2009-02-06 musial janusz ...
|
2009-02-06 musial janusz fotografia idea materia, Literatura
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH WYDZIAŁ FILOLOGICZNY INSTYTUT NAUK O KULTURZE ZAKŁAD FILMOZNAWSTWA I WIEDZY O MEDIACH Janusz Musiał FOTOGRAFIA IDEA – AUTOR – DZIEŁO 1. Idea – doskonały model rzeczy 2. Autor – fotograf 3. Idea i dzieło w dobie mediów cyfrowych Katowice 2OO9 1. Idea – doskonały model rzeczy W przyrodzie istnieje określony ład, porządek i harmonia. Ów materialny świat, który nas otacza zgodnie z koncepcją Platona został stworzony przez Demiurga, który inspirując się na doskonałych ideach nadał formę i kształt materii – uformował tworzywo, powołał do życia niedoskonałe kopie. Charakterystyczne jest to, że odbicie idei zawarte w materii jest jedynie niedoskonałą próbą naśladowania przedmiotu odniesienia. Według Platona Demiurg jest określany jako siła twórcza, sprawca, budowniczy świata, który według określonych wzorców, doskonałych idei, nadaje formę bezkształtnej i wiecznej materii. Stanowi on przykład doskonałej siły twórczej, która bezjakościowej i nieokreślonej materii nadaje formę na podobieństwo i wzór idei. Tęsknota za światem lub do świata idei jest określana jako Eros, siła sprawcza inspirująca i pchająca nas do procesu tworzenia. Idea to doskonały wzorzec i istota rzeczy, myśl przewodnia, która wyznacza cel i kierunek działania. To pomysł, koncepcja, pojęcie, pogląd, wyobrażenie, istota rzeczy, istota bytu istniejąca niezależnie od ludzkiej świadomości. Przywołując słowa Platona idee to niematerialne, doskonałe, idealne byty duchowe, poznawalne jedynie rozumowo, to wzory rzeczy materialnych, które istnieją poza rzeczywistością. Świat idei składa się z nieskończonej liczby doskonałych obiektów, które nie mogą ulec zniszczeniu ponieważ nigdy nie stworzone – istniały od zawsze. Przyjął on, że prawdziwym, wiecznym i niezmiennym bytem są idee, natomiast materialna rzeczywistość stanowi jedynie niedoskonałe odbicie owych idealnych bytów. Relacja zachodząca pomiędzy światem idei a światem realnym może być porównana do związku przedmiotów realnych oraz odbić tychże w zwierciadle czy lustrze wody. Zachodzi w tym wypadku proces emanacji bytu zwanego ideą w przedmiot materialny. Niedoskonałość procesu polega na tym, że na drodze materializacji idei w dzieło powstaje wiele zakłóceń i przekłamań. Uzyskany w ten sposób świat materialny jest niedoskonały i niekompletny w stosunku do modelu idealnego pierwowzoru. Procesy zachodzących zmian w materii powodują, że rzeczy oddalają się od pierwotnych idei. Podczas gdy świat materii jest czymś niestałym, niestabilnym i złym, stan idei harmonii, boskości jest czymś stałym, trwałym, niezmiennym i dobrym. 2 Cały świat wokół nas, wszystko co nas otacza stanowi przykład uniwersum wtórnych bytów w stosunku do pierwotnych – idealnych bytów jakimi są idee. Według Platona idee dobra, piękna i prawdy należą do najważniejszych i znajdują się na szczycie hierarchii idei. Wedle koncepcji Platona mamy do czynienia z dualistycznym modelem otaczającego nas świata: z jednej strony – świat materii, jednostkowych rzeczy materialnych, który jest nietrwały, niedoskonały i ulega ciągłym zmianom; natomiast z drugiej strony – świat idei – doskonały świat przedmiotów idealnych – koncepcji. Świat idei oraz świat materialny nawzajem się nie przenikają i są od siebie odseparowane. Platon, twórca systemu filozoficznego zwanego idealizmem platońskim, rozumiał pojęcie bytu w kategoriach absolutnych, przyjmował, że coś, co naprawdę jest powinno być zawsze, musi istnieć wiecznie i być niezmienne, nie jest zagrożone zmianą i zniknięciem. Taki punkt widzenia stanowi opozycję i sprzeczność w stosunku do rzeczywistości obserwowanej ludzkimi zmysłami realnego świata, który jest pełen zmian i niestabilności. Arystoteles uważał, w odróżnieniu od Platona, że człowiek nie posiada ukrytej pamięci idealnego świata, jego stan wiedzy wynika z doczesnego doświadczenia. Ludzie rodzą się z nie zapisanym umysłem, stanowiącym przykład czystej – nie zapisanej karty, która stopniowo ulega zapełnianiu na skutek codziennej egzystencji, doświadczeń i przemyśleń kształtujących naszą wiedzę i światopogląd. W odróżnieniu od koncepcji Platona dotyczącej idei i materii, zaproponował dualistyczną koncepcję materii i formy. Forma jako odpowiednik platońskiej idei nadaje określony kształt i postać materii (tworzywu). Relacja ta została porównana do relacji naczynia i płynu lub gliny i palców garncarza. Arystoteles uważał, że idee nie znajdując się w poszczególnych rzeczach i nie przyczyniają się do poznawania innych rzeczy czy wyjaśniania ich istnienia, natomiast istota rzeczy (substancja) jest zawarta w niejsamej. Twierdził, że otaczający człowieka świat stanowi przykład kombinacji materii oraz formy, zaś sama materia, zbudowana z jednolitych substancji pierwotnych, bez określonej formy stanowi przykład czystego chaosu (nie posiada kształtu czy koloru). W zależności od tego czy w danym bycie jest więcej formy (jest bardziej złożona) czy materii zajmuje on określone miejsce w hierarchii bytów (kamień posiada prostą i nieruchomą formę ale zawiera dużo materii, rośliny posiadają bardziej skomplikowaną 3 formę, a tym samym wymagają mniej materii, natomiast człowiek posiada bardzo złożoną formę, a ponadto ma duszę oraz unikalną cechę – świadomość). Arystoteles proponuje teorię czterech przyczyn, które są konieczne do zaistnienia danej rzeczy: przyczyna materialna, przyczyna formalna, przyczyna sprawcza i przyczyna celowa. Każda rzecz powstaje z materii poprzez ukształtowanie jej przez określone formy. Powstanie rzeczy jest określone przez czynnik działający uprzednio i służy realizacji określonego celu. W dalszej części pracy pragnę przyjrzeć się relacji koncepcji idei, autora i medium fotografii w dobie mediów cyfrowych. Idea doskonały wzorzec istota rzeczy myśl przewodnia pomysł koncepcja wyznacza cel i kierunek działania idea prawdziwy wieczny niematerialny doskonały idealny i niezmienny byt wzór rzeczy materialnych 4 # materialna rzeczywistość świat wokół nas inspirowany doskonałymi ideami jedynie niedoskonałe próby budowanie świata konstruowanie za sprawą siły twórczej nadawanie formy bezkształtnej materii według określonych wzorców emanacja doskonałych idei w jedynie niedoskonałe niekompletne niestabilne byty materialne odbicia idei w materii # nasza egzystencja rozgrywa się pośród dualistycznego modelu świata świata idei i świata materii koncepcji formyi treści w uniwersum bytów pierwotnych 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pllily-lou.xlx.pl
|
|
Linki |
: Strona pocz±tkowa | : 2009 AON - Bibliografia publikacji pracowników w 2007r, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990, AON - Bibliografia publikacji pracowników | : 2009.05.13 Rozp MON wojskowe dokumenty osobiste, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990 | : 3. arkusz Jezyk polski poziom p rok 2009 , MATURA, język polski | : 2009.01 Linux – zapotrzebowanie na antywirusa [Bezpieczenstwo], Informatyka, ►Artykuły, Linux+PL, Bezpieczenstwo | : 3. rany, ratownictwo medyczne, Ratownictwo Medyczne - materiały | : 2009.05.04 Rozp MON używanie znaków w SZ RP, 002-05 WOJSKO POLSKIE OD 01.01.1990 | : 2009 Produktywny kalendarz, KALENDARZE | : 2009.11 Baza w czasie rzeczywistym [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych | : 2009.07 Ext JS Tworzenie własnych komponentów [Bazy Danych], Informatyka, ►Artykuły, SDJ, Bazy Danych | : 2009 I z, Matura, Chemia, Arkusze Maturalne |
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pldsj4cup.htw.pl
. : : . |
|