2012 8 lat Polski w UE, rynek cukru w Polsce, rynek cukru
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Gospodarczo - społeczne efekty członkostwa Polski w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem wpływu rozszerzenia na UE-15 (1 maja 2004 – 1 maja 2012) - główne wnioski w związku z ósmą rocznicą przystąpienia Polski do UE Wnioski 1. Po ośmiu latach od akcesji bilans członkostwa Polski w UE pozostawał pozytywny. Podobnie jak w latach poprzednich w okresie 2011 -2012 członkostwo Polski w UE było głównym czynnikiem wspierającym wzrost gospodarczy kraju. Główną dźwignią rozwoju były: o najwyższy w historii eksport Polski ( 135,8 mld EUR , 80% do UE, ogólny wzrost o 12,8% , w tym do UE o 10,9%); oraz o rekordowo wysokie transfery z budżetu UE: do Polski trafiło netto 10,5 mld EUR, (wzrost o blisko 36% w stosunku do roku 2010), co stanowi równowartość blisko 3% polskiego DNB. 2. Polska jest liderem wzrostu gospodarczego w Europie i konsekwentnie „dogania” europejską średnią pod względem stopnia rozwoju. W 2011 r. osiągnęliśmy poziom 65% średniej UE na mieszkańca (na co wpłynęło dodatkowo ogólne zahamowanie wzrostu w UE). Bardzo dobre wyniki gospodarcze przyczyniły się do wzrostu zaufania do polskiej gospodarki . 3. Wieloletnia analiza bilansu członkowstwa Polski w UE na tle państw regionu, badanie wpływu rozszerzenia na państwa UE-15 oraz sposobu reagowania poszczególnych państw przez kryzys ekonomiczny łącznie potwierdzają tezę, że członkostwo w UE to szansa, z której trzeba umieć skorzystać, a nie automatyczna gwarancja dobrobytu i rozwoju. Ostateczne koszty i korzyści zależą od modelu rozwojowego i decyzji politycznych poszczególnych państw – zarówno tych z niewielkim stażem, jak i tych długo pozostających częścią UE. Polska bez wątpienia swoją szanse umiejętnie wykorzystała, co powinniśmy konsekwentnie podkreślać budując pozycję Polski jako lidera procesu integracji. 4. Rozszerzenie przyniosło wiele korzyści także państwom UE-15. Największą premię za rozszerzenie odebrały państwa prowadzące intensywne kontakty handlowe z państwami naszego regionu oraz te, które zdecydowały się zliberalizować dostęp do rynku pracy dla nowych członków. Rozszerzenie przełożyło sie m.in. na wzrost przepływów handlowych (np. o 3% odpowiednio dla Austrii, Szwecji i Niemiec) i zwiększenie konsumpcji gospodarstw domowych, (najbardziej w Niderlandach - 1,77%), zmniejszenie stopy bezrobocia (przykładowo, Niderlandy - 0,56 pp., Szwecja – 0,55 pp, Niemcy – 0,43 pp) i wzrost płac (np. Niderlandy: 1,56%, Szwecja: 1,06%, Dania 0,73%). W efekcie przyczyniło się do wzrostu gospodarczego w państwach UE -15 (przykładowo Wielka Brytania - 1,36%, Austria - 1,33%, Szwecja - 1,05%). 5. W ósmym roku członkostwa następował dalszy spadek liczby osób przebywających i podejmujących pracę za granicą oraz zwiększała się liczba osób powracających do 1 kraju , co potwierdza tezę o stopniowym zmniejszaniu się potencjału emigracyjnego Polaków. Konsekwentnie zmniejszyła się liczba transferów finansowych przekazywanych przez osoby fizyczne do kraju, niemniej wciąż pozostała wysoka: do Polski trafiło 3,67 mld EUR od Polaków pracujących w UE . Dla wyjeżdżających głównym kierunkiem pozostają tradycyjnie Wielka Brytania, Niemcy i Irlandia. Obawy o wzmożony napływ pracowników do Niemiec i Austrii po otwarciu rynku pracy okazały się nieuzasadnione. 6. W momencie spadku społecznego poparcia dla integracji w całej UE, nadal postrzeganie przez Polaków korzyści z członkostwa (75% za, 25% przeciw) znacznie przewyższa średnią unijną. Mimo oczywistych wątpliwości Polacy wierzą w skuteczność działań antykryzysowych UE. Pozytywne spojrzenie na sens integracji polskiego społeczeństwa jest niezwykle ważne w momencie wdrażania bolesnych reform w UE. Duże poparcie społeczne dla UE pozostaje bardzo dużym kapitałem Polski, który należy wykorzystać poprzez aktywne działania na rzecz pogłębiania procesu integracji. Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. wiązało się z wieloma oczekiwaniami dotyczącymi poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej Polski oraz jakości życia Polaków. Analiza prowadzona od momentu przystąpienia ma na celu dokonanie oceny efektów członkostwa Polski w UE. Oszacowanie tzw. efektu unijnego i precyzyjne uchwycenie skali wpływu członkostwa na poszczególne segmenty funkcjonowania gospodarki nie zawsze jest jednak możliwe we wszystkich aspektach, dlatego prezentowana ocena skupia się na „mierzalnych” efektach tego procesu. W związku z tym, w niniejszym materiale dokonano oceny wpływu członkostwa na polską gospodarkę, tam gdzie było to możliwe w zestawieniu z innymi państwami regionu. Jednocześnie uwzględniono wpływ rozszerzenia na sytuację gospodarczą państw UE-15. Oszacowano makroekonomiczny wpływ akcesji nowych państw biorąc pod uwagę wzrost przepływów handlowych i migracji. Przeanalizowano te obszary, w których zmiany w największym stopniu wynikają z obecności Polski w UE, tj. przede wszystkim: obecność na rynku wewnętrznym, co się wiąże z aktywnością handlową polskich przedsiębiorstw oraz Polaków podejmujących zatrudnienie za granicą; wpływ transferów finansowych z budżetu UE (w dwóch głównych strumieniach: polityka spójności i polityka rolna) oraz transfery od osób prywatnych pracujących za granicą. Oceniono także napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych, wychodząc z założenia, że obecność Polski w UE jest jednym z dodatkowych czynników przyciągania nowych inwestycji. Kontekst i główne uwarunkowania członkostwa Polski w UE w okresie 2011-2012 W ósmym roku członkostwa sytuacja gospodarcza zdeterminowana była przez kryzys zadłużeniowy w strefie euro oraz powolny i nierównomierny wzrost gospodarczy w Unii Europejskiej. Agenda europejska koncentrowała się na wypracowywaniu i realizacji strategii antykryzysowej (m.in. przyjęcie tzw. 6-paku oraz paktu fiskalnego) a także działaniach na rzecz pobudzenia wzrostu. Czynnikiem niepewności pozostawała sytuacja w Grecji oraz innych państwach dotkniętych kryzysem zadłużeniowym (Hiszpania, Włochy, Portugalia). Polska starała się budować wiarygodną i skuteczną politykę europejską po pierwsze na dobrej kondycji ekonomicznej polskiej gospodarki i dobrych perspektywach na przyszłość (lepsze perspektywy wzrostu dla Polski niż dla większości państw strefy euro). Drugim 2 czynnikiem warunkującym pozycję Polski w UE w tym okresie była udana prezydencja w Unii Europejskiej w II połowie 2012 r. Bilans prezydencji jest korzystny nie tylko biorąc pod uwagę realizację programu prezydencji ale także korzyści w perspektywie długofalowej: umocnienie pozycji Polski w UE i na arenie międzynarodowej, poprawa wizerunku i lepsza promocja Polski w UE, wpływ na kierunek debaty i decyzji w UE zgodnie z naszymi oczekiwaniami, co w efekcie powinno przełożyć się na skuteczniejszą realizację interesów Polski w przyszłości. Polska sytuowała się jako lider obrony integralności UE-27 w obliczu kryzysu i zwiększających się podziałów. W 2011 r. kontynuowana była tendencja do instytucjonalnego umacniania strefy euro , a także wykorzystywania sytuacji kryzysowej do przebudowy UE według zasady podwójnej prędkości. Z politycznego punktu widzenia główne rozstrzygnięcia w UE były podporządkowane interesom i potrzebom strefy euro. W tym kontekście ważnym politycznym osiągnięciem polskiej prezydencji były zakończone powodzeniem działania na rzecz zachowania integralności UE (przyłączenie się dominującej większości państw UE do paktu fiskalnego). Przystąpienie Polski do paktu