąekonomicną– kociółtałitopniowoodpowiedialnya
wyżywienieubogichpodobniejakautrymanieszpitaliiierocioców

ta odpowiedialnod połecna dała popularnod kociołowi wród ma i oobity wpływ
biskupom

ciłeworowanieorganiacjikocielnejnaorganiacjiceartwa– każdemiatomiałowego
bikupaagranicejegowładypokrywałyiterytoriummiataprowincjewieckiebyłytakże
prowincjamikocielnymipodrądamimetropolityreydującymwtolicyprowincji
3

poupadkuceartwarymkiegokociółprejąłwielejegowceniejychunkcji– tanowił
autonomicnyporądekmającywojąaadjednociiwewłaneorganapołecnejwłady
diki temu mógł tad i padkobiercą i predtawicielem dawnej rymkiej kultury
naucycielemiprewodnikiemludówbarbaryokich
IV.Wkładwcywilizacjęeuropejką

„Europa awdica we politycne itnienie ceartwu rymkiemu kultur intelektualną
tradycjiklaycnejaduchowąjednodchrecijaotwu”

Ewangeliagłoącatakiewartocijakprawdamiłodiwolnododpowiadałanamareniai
potulatynajwikychgeniuywiataantycnego Platona, Arystotelesa, Cycerona, Sofoklesa,
Eurypidesa

koncepcjacłowiekajakoooby

cłowiekucynionyjetnaobraipodobieotwoBogaatemobdaronyjetgodnociąitakimi
cechamijakracjonalnodwolnawolaidolnoddomiłoci

cłowiektworonyotałdotworenianaiemikulturyaniedokultubogów

polecenieuprawianiaipielgnowaniaiemiawicpracaniejetjedyniekonekwencjągrechu
ale należy do pierwotnego powołania cłowieka (inacej niż u Greków i Rymian który
postrzegalipraciycnąjakocynnodurągającągodnociwolnegocłowieka

cłowiek nie jet konkurentem lec partnerem twórcy od którego otrymał naka
pretwaraniawiata

unanieBogaaOjcawytkichludiprowadiłodoideipowechnegobratertwa(ludkod
tajeijednąrodiną)

demokracjaiprawacłowiekabyłybyniedopomyleniabechrecijaotwaiprynieionejpre
nie koncepcji osoby ludzkiej

jejideawiąanajetcilewewaniemcłowiekadourecywitnieniawżyciucodiennym
godnocioobyludkiejwwolnociindywidualnejwacunkudlaprawkażdegoipopre
praktykmiłocibraterkiejwgldemwytkich(tarożytnepaotwaopartenaniewolnictwiei
uwolnione diki tej podtawowej nieprawiedliwoci o najpoważniejych i najbardziej
niepokojącychproblemówekonomicnychniebyływitociedemokracjami)

natpnymwywodącymichrecijaotwaałożeniemniebdnymdoitnieniademokracji
jetprekonanieogodnociludujakocałoci

tegoprekonaniawypływawiaraże ludjetwtanieamobąrądid

nowy ład politycny do którego apirują nowożytne paotwa nie byłyby możliwy be
niebywalnychprawoobyduchowejrównocipolitycnychprawluduprymatutounków
opartychnaprawiedliwociiprawieaadybraterkiejmiłoci

pryjcieprechrecijaotwoelementówtradycjiklaycnejpowoliłopreniedjejideałydo
wiekówpóniejych(ilooiaretorykaliteratura)

miałotogłbokiwpływnaktałtowanieiumyłowocieuropejkiej(niebyłobytradycji
wieckiejnaukiliteraturyitp)

pretrwanie diki chrecijaotwu literatury klaycnej i tradycji retorycnej nie tylko
umożliwiło powtanie nowożytnych literatur ale uktałtowało również typ umyłowoci
europejkiejiumożliwiłocharakterytycną dlaachodniejcywiliacjiracjonalnąikrytycną
potawwobecżyciainatury

achodni monatycym (klatory) prejął diedictwo klaycnej kultury i ocalił je pred
niceniem(klatornebibliotekiikryptoriaachowałyipretłumacyłyniemalcałąłacioką
literaturklaycnąjakądipoiadaachodniacywiliacja)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 20130310 Loving Others in the Love of God AIL05, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Abiding in Love Experiencing the Heart of God
     : 3. etapy integracji, Integracja europejska
     : 20130831L Chart Combined 2300 Days 70 Weeks, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Daniel Studies in the End Times
     : 20140718 Living with the Assurance that God Enjoys Us Lk.15, Chrześcijańskie Nauczania En, Mike Bickle, Fascinate Conference 2014
     : 3.Wersja skonsolidowana Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Prawo UMK 3 rok, III rok
     : 2014-05-11 - THE ESSENTIALS OF A HEALTHY FAMILY part 4, Chrześcijańskie Nauczania En, Dr Jonathan David
     : 209. Clayton Donna - Matka chrzestna, Książki - Literatura piękna, Bonia, MEDICAL (LadyHenrietta)
     : 3. Kultura a cywilizacja, magisterka, magisterka, antropo
     : 20. Dogonić Europę, Dzieje Narodu i Państwa Polskiego []
     : 3. Grecja, Cywilizacja europejska
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT