Strona główna
  2009-02-06 musial janusz ...

2009-02-06 musial janusz fotografia idea materia, Literatura

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH 
WYDZIAŁ FILOLOGICZNY 
INSTYTUT NAUK O KULTURZE 
ZAKŁAD FILMOZNAWSTWA I WIEDZY O MEDIACH 
Janusz  Musiał 
FOTOGRAFIA 
IDEA 
– 
AUTOR 
– 
DZIEŁO 
1. Idea – doskonały model rzeczy 
2. Autor – fotograf 
3. Idea i dzieło w dobie mediów cyfrowych 
Katowice 2OO9
1. Idea – doskonały model rzeczy 
W przyrodzie istnieje określony ład, porządek i harmonia. Ów materialny świat, 
który nas otacza zgodnie z koncepcją Platona został stworzony przez Demiurga, który 
inspirując się na doskonałych ideach nadał formę i kształt materii – uformował 
tworzywo, powołał do życia niedoskonałe kopie. Charakterystyczne jest to, że odbicie 
idei zawarte w materii jest jedynie niedoskonałą próbą naśladowania przedmiotu 
odniesienia. 
Według Platona Demiurg jest określany jako siła twórcza, sprawca, budowniczy 
świata, który według określonych wzorców, doskonałych idei, nadaje formę 
bezkształtnej i wiecznej materii. Stanowi on przykład doskonałej siły twórczej, która 
bezjakościowej i nieokreślonej materii nadaje formę na podobieństwo i wzór idei. 
Tęsknota za światem lub do świata idei jest określana jako Eros, siła sprawcza 
inspirująca i pchająca nas do procesu tworzenia. 
Idea to doskonały wzorzec i istota rzeczy, myśl przewodnia, która wyznacza cel 
i kierunek działania. To pomysł, koncepcja, pojęcie, pogląd, wyobrażenie, istota rzeczy, 
istota bytu istniejąca niezależnie od ludzkiej świadomości. 
Przywołując słowa Platona idee to niematerialne, doskonałe, idealne byty 
duchowe, poznawalne jedynie rozumowo, to wzory rzeczy materialnych, które istnieją 
poza rzeczywistością. Świat idei składa się z nieskończonej liczby doskonałych 
obiektów, które nie mogą ulec zniszczeniu ponieważ nigdy nie stworzone – istniały od 
zawsze. 
Przyjął on, że prawdziwym, wiecznym i niezmiennym bytem są idee, natomiast 
materialna rzeczywistość stanowi jedynie niedoskonałe odbicie owych idealnych bytów. 
Relacja zachodząca pomiędzy światem idei a światem realnym może być porównana do 
związku przedmiotów realnych oraz odbić tychże w zwierciadle czy lustrze wody. 
Zachodzi w tym wypadku proces emanacji bytu zwanego ideą w przedmiot materialny. 
Niedoskonałość procesu polega na tym, że na drodze materializacji idei w dzieło 
powstaje wiele zakłóceń i przekłamań. Uzyskany w ten sposób świat materialny jest 
niedoskonały i niekompletny w stosunku do modelu idealnego pierwowzoru. Procesy 
zachodzących zmian w materii powodują, że rzeczy oddalają się od pierwotnych idei. 
Podczas gdy świat materii jest czymś niestałym, niestabilnym i złym, stan idei 
harmonii, boskości jest czymś stałym, trwałym, niezmiennym i dobrym.

Cały świat wokół nas, wszystko co nas otacza stanowi przykład uniwersum 
wtórnych bytów w stosunku do pierwotnych – idealnych bytów jakimi są idee. Według 
Platona idee dobra, piękna i prawdy należą do najważniejszych i znajdują się na 
szczycie hierarchii idei. 
Wedle koncepcji Platona mamy do czynienia z dualistycznym modelem 
otaczającego nas świata: z jednej strony – świat materii, jednostkowych rzeczy 
materialnych, który jest nietrwały, niedoskonały i ulega ciągłym zmianom; natomiast z 
drugiej strony – świat idei – doskonały świat przedmiotów idealnych – koncepcji. Świat 
idei oraz świat materialny nawzajem się nie przenikają i są od siebie odseparowane. 
Platon, twórca systemu filozoficznego zwanego idealizmem platońskim, 
rozumiał pojęcie bytu w kategoriach absolutnych, przyjmował, że coś, co naprawdę jest 
powinno być zawsze, musi istnieć wiecznie i być niezmienne, nie jest zagrożone zmianą 
i zniknięciem. Taki punkt widzenia stanowi opozycję i sprzeczność w stosunku do 
rzeczywistości obserwowanej ludzkimi zmysłami realnego świata, który jest pełen 
zmian i niestabilności. 
Arystoteles uważał, w odróżnieniu od Platona, że człowiek nie posiada ukrytej 
pamięci idealnego świata, jego stan wiedzy wynika z doczesnego doświadczenia. 
Ludzie rodzą się z nie zapisanym umysłem, stanowiącym przykład czystej – nie 
zapisanej karty, która stopniowo ulega zapełnianiu na skutek codziennej egzystencji, 
doświadczeń i przemyśleń kształtujących naszą wiedzę i światopogląd. 
W odróżnieniu od koncepcji Platona dotyczącej idei i materii, zaproponował 
dualistyczną koncepcję materii i formy. Forma jako odpowiednik platońskiej idei nadaje 
określony kształt i postać materii (tworzywu). Relacja ta została porównana do relacji 
naczynia i płynu lub gliny i palców garncarza. 
Arystoteles uważał, że idee nie znajdując się w poszczególnych rzeczach i nie 
przyczyniają się do poznawania innych rzeczy czy wyjaśniania ich istnienia, natomiast 
istota rzeczy (substancja) jest zawarta w niejsamej. 
Twierdził, że otaczający człowieka świat stanowi przykład kombinacji materii 
oraz formy, zaś sama materia, zbudowana z jednolitych substancji pierwotnych, bez 
określonej formy stanowi przykład czystego chaosu (nie posiada kształtu czy koloru). 
W zależności od tego czy w danym bycie jest więcej formy (jest bardziej złożona) czy 
materii zajmuje on określone miejsce w hierarchii bytów (kamień posiada prostą i 
nieruchomą formę ale zawiera dużo materii, rośliny posiadają bardziej skomplikowaną

formę, a tym samym wymagają mniej materii, natomiast człowiek posiada bardzo 
złożoną formę, a ponadto ma duszę oraz unikalną cechę – świadomość). 
Arystoteles proponuje teorię czterech przyczyn, które są konieczne do 
zaistnienia danej rzeczy: przyczyna materialna, przyczyna formalna, przyczyna 
sprawcza i przyczyna celowa. Każda rzecz powstaje z materii poprzez ukształtowanie 
jej przez określone formy. Powstanie rzeczy jest określone przez czynnik działający 
uprzednio i służy realizacji określonego celu. 
W dalszej części pracy pragnę przyjrzeć się relacji koncepcji idei, autora i 
medium fotografii w dobie mediów cyfrowych. 
Idea 
doskonały wzorzec 
istota rzeczy 
myśl przewodnia 
pomysł 
koncepcja 
wyznacza cel i kierunek działania 
idea 
prawdziwy 
wieczny 
niematerialny 
doskonały 
idealny 

niezmienny 
byt 
wzór rzeczy materialnych


materialna rzeczywistość 
świat wokół nas 
inspirowany 
doskonałymi ideami 
jedynie niedoskonałe próby 
budowanie świata 
konstruowanie 
za sprawą siły twórczej 
nadawanie formy bezkształtnej materii 
według określonych wzorców 
emanacja 
doskonałych idei 

jedynie 
niedoskonałe 
niekompletne 
niestabilne 
byty materialne 
odbicia 
idei w materii 

nasza egzystencja rozgrywa się 
pośród 
dualistycznego modelu świata 
świata idei 

świata materii 
koncepcji 
formyi treści 
w uniwersum bytów pierwotnych

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lily-lou.xlx.pl


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dsj4cup.htw.pl
  •  Linki
     : Strona pocz±tkowa
     : 2009 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2007r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników
     : 2009.05.13 Rozp MON wojskowe dokumenty osobiste, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990
     : 3. arkusz Jezyk polski poziom p rok 2009 , MATURA, język polski
     : 2009.01 Linux – zapotrzebowanie na antywirusa [Bezpieczenstwo], Informatyka, ►Artykuły, Linux+PL, Bezpieczenstwo
     : 3. rany, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne - materiały
     : 2009.05.04 Rozp MON używanie znaków w SZ RP, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990
     : 2009 Produktywny kalendarz, KALENDARZE
     : 2009.11 Baza w czasie rzeczywistym [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych
     : 2009.07 Ext JS Tworzenie własnych komponentów [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych
     : 2009 I z, Matura, Chemia, Arkusze Maturalne
     . : : .
    Copyright (c) 2008 To, co jest dla mnie dobre, a to, czego chcę, to często dwie różne rzeczy. | Designed by Elegant WPT