fiskalnego wynikało z potrzeby zachowania wpływu na proces decyzyjny UE i przekazania sygnału, że Polska (mimo bycia poza strefą euro) jest zainteresowana współpracą w ramach UE w celu poprawy stabilności finansowej i skutecznego wychodzenia z kryzysu. Debata około kryzysowa wykorzystywana była przez poszczególne państwa na rzecz realizacji swoich politycznych interesów. Pojawiały się głosy obarczające rozszerzenie Unii Europejskiej z 2004 r. i 2007 r. winą za kryzys. Kwestionowano także skuteczność polityki spójności, która jest jedną z dźwigni wzrostu gospodarczego Polski w ostatnich latach. W tym kontekście duże znaczenie miało uzgodnienie podczas prezydencji Polski w UE, że propozycja Komisji w zakresie Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2014-2020 , w której polityka spójności jest głównym instrumentem służącym wzrostowi gospodarczemu, uznana została za dobrą podstawę do dalszych negocjacji w okresie 2012 - 2013. Nową tendencją jest wyraźne pogłębienie zróżnicowania sytuacji gospodarczej wewnątrz UE . Odchodzi się od schematycznych podziałów na stare i nowe państwa członkowskie. Bardziej intuicyjny staje się podział na północ i południe, ale i on nie w pełni odzwierciedla złożoną sytuację gospodarczą w UE. Zwiększają się także różnice między państwami w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto, część z nich przyjęła wspólną walutę, co ma również wpływ na ich sytuację gospodarczą. Wzrost gospodarczy · Wzrost gospodarczy Polski w 2011 r. wyniósł 4,3 % PKB (3,9% w 2010 r.) i był ponad dwukrotnie wyższy niż przeciętny wzrost gospodarczy w UE (1,5%) i w strefie euro (1,5%). Szybciej od Polski rozwijały się jedynie państwa bałtyckie (Estonia 7,6%, Łotwa 5,5%, Litwa 5,9%), które wychodziły z głębokiej recesji w latach 2008-2009. Pozostałe państwa regionu zanotowały umiarkowany wzrost (Bułgaria 1,7%, Czechy 1,7%, Węgry 1,7%, Rumunia 2,5%, Słowacja 3,3%). Od 2004 r. skumulowany wzrost PKB Polski wyniósł 43,18%, (w UE 10,76%). 3 Wykres 1. Wzrost gospodarczy w Polsce i w UE Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Eurostat Wykres 2. Skumulowany wzrost gospodarczy w Polsce i w UE Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Eurostat · Dobry wynik gospodarczy był w dużym stopniu związany z członkostwem Polski w UE. Po pierwsze wzrost gospodarczy napędzany był przez napływ środków unijnych umożliwiający znaczny wzrost nakładów inwestycyjnych . Drugim ważnym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu gospodarczego był rosnący eksport - udział eksportu netto we wzroście gospodarczym wyniósł 1 pkt. proc . Problemy w strefie euro tylko w nieznacznym stopniu osłabiły jego dynamikę. Polska gospodarka jest bowiem ściślej powiązana z państwami reprezentującymi północny model gospodarczy, które stosunkowo szybko pokonały recesję (Niemcy, państwa Beneluxu, państwa skandynawskie, Austria). 4 · Stosunkowo korzystna sytuacja na tle UE przyczyniła się do wzrostu zaufania do polskiej gospodarki. W marcu 2012 r. rentowność polskich obligacji dwuletnich spadła do poziomu najniższego od sześciu lat . Polskie bony skarbowe otrzymały najwyższą ocenę wiarygodności od agencji Moody's. Ubezpieczenie od ryzyka niewypłacalności ( Credit Default Swap – CDS) polskiego rządu po raz pierwszy w historii spadło poniżej stawki ubezpieczenia dla Francji (wg stanu z 14 marca br. koszt ubezpieczenia 5-letnich obligacji wyniósł: dla Polski 176 pkt; dla Francji 180 pkt.). Dla porównania Węgry cieszyły się znacznie gorszą wiarygodnością (koszt ubezpieczenia 520,11 pk), a Czechy nieco lepszą (117,05 pkt). · Dobra kondycja gospodarcza Polski w czasie kryzysu przyspieszyła proces wyrównywania poziomu gospodarczego (tzw. catching-up ). Poziom PKB Unii Europejskiej był w 2011 r. niższy w porównaniu z 2007 r. o 0,6 %. W analogicznym okresie Polska osiągnęła średni wzrost PKB na poziomie 3,7%. Skumulowany wzrost gospodarczy Polski wyniósł 15,7%, co było najlepszym wynikiem w UE. Polska została określona przez OECD mianem lidera wzrostu w czasach kryzysu w gronie wszystkich państw rozwiniętych. 1 Dla porównania druga najszybciej rozwijająca się gospodarka – Słowacja – osiągnęła 8% wzrost, natomiast najgorszy wynik zanotowała Łotwa (spadek PKB o 17% w porównaniu z 2007 r.). Mimo, że tempo wzrostu gospodarczego w Polsce było niższe niż w okresie pierwszych lat członkostwa w UE (5,5% w latach 2004-2007), to wskutek recesji w UE, Polska szybciej zbliżała się do średniej unijnej. W 2011 r. Polska osiągnęła 65 proc. średniego poziomu europejskiego na mieszkańca wyprzedzając Węgry (które w momencie wchodzenia były bliżej średniej unijnej o 10 pkt. proc.) oraz kraje bałtyckie. Od wejścia Polski do UE różnica w średniorocznym tempie wzrostu Polski i Unii wyniosła 3,3 pkt. proc. Zakładając, że różnica w następnych latach utrzyma się na zbliżonym poziomie (3 pkt. proc.) Polska osiągnie średni poziom UE w ciągu 15 lat (w roku 2027), ponad 10 lat wcześniej niż zakładano w momencie przystąpienia do UE. · Z perspektywy kryzysu polski proces catching-up na tle innych państw regionu należy ocenić pozytywnie, gdyż był on najbardziej zrównoważony . Polska okresowo osiągała niższe tempo wzrostu gospodarczego (zwłaszcza w porównaniu z państwami bałtyckimi), ale jednocześnie uniknęła przegrzania koniunktury i powstania baniek spekulacyjnych, które skutkowały głęboką recesją. W obliczu łatwego dostępu do kapitału związanego z integracją finansową w ramach UE, polski nadzór finansowy wykazał się odpowiednią ostrożnością skutecznie ograniczając podaż kredytów w obcych walutach. Utrzymanie waluty narodowej (w odróżnieniu od Słowacji i Słowenii) oraz płynnego kursu walutowego umożliwiło szybkie dostosowanie gospodarki w obliczu szoków zewnętrznych poprzez osłabienie złotego, co było wsparciem dla sektora eksportowego. · Odrębną strategię, nastawioną na usztywnienie kursu walutowego i napływ kapitału ze strefy euro, realizowały kraje bałtyckie i Bułgaria. Napływ kapitału w początkowej fazie sprzyjał wzmożonej akcji kredytowej oraz szybkiej ekspansji gospodarczej. Jednakże w obliczu zwiększonej awersji do ryzyka inwestorzy zaczęli wycofywać kapitał. Kraje te chcąc uniknąć bankructw zdecydowały się utrzymać sztywny kurs waluty, co zostało okupione znacznym spadkiem PKB (Łotwy - 18 %, Litwy - 14,7 %, Estonii - 13,9 %, Bułgarii - 5,5%). 1 Economic Survey of Poland 2012, OECD. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2012 t gornictwa podziemnego 122 k, górnictwo, Technik Górnictwa Podziemnego - egazminy zawodowe | : 2006 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2004r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2009 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2007r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2010 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2008r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2011 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2010r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2012 03 MODELLFAN, MODELLFAN | : 2010 klucz pp próbna listopad, Matematyka, MATURY MATEMATYKA 2002 - 2012, 2010 | : 2012 KU W2 tryb dzienny moodle tryb zgodnosci , Stosunki międzynarodowe, Kulturowe Uwarunkowania Biznesu Międzynarodowego | : 2012 KU W1 tryb dzienny moodle tryb zgodnosci , Stosunki międzynarodowe, Kulturowe Uwarunkowania Biznesu Międzynarodowego | : 2. Jak rozpętałem drugą wojnę światową [Jak rozpętałem II wojnę światową ](Za Bronia), Polskie Kino |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldsj4cup.htw.pl
. : : . |
|